رئیس مجلس شورای اسلامی

یکی از اهداف سفر من ایجاد ارتباط اقتصادی بیشتر میان ایران و روسیه بود

رئیس مجلس شورای اسلامی  با بیان این که یکی از اهداف سفر من ایجاد ارتباط اقتصادی بیشتر میان ایران و روسیه بود گفت: یکی از تلاش های ما در اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش مشارکت سرمایه گذاری در کشورهاست و در همین زمینه دستیابی ایران به راه های دریایی و ریلی می تواند برای انجام سرمایه گذاری بسیار موثر باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درپایان سخنرانی خود در آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه به سوالات برخی اساتید و دانشجویان این آکادمی پاسخ داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز همکاری های اقتصادی ایران و روسیه، گفت: ایران و روسیه می توانند در زمینه های تجاری، فنی، صنعتی، علمی، دانشگاهی، ترابری و ... همکاری های گسترده ای داشته باشند و در این میان با وجود کریدور شمال به جنوب و اتحادیه اقتصادی اوراسیا روابط اقتصادی دو کشور شرایط بسیار بهتری پیدا خواهد کرد.
قالیباف با اشاره به اینکه دو مانع کرونا وتحریم های یکجانبه گرایانه آمریکا مشکلاتی را می تواند به وجود آورد، افزود: حجم مبادلات ما در شرایط کنونی قابل قبول نیست البته طی چند ماه اخیر بعد از پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا حجم مبادلات 50 درصد افزایش پیدا کرده که با وجود کرونا و تحریم قابل قبول است و در آینده می تواند افزایش بیشتری هم پیدا کند که من به آینده امیدوار هستم.
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه با توجه به تغییر رئیس جمهور آمریکا، این کشور فرصت بازگشت به برجام را دارد، اظهار کرد: موضع ما در بحث برجام کاملا شفاف است، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ممانعت از استقلال و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، بحث هسته ای را به عنوان یک مانع برای ما ایجاد کرد اما ایران شجاعانه کارخود را آغاز کرده است. تاکنون براساس گزارش های آژانس انرژی اتمی ایران تحت شرایط آژانس و برجام اقدامات خود را انجام داده اما آمریکا و اروپایی ها بعد از برجام به تعهدات خود عمل نکردند و حتی بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا که در آن زمان معاون اوباما بود هم به تعهدات خود در برجام عمل نکرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون آمریکایی ها برای بازگشت به تعهدات خود در برجام باید تحریم ها را رفع کنند یعنی شرایطی را به وجود آورند که عملیات بانکی برای ایران انجام شود و نفت ما به فروش برسد.
قالیباف تاکید کرد: در صورت عدم اجرای تعهدات طرف غربی در برجام ما در 21 فوریه تعهدات خود را درباره پروتکل های الحاقی براساس برجام کاهش می دهیم.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه نظر شما نسبت به چشم انداز وضعیت اقتصادی و سیاسی سوریه چگونه است، اظهار کرد: امور داخلی هر کشور به مردم و دولت همان کشور بستگی دارد و ما برای این موضوع ارزش قائلیم اما متاسفانه در نتیجه دخالت ها و حمایت های آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا تروریست ها متولد و پخش شدند که حتی این موضوع در زمان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا توسط کاندیداها مطرح شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر کمک کشورهایی مانند ایران و روسیه نبود، همه این آشوب ها بیشتر گسترش می یافت همان طور که شاهدیم در عراق، یمن و ... قدرت های خارج از منطقه آشوب به پا کردند.
قالیباف اظهار کرد: نقش ایران و روسیه در بازگشت آرامش به سوریه بسیار اثرگذار بوده البته در آینده نزدیک مردم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری نظر خود را اعلام می کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سوریه از نظر اقتصادی آسیب دیده و در صورت عدم دخالت های آمریکا، سوریه در آینده آرامش بیشتری خواهد داشت و باید کشورهای منطقه به این موضوع توجه کنند.
وی همچنین درباره ترور شهید سلیمانی توسط دولت آمریکا  گفت: آن ها آنقدر وقیح هستند که بعد از شهادت سردار سلیمانی مسئولیت آن را پذیرفتند و هزینه مسائلی را که آمریکا به منطقه تحمیل کرده در حقیقت ترک آن ها از منطقه است.
قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره چشم انداز مناقشه در سوریه، گفت: اکنون مذاکراتی میان روسیه، ایران و ترکیه درباره این موضوع صورت می گیرد و مذاکرات آستانه برای پایداری در سوریه بسیار مهم است البته گروه هایی هم با حضور نماینده سازمان ملل در ژنو در حال تدوین قانون اساسی سوریه هستند و اگر دخالت آمریکا و اقدامات یک جانبه گرایانه آن ها نباشد انتخابات سوریه انجام خواهد شد و این موضوع موجب ثبات و آرامش بیشتر در این کشور می شود البته کمک سازمان ملل و کشورهای دیگر برای ساخت سوریه بسیار مهم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از اساتید آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه درباره اینکه ایران چه تسهیلاتی را می تواند به شرکت های روسی برای رونق روابط اقتصادی تخصیص دهد، گفت: سرمایه گذاری در حوزه های انرژی، نفتی، صنایع، کشاورزی، فولاد و حمل و نقل می تواند بسیار اثرگذار باشد.
یکی از اهداف سفر من ایجاد ارتباط اقتصادی بیشتر میان ایران و روسیه بود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه