موشک‌های پرتابی یمن چگونه جنگ صهیونیست و غزه را تشدید می کند؟

حمله حوثی‌ها به کشتی های اسراییلی و تأثیر بر جنگ در غزه

گروه امنیت دریایی - فرانک گاردنر - از سواحل یمن تا نوار غزه بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر فاصله است، اما آن چه اخیرا در جنوبی‌ترین نقطه دریای سرخ رخ داد، می‌تواند جنگ بین اسرائیل و حماس را تشدید کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، - فرانک گاردنر در بی‌بی‌سی آورده است: به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا، آن بخش از وزارت دفاع آمریکا که خاورمیانه را پوشش می‌دهد، حوثی ها در یمن چهار حمله به سه کشتی تجاری انجام دادند که در آب‌های بین‌المللی فعالیت می‌کردند. این حملات شامل ترکیبی از حمله پهپادهای انفجاری و موشک‌های بالستیک ضد کشتی بودند.
نیروی دریایی ایالات متحده از پیش یک ناوشکن ضد موشک هدایت شونده به نام یو اس اس کارنی در آن نزدیکی داشت که توانست سه پهپاد را سرنگون کند. برخی دیگر از پهپادها به اهداف خود اصابت کردند و خساراتی وارد کردند اما این حملات تلفات جانی
 نداشتند.
پنتاگون گفت: «این حملات تهدیدی مستقیم برای تجارت بین‌المللی و امنیت دریایی است». در بیانیه دیگری افزود که معتقد است حمله از یمن «با حمایت ایران انجام شده است».
محل حملات قابل توجه است. آن ها درست در شمال نقطه تنگه استراتژیک باب المندب، رخ دادند که کانالی به عرض بیش از ۳۰ کیلومتر است که آفریقا را از شبه جزیره عربستان جدا می‌کند و سالانه حدود ۱۷ هزار کشتی و ۱۰ درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌کنند. هر کشتی که از کانال سوئز می‌گذرد و به سمت جنوب و اقیانوس هند می‌رود، باید از این تنگه نزدیک به سواحل یمن عبور کند.
ناوشکن یو اس اس کارنی سه پهپاد را که از یمن تحت کنترل حوثی‌ها شلیک شده بود، سرنگون کرد
اکثر مناطق پرجمعیت یمن، از جمله سواحل دریای سرخ در یمن، تحت سلطه یک گروه شبه نظامی قبیله‌ای موسوم به حوثی‌ها بوده است که دولت قانونی و منتخب یمن را در اواخر سال ۲۰۱۴ سرنگون کردند. برخی معتقدند که عده ای از آن‌ها حمایت می‌کنند و گفته می‌شود با تسلیحات و آموزش به آن ها کمک می‌کند. این تسلیحات شامل پهپادها و فناوری موشکی است، درست مانند کمکی که به حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان می‌کند.
کودتای حوثی‌ها جرقه یک جنگ داخلی فاجعه‌بار را زد که بیش از ۹ سال به طول انجامیده و هزاران تلفات داشته و فاجعه‌ای انسانی را به دنبال داشت. در حالی که برخی کشورها از حوثی‌ها حمایت می‌کند، عربستان سعودی و امارات در سال ۲۰۱۵ با حمایت ایالات متحده و بریتانیا در تلاشی ناموفق برای بازگرداندن دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی علیه حوثی‌ها وارد جنگ شدند.
در طول این جنگ، حوثی‌ها موشک‌های دوربرد و پهپادهای متعددی را به سمت اهدافی در عربستان سعودی، امارات و داخل یمن شلیک کردند و فرودگاه‌های غیرنظامی، شهرک‌ها و زیرساخت‌های پتروشیمی و همچنین اهداف نظامی را هدف قرار دادند.
پس از آغاز جدیدترین درگیری رژیم اسرائیل و حماس در غزه در ۷ اکتبر، حوثی‌ها حمایت خود را از آنچه «برادران خود در غزه» می‌خوانند اعلام کردند و موشک‌ها و پهپادها را به سمت شهر اِیلات و دیگر اهداف در رژیم اسرائیل شلیک کردند. این موشک‌ها و پهپادها توسط ناو یو اس اس کارنی نیروی دریایی ایالات متحده رهگیری و سرنگون شدند.
ویدیویی منتشر شده توسط حوثی‌ها که نشان می‌دهد مردان مسلح از یک هلیکوپتر پیاده می‌شوند و یک کشتی باری را توقیف می‌کنند حاوی نکاتی مهم است.
اما حوثی‌ها هر کشتی را که مشکوک به داشتن ارتباط با رژیم اسرائیل می‌دانند نیز هدف قرار داده‌اند. در ماه نوامبر آن ها نیروهای خود را با هلیکوپتر روی عرشه یک کشتی باری به نام گالاکسی لیدر پیاده کردند و آن را به تصرف درآوردند. آن ها قسم خورده‌اند که از عبور هر کشتی اسرائیلی از کنار ساحل خود جلوگیری کنند و سخنگوی ارتش آن ها در بیانیه‌ای گفت کشتی‌هایی که حوثی‌ها به آن ها موشک شلیک کردند به دلیل «اسرائیلی» بودن مورد حمله قرار گرفتند. ارتش رژیم اسرائیل هرگونه ارتباط بین دولت خود و این کشتی‌ها را تکذیب کرد، اما گزارش‌های رسانه‌ها می‌گویند که بین کشتی‌ها و تاجران ثروتمند رژیم اسرائیلی برخی ارتباطات تجاری خصوصی وجود دارد.
ایالات متحده متعاقباً اعلام کرده است که «همه پاسخ‌های مناسب را در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای خود در نظر می گیرد».
در عمل، واشنگتن تمایلی به افزایش تنش در منطقه‌ای نخواهد داشت که هم‌اکنون در هراس از سرایت جنگ از ناحیه غزه ملتهب است. اما اگر حوثی‌ها در یمن به شلیک موشک‌ها به فراتر از مرزهای خود ادامه دهند، در نهایت آمریکا ممکن است تصمیم بگیرد که باید با هدف قرار دادن این سکوهای پرتاب موشک، انتقام بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، این خطر را به دنبال دارد که برخی کشورها از جمله ایران نیز اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهد که بالقوه منجر به کابوس وضعیت درگیری مستقیم بین ایران و آمریکا می‌شود. در حال حاضر، این چیزی است که هر دو طرف می‌خواهند از آن اجتناب کنند.
حمله حوثی‌ها  به کشتی های اسراییلی  و تأثیر بر جنگ در غزه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه