ضرورت توجه به منابع درآمدی رسانه‌ها در برنامه هفتم توسعه 

همانگونه که بارها عنوان و تاکید شده ، مطبوعات و رسانه‌ها را رکن چهارم دموکراسی توصیف کرده اند که نقش برجسته ای در تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی داشته و همچنین پرچمدار مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان نظام بوده اند. در طی سال های اخیر رسانه ها با تمام توان خود در پی اطلاع رسانی منطبق بر سیاست های کلی نظام و اجرای رسالت رسانه ای خود بوده اند. 
جامعه رسانه ای کشور برای حراست از کیان اسلامی شهدای گرانقدری مانند صارمی و حیدریان را تقدیم کرده و هیچ گاه در دفاع از برج و باروی حوزه فرهنگ نظام پا پس ننهاده است. سربازان حوزه فرهنگ و اندیشه نظام در این سال ها علیرغم بروز مشکلاتی مانند:  کوچک شدن سفره اقتصادی، بروز ویروس کرونا، نبود کاغذ و گرانی زیاد آن ، افزایش چند برابری هزینه های چاپ ونشر،  مردانه عرصه را حفظ کرده و حتی در شرایط سخت سرایت شیوع ویروس کرونا در کنار مدافعان سلامت به امر اطلاع رسانی اشتغال داشته و هزینه های آن را هم پرداخته اند، لذا بی توجهی و  عدم حمایت از آنان جفا در حق این عزیزان است.
در ماه های پایانی سال ۹۹ دولت  آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را تصویب و ابلاغ کرد که مهمترین مفاد این آئین نامه، حذف الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه برای مزایده‌ها و مناقصه‌ها بود. پس از انتشار این خبر،  اعتراض قاطبه رسانه کشور بالا گرفته و با تمام توان در صدد اصلاح این آیین نامه و بازگشت درج آگهی های دولتی به مطبوعات شدند که در نهایت دولت اصلاحیه ای تهیه و به مجلس تقدیم نمود و به نظر می رسید که موضوع پایان یافته و نظر همکاران رسانه ای تامین شده است.
اما در تاریخ ۲۴ فروردین امسال مجلس در اقدامی غیرمنتظره در نامه ای به رییس جمهوری و با استناد به برخی مواد قانونی اصلاحیه دولت را غیرقانونی و با اعلام رای قطعی، دولت را ملزم به عدم انتشار آگهی های دولتی در روزنامه های کثیرالانتشار نمود.
متاسفانه قانون گذار در این مسئله بدون توجه به امر حیات نشریات در این شرایط سخت اقتصادی، افزایش هنگفت هزینه های چاپ، گرانی روزافزون کاغذ، تامین حقوق و بیمه پرسنل  مشکلی بر مشکلات عدیده نشریات مکتوب افزوده است. محروم شدن نشریات از درج آگهی های دولتی به معنای قطع شدن یکی از شاهرگ های حیاتی مطبوعات مکتوب می باشد که مسلما نمایندگان محترم مجلس با توجه به اینکه برخی از آنان پیش از این در حوزه رسانه نیز فعالیت داشته اند بخوبی بر تبعات منفی این ممنوعیت ورای قطعی مجلس واقف هستند.
نمایندگان محترم مجلس باید به این امر توجه جدی نمایند که سال های بسیاری است که نشریات مکتوب با اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم بخش عمده ای را در بازار کار جذب کرده وحتی در شرایط سخت اقتصاد تحریمی و برخلاف بعضی واحدها، توانسته است اشتغال موجود خود را حفظ نموده و در جهت تامین حقوق و مزایای آنها بکوشد.
عدم توجه به راه های تسهیل و تقویت نشریات و تعطیلی مطبوعات یعنی بیکار شدن بخش قابل توجهی از نیروی کار آموزش دیده و فعال کشور است. فراموش نکنیم که این افراد طی این سال ها تشکیل خانواده داده و دارای فرزندانی هستند. تعطیلی نشریات یعنی بیکاری قشر عظیمی از بدنه این جامعه و کشور، که انتقاد و بدبینی به نظام را در پی خواهد داشت.
خوشبختانه پس از اعلام رای مجلس ، مدیرعامل محترم خانه مطبوعات کشور، نماینده محترم مدیران مسوول در هیات نظارت، مدیران مسوول روزنامه های کثیرالانتشار، اصحاب رسانه و خانه های مطبوعات استانی دراکثر نقاط کشور واکنش مناسب به این کار را نشان داده و در صدد ارائه راهکاری مبتنی بر احترام به آرای مجلس، اجرای قانون برنامه ششم توسعه و دیگر قوانین مطروحه و همچنین حفظ حقوق نشریات هستند که امیدواریم دولت محترم با رفع ایرادات مجلس و تامین نظر آنان در صدد رفع مشکل برآیند.
با عنایت به تغییر و تحولات دولت پس انتخابات خرداد ماه امسال و با توجه به اینکه که برنامه ششم توسعه در پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام و برنامه هفتم باید اجرا گردد، لزوم توجه جدی به بحث منابع درآمدی رسانه ها خصوصا نشریات مکتوب و حفظ بقای آنان لازم و ضروری به نظر میرسد.
به نظر میرسد در شرایطی که با رای قطعی مجلس دادن آگهی دولتی به نشریات کثیرالانتشار ممنوعیت قانونی دارد و سامانه مذکور نیز عملیاتی نشده، دولت محترم می تواند با ارائه برنامه زمان بندی برای ایجاد سامانه ستاد و یا هر راهکار دیگری ،نظر مجلس را برای اصلاح قانون تامین، و آرامش را برای اصحاب مطبوعات فراهم نماید.
هیات محترم تطبیق و نمایندگان محترم مجلس نیز فارغ از شکل قانونی مسئله باید به بسترها و ابعاد مختلف این رای توجه جدی نموده و با لحاظ کردن دغدغه های اصحاب مطبوعات و نظرات کارشناسان وبرگزاری جلسات با مدیران خانه مطبوعات کشور و دیگر افراد و نهادهای مرتبط در کمترین زمان ممکن اقدام به اصلاح رای صادره کند تا انشااله در ماهی که متبرک به مهمانی خدا و مهربانی است این دغدغه اصحاب مطبوعات نیز برطرف گردد .
*مدیرعامل خانه مطبوعات
 و رسانه های استان لرستان
ضرورت توجه به منابع درآمدی رسانه‌ها در برنامه هفتم توسعه 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه