یک ماهگی مجلس یازدهم 

یک ماه پیش، هفتم خرداد ماه، مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور روسای قوا، جمعی از مقامات لشکری و کشوری، ۲۶۷ منتخب و ۱۴ کرسی خالی آغاز شد. ۱۴ کرسی مجلس به دلایلی همچون کرونا، جعل مدرک و عدم کسب حداقل آراء کماکان خالی هستند. فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی به دلیل بیماری کرونا درگذشتند و سینا کمالخانی به دلیل جعل مدرک تحصیلی از راه یافتن به  مجلس بازماند. تکلیف این سه کرسی در انتخابات میان دوره‌ای مجلس همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تعیین خواهد شد. تکلیف ۱۱ کرسی دیگر نیز به عهده دومین مرحله انتخابات است که به دلیل همه‌گیری کرونا به ۲۱ شهریور موکول شد است.
به گزارش اقتصادسرآمد، بخشی از وقت یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در یک ماه اخیر، خرج انتصابات شد. از رئیس و هیئت رئیسه پارلمان گرفته تا کمیسیون‌ها و مشاورها. انتصاباتی که هر قوه‌ای ناگزیر از آن باشد.
عصر چهارشنبه (۷ خرداد) یک عضو فراکسیون مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از تعیین نامزدهای ریاست، نواب رئیسی، دبیران و ناظران هیات رئیسه در جلسه این فراکسیون خبر داد. محمدصالح جوکار ساعاتی بعد گفت که اعضاء جلسه با کاندیداتوری قالیباف برای ریاست مجلس موافقت کردند. همچنین علی نیکزاد و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به عنوان گزینه‌های فراکسیون اکثریت مجلس برای نایب رئیسی مجلس انتخاب شدند.
در اولین جلسه علنی مجلس، شعب پانزده گانه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان تعیین شد. اما تشکیل این شعبه‌ها برای چه بود؟ از روز برگزاری انتخابات مجلس(دوم اسفندماه) تا تشکیل مجلس جدید، حدود سه ماه می‌گذشت و در این مدت، ممکن بود برخی اتفاقات باعث شده باشد تا فردی صلاحیت حضور در مجلس را از دست بدهد، از این جهت، مرجعی باید صلاحیت فعلی نمایندگان را دوباره بررسی می‌کرد. این مرجع کسی نبود جز خود نمایندگان مجلس. طبق قانون، وزارت کشور برای هر منتخب یک اعتبارنامه صادر کرده بود. اعتبارنامه در واقع گذرنامه منتخبان برای ورود به مجلس بود. اگر در فاصله برگزاری انتخابات تا زمان تشکیل مجلس، مشخص می‌شد که نماینده‌ای صلاحیت قانونی خود را از دست داده است یا اسناد و مدارکی کشف می‌شد که در موقع بررسی ‌صلاحیت‌ها از نظر شورای نگهبان دور مانده باشد، در این صورت در هنگام تشکیل مجلس جدید و در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها این موضوع مد نظر قرار گرفته و در صورتی که نماینده‌ای فاقد صلاحیت باشد، به تشخیص سایر نمایندگان اعتبارنامه فرد رد و اجازه ورود وی به مجلس داده نمی‌شود.
مجلس یازدهم در یک ماه اخیر، سه جلسه غیرعلنی تشکیل داد. جلسه سه‌شنبه (۲۰ خرداد) نمایندگان با وزیر نفت و وزیر اطلاعات پشت درهای بسته برگزار شد. این در حالی بود که یکی از انتقادها به مجلس دهم برگزاری جلسات متعدد غیرعلنی بود. بیژن زنگنه و حجت‌الاسلام سید محمود علوی مهمان جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه مجلس بودند. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، علت برگزاری جلسه غیر علنی را «محرمانه بودن برخی اطلاعات و جلوگیری از سوء استفاده دشمنان» عنوان کرد.
نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جلسه چهارشنبه (۲۱ خرداد) از رضا اردکانیان، وزیر نیرو و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دعوت کردند تا به نمایندگان گزارش کار بدهند. در ابتدای جلسه اردکانیان گزارش‌هایی در خصوص تولید و صادرات انرژی ارائه کرد. بعد از آن ۵ نماینده نکات خود را به گوش وزیر نیرو رساندند و وزیر نیرو به تذکرات نمایندگان پاسخ داد. در ادامه جلسه چهارشنبه و در جریان بررسی مسائل حوزه راه و شهرسازی، محمد اسلامی به مسائل این حوزه پرداخت و بعد از آن ۵ نماینده به سخنان او پاسخ داده و تذکرات خود را قرائت کردند. بعد از تذکر نمایندگان، مجلس شورای اسلامی وقتی برای پاسخ وزیر راه و شهرسازی به نمایندگان در نظر گرفت. گزارش ایسنا از این جلسه را می‌توانید اینجا بخوانید.
نمایندگان مجلس در روز یکشنبه (۲۵ خرداد) میزبان وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش بودند. گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مسائل فرهنگی کشور، گزارش رییس سازمان تبلیغات اسلامی درباره‌ چالش‌های فرهنگی کشور و گزارش وزیر آموزش و پرورش در مورد مسائل آموزشی و مشکلات فرهنگیان نیز از دیگر دستور کارهای جلسه علنی یکشنبه مجلس بود. پس از صحبت‌های وزیر ارشاد، ۱۱ نماینده خطاب به او تذکراتی را دادند. در ادامه جلسه یکشنبه، وزیر راه و شهرسازی از وضعیت کلی این حوزه در کشور گزارش‌هایی ارائه کرد که بعد از آن نیز ۱۱ نماینده تذکرات خود را ابراز کردند. گزارش کامل این جلسه علنی مجلس را می‌توانید اینجا مطالعه کنید.یک هفته پیش در روز یکم تیر ماه، مجلس یازدهم از دو وزیر دیگر دعوت به عمل آورد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر جهاد کشاورزی. در این جلسه کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ وضعیت تولیدات کشاورزی، دامی و اهداف پیش‌رو در سال «جهش تولید» و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکلات فضای مجازی، اپراتورهای کشور و اقدامات انجام شده گزارشاتی به نمایندگان ارائه کردند. پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی، ۱۰ نماینده مجلس یازدهم، تذکرات خود را اظهار کردند تا وزیر به تذکرات پاسخ دهد. اظهارات وزیر جوان نیز تذکر ۱۰ نماینده را به دنبال داشت. یازده جلسه ِیازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گویای کارنامه یک ماهه نمایندگان است. انتصابات، جلسات علنی، غیرعلنی و نیمه علنی، اعلام وصول عادی ۱۶ طرح، دعوت از ده‌ها مقام کشوری و لشکری خلاصه فعالیت‌های قوه مقننه در یک ماه گذشته بود است. مجلس در آینده چه کارهایی انجام خواهد داد؟ آیا می‌تواند باری از دوش شانه‌های مشکلات کشور بردارد؟
یک ماهگی مجلس یازدهم 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه