مرور کارنامه درخشان سایپا در روز صنعت و معدن

تولد سايپاي نوين در سال های سخت تحریم و کرونا

سال گذشته در همين روز (۱۰تيرماه) بود كه سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پيام روز ملی صنعت و معدن تاكيد كرد كه در سایه همت و تلاش همه همکاران خود در بخش تولید، به حرکت توسعه اي ادامه خواهیم داد و امیدواریم در راه شکوفایی اقتصاد کشور و قطع وابستگی به خارج، سهم خود را ایفا كنيم.
حال يكسال از اين گفته ها گذشته است و كارنامه گروه خودروسازي سايپا نشان مي دهد كه در تمام اين روزها مسير توسعه طي شده و اين مجموعه به "سايپاي نوين" تبديل شده است.
افزایش عرضه و جلوگیری از نقش آفرینی واسطه ها
اگر بخواهيم اعداد و ارقام را مبنا قرار دهيم، در سه ماهه نخست سال جاري 108 هزار و 412 دستگاه خودرو به مشتريان تحويل داده شد، اين در حالي است كه سال گذشته اين عدد 96 هزار و 970 دستگاه خودرو بود. افزايش توليد خودرو و اجراي طرح هاي فروش فوق العاده و پيش فروش هم از ديگر اتفاق هاي بود كه در يكسال صنعتي سايپا(10تيرماه 1399-10 تيرماه 1400) با موفقيت دنبال شد. اين مجموعه با عمل به تعهدات خود، توانست آرامش را وارد بازار خودرو كند و اجازه ندهد دلالان و واسطه ها نقش آفرينان بازار، شوند.در اين مدت گروه خودروسازي سايپا دستاورهاي بسيار خوبي هم در امر تحويل خودروها داشته است به گونه اي كه اكنون تحويل خودروي تيبا2 به روز و به تمام تعهدات سال گذشته عمل شده است. حال اين موفقيت در شرايطي به دست آمده كه سال هاي گذشته به جهت تحريم، امكان عمل به تعهدات در موعد مقرر وجود نداشت. 
اين موضوع نشان مي دهد كه گروه خودروسازي سايپا به رغم فشارهاي ظالمانه تحريم و شيوع ويروس كرونا كه تمام واحدهاي توليدي و صنعتي را تحت الشعاع قرار داد، توانست در حوزه توليد خودرو فعاليت هاي بزرگي انجام دهد.
شاهین، نماد تحول در صنعت خودرو ایران
از ديگر فعاليت هاي كه از تير1399 تا تيرماه 1400 در مجموعه سايپا انجام شده، توليد و عرضه خودروي شاهين به عنوان نماد تحول در صنعت خودرو ایران به ویژه گروه خودروسازی سایپا است. تحویل این خودرو ایمن و باکیفیت که براساس استانداردهای جهانی تولید شده، به مشتریان از اسفندماه سال گذشته آغاز شد و مورد استقبال وسيع مردم نیز قرار گرفت. از ديگر محورهاي كه در اين دوره يكساله با جديت دنبال شد و شاهین نیز از دستاوردهای آن نیز بهره برد، اجراي طرح نهضت تعمیق ساخت داخل بود. اين موضوع با سه هدف اصلي صورت گرفت كه اولين آن به حداقل رساندن وابستگي به شركت هاي خارجي، دومين آن كاهش ارزبري صنعت خودرو  و سومين هدف باور و توجه به سازندگان داخلي بود. بر اين اساس در اين مدت 128  پروژه/قطعه مرتبط با قطعات پیشرفته خودرویی با تکیه بر ظرفیت های داخلی تعريف شد كه 56 پروژه آن محقق شد و به تولید انبوه رسید. حركت در اين راستا 153 میلیون دلار صرفه جویی ارزی (سالانه) و 43 میلیون یورو صرفه جویی ارزی در خرید تجهیزات و قطعات یدکی خطوط تولید داشت. بدين جهت بايد تاكيد كرد كه اجراي طرح نهضت تعمیق ساخت داخل متوسط ارزبري خودرو را به حدود 1505 يورو (مواد اولیه 550 یورو، قطعات الکترونیکی 446 یورو و خودروسازان و قطعه سازان 509 يورو) رساند؛ با ادامه اين روند، ارز مورد نياز براي توليد خودرو در سال هاي متوالي كاهش قابل توجهي خواهد يافت. 
سایپای نوین در همکاری با دانش بنیان ها و صنایع دفاعی
بخشي از موفقيت هاي كه گروه خودروسازي سايپا به آن دست يافته حاصل همكاري مشترك با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز دانشگاهی و سایر نهادها مانند وزارت دفاع است. در حال حاضر مجموعه سايپا با 26 شرکت دانش بنیان همکار در ساخت داخل قطعات همكاري مي كند و از طرفي 60 پروژه مشترک بومی سازی قطعات با همکاری نیروهای مسلح (سازمان صنایع دفاع، نیروی هوا و فضا سپاه و نیروی هوایی ارتش) تعريف شده است. 
گروه خودروسازي سايپا با همكاري هاي مشترك و تخصصي كه آغاز كرده است، مي خواهد در سال 1404 به 5 هدف برسد؛ اهداف 5گانه ترسيم شده كه در قالب چشم انداز آمده شامل تولید 1 میلیون دستگاه خودرو در سال، عرضه 18 محصول جدید به بازار و توسعه خانواده موتور جدید (شامل یک خودرو برقی)، صادرات 156 هزار دستگاه در سال با هدف موازنه ارزی، ساخت داخل قطعات (متوسط ارزبری هر خودرو 1250 دلار)و سطح کیفی  خودروها با IQS کمتراز 200 است.
در اين ميان براي تحقق اهداف ياد شده 6 اقدام كليدي مدنظر قرار گرفته است كه مهم ترين آنها سیستم یکپارچه عملیات، مدیریت خرید و تامین یکپارچه، سیستم یکپارچه طراحی و توسعه محصول، افزایش عمق ساخت داخل در محصولات با برند داخلی و نیروی انسانی بهره ور است. 
آریا و اطلس از راه می رسند
در اين ميان در روز صنعت سال 1400 بايد چند خبر خوش خودرويي هم داد؛ در نيمه دوم سال جاري شاهد ورود خودروهاي سواري آريا و اطلس به بازار خواهيم بود، خودروهاي كه سال گذشته از آنها رونمايي شد و طبق وعده داده شده امسال در ماه آبان پروژه آريا و بهمن ماه پروژه خودروي اطلس به پايان مي رسد.
از سوي نيمه دوم سال آينده، پروژه خودروي برقي ارايه مي شود كه با اين اتفاق قطعا صنعت خودرو وارد عرصه جديدي مي شود و باور ملي نسبت به خودروهاي داخلي و تلاشي كه مهندسان و كارگران خودروسازي انجام مي دهند، قابل لمس تر خواهد بود.  نكته ديگري كه گروه خودروسازي سايپا بر تحقق آن اصرار و تاكيد دارد و طي سال هاي اخير  دنبال كرده، صادرات است. مجموعه سايپا با كنار گذاشتن خودروي پرايد از خط توليد، طراحي محصولات جديدو به روز و همچنين تنوع بخشي به سبد محصولات خود، به دنبال رسيدن به بازار كشورهاي منطقه است.
 بدين جهت مجموعه سايپا براي افزايش صادرات محصولات، قطعات و خدمات، شناسايي و جذب شركاي تجاري براي صادرات محصولات و توليد در بازارهاي هدف، توسعه سبد قطعات آپشن جهت خودروهاي صادراتي و توسعه پیمان های منطقه ای جهت توسعه صادرات،  برنامه ريزي كرده است.
هدف گذاري صادراتي كه سايپا براي سال جاري دارد، صادرات 10 هزار خودرو است و در اين راستا ارزش صادرات خودرو، قطعات منفصله و خدمات 6075 ميليون دلار پيش بيني شده است. با توجه به توسعه محصول و فعاليت هاي توسعه اي كه شكل گرفته است، صادرات خودرو و قطعه  به كشورهاي منطقه امكانپذير است.
روند رو به بهبودی که ادامه دارد
پرونده كاري خودروسازي سايپا نشان می دهد که دو سال موفقیت آمیز را پشت سر گذاشته اما به موفقیت های کنونی اکتفا نکرده و با تمام توان می خواهد که روند رو به بهبود خود را ادامه دهد. يكي از كارهاي كه در اين مدت انجام شد، امضاي موافقت نامه داوري بين گروه خودروسازي سايپا و معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كل استان تهران، بود. بر اين اساس اتاق داوري و حل اختلاف براي رسيدگي به دعاوي و اعتراض احتمالي تشكيل شد تا تفاهم و توافق با مشتريان جايگزين رسيدگي هاي قضائي شود.
تازه اول کار سایپای نوین است
از سوی دیگر، سایپایی که از تولید پراید به طراحی و عرضه شاهین رسیده، با امضای تفاهم نامه سودای تولید خودروهای متصل و هوشمند را در سر دارد و برای تحقق آن با بزرگترین اپراتور تلفن هماره کشور تفاهم نامه همکاری امضا کرده و قصد دارد در سه سال آینده یک میلیون خودرو با این فناوری را تولید و عرضه کند. 
به نظر می رسد تازه اول کار سایپای نوین است....
  تولد سايپاي نوين در سال های سخت تحریم و کرونا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه