پیشرفت ایران بالاتر از میانگین کشورهای توسعه یافته

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در نشست تخصصی اقتصاد سیاسی ایران در دهه پنجم انقلابی اسلامی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته ، پیشرفت ایران در زمینه های مختلف در چهل سال گذشته بالاتر از متوسط نرخ پیشرفت کشورهای توسعه یافته است. نشست تخصصی «اقتصاد سیاسی ایران در دهه پنجم انقلاب؛ فرصت ها و چالش ها» با حضور حجت الله عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و سید شمس الدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد به همت انجمن علمی جامعه شناسی سیاسی ایران در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. 
در این نشست عبدالملکی با اشاره به پیشرفت های ایران در چهل سال گذشته گفت: علیرغم پیشرفت های صورت گرفته هنوز با انتظاراتی که مردم بعد از انقلاب برای پیشرفت داشته اند فاصله وجود دارد. استاد دانشگاه امام صادق(ع) که با موضوع «واقعیت های جنگ اقتصادی و روش مقابله با آن در نظریه اقتصاد مقاومتی» سخنرانی می کرد ادامه داد: در یک پروژه تحقیقاتی با همت بیش از 30 نفر از پژوهشگران کشور به بررسی پیشرفت های چهل سال گشته ایران و کشورهای جهان پرداخته شده است. این مطالعه اثبات می کند که پیشرفت کشور بعد از انقلاب که با شاخص هایی مثل اقتصاد، جمعیت، فرهنگ و علم، امور زیربنایی و رفاه عمومی سنجیده شده بالاتر از میانگین پیشرفت 20 کشور پیشرفته است.
وی با بیان اینکه در این پژوهش وضعیت ایران قبل از انقلاب، ایران بعد از انقلاب و وضعیت کشورهای پیشرفته جهان از نظر پیشرفت در چهل سال گشته مورد توجه قرار گرفته است، افزود: با وجود این نرخ رشد انتظارات مردم برآورده نشده است و این امر منجر به شکل گیری سطحی از نارضایتی در بین مردم شده است. 
این استاد اقتصاد با بیان اینکه بین پیشرفت های کشور و ظرفیت کشور برای پیشرفت شکاف وجود دارد، گفت: اقتصاد ایران این ظرفیت را دارد که جزو 10 اقتصاد برتر دنیا باشد که تا به امروز محقق نشده است. بنابراین در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید به دنبال تئوری پردازی برای از بین بردن این شکاف باشد و مهم ترین برنامه ریزی که در گام دوم انقلاب باید اتفاق بیفتد برنامه ریزی برای حرکت از وضعیت فعلی به سمت وضعیت مطلوب است. این تحلیل گر مسائل اقتصادی با اشاره به این نکته که دشمن به دنبال القاء پسرفت در چهل سال گذشته است افزود: شکافی که بین انتظارات مردم و پیشرفت هایی که در کشور اتفاق افتاده باعث شده است بخشی از مردم این ترفندهای تبلیغاتی دشمن را باور کنند. بنابراین مسئولان کشور اگر می خواهند امید احیاء شود باید پیشرفت ها را برای مردم تبیین کنند چرا که خیلی از مردم از این پیشرفت ها و وضعیت ایران در مقایسه با کشور های دیگر آگاه نیستند.
عبدالملکی با اشاره به رویارویی ایران و غرب گفت: غرب به سردمداری آمریکا به دنبال نابودی تمدن اسلامی است و از ناحیه ایران احساس خطر می کند و مسائلی مثل هسته ای، قدرت منطقه ای و... بهانه هستند. این در حالی است که ما هنوز در بخش اقتصادی که لازمه رسیدن به یک تمدن نوین اسلامی است دچار مشکل هستیم. 
« تمدن نوین اسلامی سه رکن دارد که رکن اقتصادی هنوز در ریل خود قرار نگرفته است اما رکن فرهنگی و علمی در ریل تمدن سازی قرار گرفته است و پیشرفت های کشور در این زمینه موید این مسئله است»
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بررسی موسسات بین المللی نشان می دهد که با ادامه روند فعلی در حوزه اقتصاد در سال 1430 ایران از رتبه 18 به رتبه بیست و ششم اقتصاد دنیا تنزل خواهد کرد، تاکید کرد: ایران در سال 1430 می تواند به با فعال کردن ظرفیت های اقتصادی خود، مثل رشد بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن تولید ملی را تا مبلغ 45 هزار میلیار دلار افزایش دهد. البته رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند افزایش جمعیت کشور تا 150 میلیون نفر و رواج فرهنگ اقتصادی اسلام است.
عبدالملکی سپس به تحریم های اعمال شده علیه ایران پرداخت و گفت: ایران در حال حاضر درگیر یک جنگ اقتصادی تما عیار هست؛ این جنگ اقتصادی از طریق دو راهبرد اعمال می شود. این راهبردها شامل تحریم و نفوذ هستند.
پیشرفت ایران بالاتر از میانگین  کشورهای توسعه یافته
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه