علیرضا عباسی، نماینده کرج در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

«بانک‌ها» در سال «مهار تورم و رشد تولید» بنگاه‌داری می کنند

گروه اقتصاد – یونس اسماعیلی نژاد - اکنون که بیش از هشت ماه از سال 1402 که از سوی رهبر انقلاب به نام «مهار تورم و رشد تولید» مزین شده بود، می‌گذرد و به نظر فرصت خوبی است تا بررسی شود که چقدر از این شعار مهم، تحقق پیدا کرده است و اساساً دست‌اندازهای موجود در این مسیر کدامند؟
علیرضا عباسی، نماینده کرج در این باره به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: در حوزه تولید که صنعت هم یکی از آن‌ها است، باید اول زیرساخت‌های تولید را برای تولیدکنندگان مثلاً کارآفرین یا هر مجموعه‌ای که وجود دادر، آماده کنیم و بعد هم، می‌باید ارائه تسهیلات به آن‌ها داشت تا بتوانند تولید را به خوبی انجام دهند.
وی افزود: متاسفانه در طی سنوات گذشته، اتفاقاتی افتاد که ما وقتی به شهرک‌های صنعتی و شرکت‌ها مراجعه می‌کنیم، گاهی اوقات می‌بینیم که این بنگاه‌های اقتصادی با 10 یا 20 درصد توان ظرفیت‌شان کار می‌کنند.
نماینده کرج تصریح کرد: ما حتی شاید نیاز به توسعه فضای صنعتی هم نداشته باشیم، بلکه اگر همین مجموعه‌های موجود را حمایت کنیم تا حداقل بالای 50 درصد توان‌شان کار کنند، تولید کشور به خوبی رشد و افزایش را به خود خواهد دید.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: در زمان‌هایی که نگاه‌مان بیشتر وارداتی بود و به سمت واردات سوق پیدا کرده بودیم تا افزایش تولید داخل، وقتی مقایسه بین این دو انجام می‌شد در بعضی کالاها قابلیت رقابت وجود نداشت. مثلاً سال 97، ارز ترجیحی را به کل کالاهای وارداتی دادیم و این ارز، تولید داخل را نابود کرد. سیاست‌های اشتباهی که در برهه‌ای از زمان وضع شد، باعث این شد که صنعت ما لطمه بخورد و هنوز هم این صنعت نتوانسته خودش را سرپا کند. 
عباسی یادآور شد: وقتی فضا را به درست رقابتی نکنیم یا امتیازی به طرف خارجی بدهیم، تولیدکننده ما دیگر برایش به صرفه نیست که آن کالا را تولید کند. نهاده‌های اولیه‌ای وجود دارد که الان باید از خارج وارد شود، ولی در آینده و به مرور، باید به سمت تولید آن‌ها هم برویم. 
وی افزود: بقیه حمایت‌ها هم باید از تولید داخل با قدرت صورت بگیرد، نه فقط حمایت از واردات. هنوز هم نگاه‌هایی داخل کشور وجود دارد که نگاه واردات محور است تا تولید محور. اگر تولید داخل حمایت شود و قیمت تمام شده بین کارخانه و مصرف‌کننده مناسب باشد، برای هر دو طرف به صرفه خواهد بود.    
نماینده کرج تصریح کرد: مثلاً قرار است در شهرک صنعتی کاری انجام شود و تسهیلات و فضاهایی داده شود، ولی موانع مختلفی ایجاد می‌شود که جلوی کار را می‌گیرد. از طرفی، تسهیلات به درستی پرداخت نمی‌شود یا با نرخ بالا ارائه می‌شود که اصلاً برای تولید به صرفه نیست. از این‌رو، بانک‌ها به جای اینکه پولی که از سپرده مردم جذب می‌کنند را در تولید وارد و از تولیدکننده حمایت کنند، مسیر بنگاه‌داری در دستور کارشان قرار می‌دهند.
عباسی گفت: باید تفکر دو، سه دهه اخیر که در مورد سوداگری شکل گرفته است، را تغییر دهیم. آیا الان بانک‌ها سپرده‌ای که از مردم می‌گیرند را در تولید وارد می‌کنند یا در مسکن و سکه و خودرو؟ از این‌رو، اگر به این مسائل، نظم و نسق بدهیم، تولید جان می‌گیرد، ولی اگر در تفکر سابق باشیم که واردات برای عده‌ای سود و نفع کلان دارد و باید جلوی آن را بگیریم، وضع به همین منوال است.     
وی در ادامه بیان کرد: مثلاً وزیر یا معاون رییس جمهوری در دولت قبل می‌گفت خودکفایی حرف مفت است، چون وارداتی که می‌آید برای عده‌ای از آقایان سود کلان دارد و تعارض منافع است و الان به زبان آمده و درباره یک‌سری موضوعات صحبت می‌کنند. متاسفانه، این پایه را خودشان گذاشتند و خراب کرده‌اند. دوستان‌شان در کار هستند و تعارض منافع داشتند و از طرفی، خودشان 13 سال وزیر بودند و چهار سال معاون و مشاور رییس جمهور و به مرور تفکر واردات را رشد دادند. آقایان خراب‌کاری‌هایشان را کرده‌اند و پایه‌های غلط را گذاشته‌اند و الان می‌گویند دولت در دو سالی که روی کار آمده همه این‌ها را درست کند.

اگر تولید را درست کنیم، چالش تورم هم حل می‌شود
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: اگر تولید را درست کنیم، چالش تورم هم حل می‌شود. افزایش تولید، کاهش تورم را خواهد داشت. وقتی مثلاً یک پودر لباسشویی یا روغن یا خودرو کم می‌شود، بازار سیاه راه می‌افتد، در غیر این صورت اگر کالاها فراوان باشند و عرضه و تقاضا تناسب داشته باشند، چنین معضلات و گرانی‌هایی نخواهیم داشت.  

اگر پایه‌های غلط سال‌های گذشته را درست کنیم، هم تولید بهتر می‌شود و هم تورم پایین خواهد آمد
عباسی در پایان خاطر نشان کرد: امروزه در کشاورزی 12 میلیون تن نهاده‌های دامی در سال وارد می‌کنیم. اگر ارز آن را تنها دو روز این‌ور و آن‌ور کنیم، قیمت مرغ عوض می‌شود. حال وقتی خودمان تولید این مورد را انجام دهیم یا جایگزین برایش پیدا کنیم یا بازارهای مطمئنی پیدا کنیم، کشت فراسرزمینی را خودمان انجام می‌دهیم. این تولید است که در صنعت تاثیر خودش را می‌گذارد. به باور من، اگر پایه‌های غلط سال‌های گذشته را درست کنیم که کاری سخت و زمان‌بر است، هم تولید بهتر می‌شود و هم تورم پایین خواهد آمد.
«بانک‌ها» در سال  «مهار تورم و رشد تولید» بنگاه‌داری  می کنند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه