برای فلسطین

بهزاد مومني مقدم- اخيرا کانون وکلاي دادگستري در نشستي با حضور دکتر ظريف و دو تن از اساتيد حوزه حقوق بين‌الملل موضوع فلسطين را از منظر حقوقي بررسي کرد که براي بنده بسيار اميدبخش، ضروري و موثر بود. چرا که معتقدم به موازات همه اقداماتي که در راستاي احقاق حقوق مردم بي‌گناه غزه انجام مي‌شود، کشاندن بازي به ميدان حقوقي نيز مي‌تواند تأثيرات بسيار بزرگي را در روند ماجرا داشته باشد!
با وجود اينکه همه سخنرانان اين نشست در مورد حق مشروع فلسطينيان براي دفاع از سرزمين خود اتفاق نظر داشتند، اما برخي نيز معتقد بودند که اقدام حماس مي‌تواند مصداق نقض حقوق بشر  نيز باشد. موضوع فلسطين را نبايد از ميانه ماجرا بررسي و تحليل کرد.از نظر من وقايعي مانند جنايات هولناک و کشتار مردم غزه، آزمون آزادگي است و حداقل وظيفه هر صاحب قلم و صاحب رسانه‌اي اين است که اين رويدادها را در بستر و‌قايع تاريخي ببيند و سعي نمايد شرايطي را درک کند که در آن جواناني جان خود و خانواده‌هايشان را به خطر مي‌اندازند تا تيرهاي کم‌رمق‌شان را به سمت دشمني شليک کنند که اطمينان دارند قرار نيست با اين تيرها از بين برود.
 اگر خلاصه‌ي تاريخ اسرائيل را مرور نماييم، ترديدي در حقانيت هر مخالف رژيم صهيونيستي نخواهيم داشت. اگرچه يهوديان تا قرن سوم ميلادي ساکنان اصلي فلسطين بودند. اما از آن پس تا قرن بيستم ميلادي اکثريت ساکنان اين سرزمين نکبت‌بار، مسيحي و مسلمان بوده‌اند.تا اينکه مسيحيان اروپايي که از پونه‌‌ي جلوي لانه‌شان متنفر بودند و يهودي‌هايي که پس از قرن‌ها اميد داشتند که به سرزمين موعودشان برگردند، فلسطين را انتخاب کردند. انگلستان هم که مال غير را با بيانيه موسوم به بالفور به يهودي‌ها فروخت و از آن پس اشغال و کشتار و آوارگي رويه متداول حوادث فلسطين است.
اسرائيل نه به قطعنامه‌هايي مانند 181 و 242 شوراي امنيت پايبند است، نه عضويت در معاهداتي همچون پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي يا کنوانسيون بين‌المللي منع جنگ‌افزارهاي شيميايي را پذيرفته است. نه به رأي دادگاه لاهه در خصوص محکوميت شهرک‌سازي در سرزمين‌هاي اشغال شده اعتنا مي‌کند و نه حتي به پيمان‌هاي اسلو يک و اسلو دو پايبند است. از  اعلام تعداد بمب‌هاي هسته‌اي‌اش هم که ابايي ندارد!پس چگونه مي‌توان از چنين رژيمي در نظام بين‌الملل دفاع کرد؟!کشتار اين روزهاي زنان و کودکان در غزه قلب هر انساني را به درد مي‌آورد.شخصاً هرچند مي‌دانم اسرائيل به رأي هيچ محکمه‌اي تمکين نخواهد کرد، ليکن معتقدم دست کم يکي از راه‌هاي کندکردن آتش انسان‌سوزي صهيونيست‌ها، طرح شکايت در مراجع بين‌المللي است و در مرحله بعد اينکه همه انسان‌ها پيش‌فرض‌هاي ذهني خود را کنار گذاشته و فارغ از هر انديشه و گرايشي، انسان‌کشي سيستماتيک و عامدانه نسبت به مردم غزه را محکوم کرده و بر عليه آن اقدام عاجل نمايند.
همچنين با نتيجه‌گيري اين نشست نيز موافقم که سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در قبال مسئله فلسطين، بسيار هوشمندانه و منطبق بر منافع و امنيت ملّي است و اين سياست مي‌بايست ادامه داشته باشد.
برای فلسطین
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه