راهبرد اساسي آشتي  مردم با شيلات


ایرج گلشنی- به طور كلي شيلات را بايد يك مجموعه مردمي دانست. رابطه مستقيم شيلات با مردم هم از جهت توليد و پرورش و هم از جهت توزيع و مصرف آبزيان، به نحوي است كه نمي توان شيلات را بدون مردم تصور كرد. 
اگر شيلات به اصل فرهنگ سازي باور پيدا كند، مي تواند با لابي‌گري حمايت رسانه ملي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به دست آورد تا دو راهبرد اساسي به اجرا درآيد: 
اول: راهبرد تضعيفي و دوم، راهبرد تقويتي
در راهبرد تضعيفي بايد آن چه موجب نفرت ايرانيان و دوري آن ها از مصرف آبزيان مي شود در منابع مكتوب و تصويري حذف شود. وقتي در فيلم‌ها و سريال ها به طور وسيع از سيگار استفاده شود، به طور طبيعي گرايش به سيگار در جامعه افزايش مي يابد. اين مثال ملموسي است تا بگوييم اگر در فيلم‌ها و داستان‌ها و... ماهي به عنوان يك موجود بد بو مثال زده شود، تنفر از ماهي زياد مي شود. 
در راهبرد تقويتي، فيلم‌ها و سريال‌ها و داستان ها مي‌توانند به سمتي و سويي بروند كه خانواده ها براي مهماني‌ها و خوراك خود ماهي مصرف مي‌كنند. به جاي زرشك پلو با مرغ هورموني، بهتر است ماهي و ميگو تزيين بخش سفره هاي مردم باشد. اما چنين نيست و اكنون به نظر مي‌رسد رابطه بين شيلات و مردم چنان نيست كه مورد انتظار است. 
شيلات بر اساس آن چه كه حسيني- رييس سازمان شيلات- در ابتداي سال در نشست خبري خود با خبرنگاران بيان كرد، برنامه‌هايي داشت كه جلوه و نمونه آن در جشنواره پخت ماهي در استان گلستان نمود داشت. اما به همان بسنده شد. هر چند كه برگزاري پخت ماهي در استاني مانند گلستان، دقيقا زيره به كرمان بردن است؛ اما همان هم مقطعي و دفعي بود و ادامه پيدا نكرد. كما اين كه برگزاري اين گونه فعاليت‌هاي فرهنگي بسيار مثبت و ارزنده است و اگر در استان‌هاي غيرساحلي باشد و باعث ترغيب مردم به خوراك سفيد باشد بسيار موثرتر واقع مي‌شود. اما انتظار مي‌رود كه سازمان شيلات با مراجع فرهنگ‌ساز، فرهنگ لازمه را مطالبه كند. آموزش و پرورش مي‌تواند يك مرجع خوب و عالي براي ترويج خوراك سفيد باشد. چه در منابع مكتوب و كتاب هاي درسي و چه به وسيله معلمان گرامي و مربيان ارجمند خود و نيز به وسيله جشن‌ها و جشنواره‌هاي مرتبط با مباحث دريايي، شوراي فرهنگ عمومي با امكانات خود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و... همه گزينه ها  را در اختيار شيلات قرار دارند و مي‌تواند با لابي‌گري مدبرانه فعاليت‌هاي بزرگ و گسترده اي در سطح كشور به طور مداوم و مستمر اجرايي كند و با اين وسيله، ارتباط شيلات و مردم را بهسازي كرده و گرايش مردم به سمت خوراك سالم تقويت كند.
راهبرد اساسي آشتي  مردم با شيلات
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه