قانون جدید بانک مرکزی برای صرافی‌ها تصویب شد

۲۵ میلیارد تومان، سرمایه حداقلی برای صرافی‌ها

گروه بازار سرمایه - حداقل مبلغ سرمایه به منظور تأسیس و فعالیت صرافی تضامنی و صـرافی وابسـته بـه مؤسسات اعتباری در استان تهران و شهرهای بزرگ (اصفهان، اهـواز، تبریـز، شـیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه) مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال و در سـایر شـهرها مبلـغ۱۳۰ میلیارد تعیین شد.به گزارش اقتصادسرآمد، دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها،‌ در 52 ماده و 28 تبصـره در یکهـزار و سیصد و چهاردهمین جلسه مورخ 28/02/1400 شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.از تـاریخ لازم‌الاجراء شدن این دستورالعمل، «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافیها» موضوع مصوبه یکهزار و یکصد و هشتاد و سومین جلسه مورخ 28/05/1393 شـورای پـول و اعتبار، احکام مرتبط با صرافی در دستورالعمل اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه مورخ 13/06/1379 شـورای پـول و اعتبـار کـه مغایر با این دستورالعمل است و همچنین دیگر مصـوبات مغـایر بـا ایـن دسـتورالعمل، منسـوخ میگردد.به استناد بند (ج) ماده (11 (قانون پولی و بانکی کشور مصوب 18 تیرمـاه 1351 ،قـانون تنظـیم بازار غیرمتشکل پولی و آییننامههای اجرایی آن و بنـد (الـف) مـاده ( 21 (قـانون احکـام دائمـی برنامه های توسعه کشور، «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافیهـا» کـه از ایـن پس به اختصار «دستورالعمل» نامیده میشود، به شرح ذیل تدوین میگردد.طبق دستورالعمل جدید صرافی‌ها،‌ حداقل مبلغ سرمایه به منظور تأسیس و فعالیت صرافی تضامنی و صـرافی وابسـته بـه مؤسسات اعتباری در استان تهران و شهرهای بزرگ (اصفهان، اهـواز، تبریـز، شـیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه) مبلغ دویست و پنجاه میلیارد ریال و در سـایر شـهرها مبلـغ یکصد و سی میلیارد ریال تعیین میگردد که لازم است قبل از ثبـت صـرافی تمامـاً بـه صورت نقدی نزد یکی از مؤسسات اعتباری تودیع گردد. 
فصل اوّل: تعاریف
ماده 1-در این دستورالعمل عناوین ذیل به جای عبارتهای مربوط بکار می روند.
فصل دوم: ضوابط تأسیس
ماده 2-تأسیس و ثبت صرافی و اشتغال به عملیات صرافی صرفاً درچارچوب مصـوبات شـورای پول و اعتبار، مفاد این دستورالعمل، سایر قوانین و مقررات ذیربط و بخشنامههای بانک مرکزی و با أخذ مجوز از بانک مرکزی مجاز است.ماده 3-تأسیس صرافی توسط مؤسسه اعتباری، صرفاً در قالب شرکت سهامی خاص و توسـط اشخاص حقیقی در قالب شرکت تضامنی امکانپذیر است.ماده 4-مؤسسین در حوزههایی که تأسیس صرافی در آنهـا، حسـب مقـررات موجـود نیازمنـد موافقت مراجع ذیصلاح از قبیل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی میباشد، مکلفنـد موافقت کتبی مراجع مزبور را به انضمام سایر مدارک مورد نیاز به بانـک مرکـزی ارایـه نمایند. ماده 8 -مؤسسین حسب مورد باید از شرایط زیر برخوردار بوده و به همراه تقاضای خود، مدارک و اطلاعات را در قالب فرمهای اعلامی بانک مرکزی، به آن بانک ارایه نمایند.
فصل سوم: سهامداران، شرکا، هیأتمدیره و مدیرعامل
ماده 9 -سهامداران، شرکا، اعضای هیأتمدیره، مدیرعامل و رئیس شعبه صـرافی حسـب مـورد باید از شرایط ذیل برخوردار بوده و به همراه تقاضای خود، مدارک و اطلاعات را در قالب فرمهای اعلامی بانک مرکزی، به آن بانک ارایه نمایند.
فصل چهارم: سرمایه
ماده 10-حداقل مبلغ سرمایه به منظور تأسیس و فعالیت صرافی تضامنی و صـرافی وابسـته بـه مؤسسات اعتباری در استان تهران و شهرهای بزرگ (اصفهان، اهـواز، تبریـز، شـیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه) مبلغ دویست و پنجاه میلیارد ریال و در سـایر شـهرها مبلـغ یکصد و سی میلیارد ریال تعیین میگردد که لازم است قبل از ثبـت صـرافی تمامـاً بـه صورت نقدی نزد یکی از مؤسسات اعتباری تودیع گردد.
فصل پنجم: اجازهنامه
ماده 11-بانک مرکزی در صورت تأیید اساسنامه، احراز صلاحیت مؤسسین، شرکا و سـهامداران، اعضای هیأتمدیره و مدیرعامل صرافی، تودیع کامل سرمایه، بررسی منشأ تأمین وجـه
تودیع شده و احراز انطباق آن با الزامات قانونی و همچنین احراز سایر شـرایط موضـوع این دستورالعمل ظرف مدت ده روز کاری پس از تکمیل مدارک و مستندات لازم، نسبت به صدور اجازهنامه تأسیس اقدام مینماید. مدت اعتبار اجازهنامه تأسیس، حداکثر شش ماه پس از صدور است. اجازهنامه تأسیس صرافی صرفاً به منظور انجام امور ثبتی صادر میشود و شروع به فعالیت صرافی منوط به کسب اجازهنامـه فعالیـت از بانـک مرکـزی است.
ماده 12-اجازهنامه فعالیت برای بار اوّل با مدت اعتبار دو سال صـادر و اعطـا مـیگـردد و بـرای دفعات بعد و در صورت تأیید عملکرد صرافی توسط بانک مرکـزی و تکمیـل مـدارک و مستندات لازم، با مدت اعتبار حداکثر پنج سال قابل تمدید میباشد.
فصل ششم: فعالیت
ماده 16 -صرافیهای تضامنی موظف به ارایه ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط حسـن انجـام تعهد یا گواهی مسدودی حساب سپرده بانکی به نفع بانک مرکزی در قبـال دسـتورات نظارتی بانک مرکزی، به میزان حداقل 50 درصد آخرین سرمایه ثبتی صرافی میباشند.
فصل هفتم: نظارت
ماده 40 -مسئولان صرافی موظفند امکان رسیدگیهای لازم را برای بازرسان بانک مرکزی فراهم نمایند و تمامی اسناد، مدارک، دفاتر و نرمافزارهای مربوط را جهت اینگونه رسیدگیها در اختیار بازرسان قرار دهند.
فصل هشتم: انحلال
ماده 45 -در صورت تحقق هریک از موارد زیر فرآیند انحلال صرافی به مورد اجرا گذارده میشود: ماده 46-از تاریخ شروع فرآیند انحلال، صرافی صرفاً مجاز به انجام عملیات مربوط به انحـلال و تصفیه بوده و انجام عملیات جدید صرافی ممنوع میباشد.
فصل نهم: سایر موارد
ماده 47-داراییهای صرافی نباید به عنوان وثیقه هرگونه تعهـدی بـرای شـخص دیگـری مـورد استفاده قرار گیرد.
 ۲۵ میلیارد تومان، سرمایه حداقلی برای صرافی‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه