تنین‌اندازی موسیقی خلیج فارس در پایتخت؛ « روزنامه دریایی سرآمد» گزارش می‌دهد

تکاپوی برج میلاد برای نوای محلی بوشهر

گروه فرهنگ دریا - علیرضا سعیدی - تازه‌ترین کنسرت گروه «لیان» شامگاه روز دوازدهم اسفند در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد، مشاور رسانه‌ای پروژه درباره کنسرت اخیر نواحی ساحلی و جنوبی در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران می‌گوید: کنسرت گروه «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان شامگاه ۱۲ اسفند در برج میلاد روی صحنه رفت.

اجرای تک‌نوازی نی‌انبان
ابتدای این کنسرت با ورود و اجرای تک‌نوازی نی‌انبان لیانا شریفیان دختر محسن شریفیان همراه بود.
بعد از این بخش محسن شریفیان روی صحنه آمد و به نزدیکی بهار و نوروز اشاره کرد و توضیح داد: امشب قرار است حال دل‌مان را خوب کنیم و به سبک ما جنوبی‌ها، برای عید و خوشی‌های‌مان ابراز دلتنگی کنیم و آرزو کنیم که عید زودتر بیاید.

اجرای قطعه «عید بیو» (عید بیا)
 با آواز آکا صفوی
قطعه «عید بیو» (عید بیا) با آواز آکا صفوی اثر بعدی بود که در سالن اجرا و با همراهی حضار همراه شد.

تقدیم قطعه موسیقی جنوبی 
به غواصان شهید 
محسن شریفیان در این بخش از برنامه گفت: من در همه کنسرت‌هایم قطعه‌ای را به غواصان شهید تقدیم می‌کنم. زندگی همه ما در جنوب، چه در شادی و چه در غم به دریا گره خورده و این موضوع همیشه برای ما حائز اهمیت است. پس برای این قطعه همه با هم چشم‌هایمان را می‌بندیم و برج میلاد را به سمت خلیج فارس می‌بریم.
تک‌نوازی عود، پخش تصاویری از کشتی‌ها در خلیج فارس، تصاویری از لنج‌ها و آواز حزن‌آمیز آکا صفوی، بخش ویژه‌ای از کنسرت را ساخت.
در ادامه شریفیان ضمن قدردانی از مدیران ارشد برج میلاد، گفت: تنها سالنی که حاضر شد میزبان ما باشد برج میلاد است. تاسف‌آور است که در پایتخت، گروه «لیان» با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کند. از مدیران برج میلاد به خصوص جناب عباس حیدری تشکر ویژه داریم که پای موسیقی ما ایستاد و این توجه و حمایت از موسیقی نواحی ایران از سوی ایشان برای ما ارزشمند است. جناب میرزایی و خانم کیارشی که بی‌شک سهم بزرگی در برگزاری این کنسرت دارند.
وی با اشاره به برگزاری روز ملی خلیج فارس در اردیبهشت هر سال، گفت: تقاضای ما برگزاری کنسرت بزرگ گروه «لیان» در روز خلیج فارس در برج میلاد است و این کنسرت قرار است ادای دین مهمی به خلیج همیشه فارس و فرهنگ موسیقی جنوب ایران باشد.

خیام‌خوانی از مفاهیم پرطرفدار 
در جنوب ایران 
ادامه کنسرت با خیام‌خوانی همراه بود که بخش مهمی در کنسرت‌های گروه «لیان» است. خیام‌خوانی از مفاهیم پرطرفدار در جنوب ایران است که همواره باعث ایجاد شور و حال جالبی در سالن می‌شود.اجرای قطعه‌ای از موسیقی کُردی دیگر بخش کنسرت گروه «لیان» در برج میلاد بود که در تلاش است گه‌گاه موسیقی اقوام مختلف ایران را به مخاطبان خود عرضه کند.مرتضی پالیزدان، محمود بردک‌نیا، حمید اکبری، حمزه مقدم، محمدرضا مقدم، محسن قدرتی، حسین کاوه‌خو، فرزاد خسروی و لیانا شریفیان اعضای گروه «لیان» در این کنسرت به سرپرستی محسن شریفیان و خوانندگی آکا صفوی بودند که به تهیه‌کنندگی علی حق‌شناس در برج میلاد روی صحنه رفت.

تولید یک ساز جدید الکترونیک در حوزه موسیقی نواحی
پیش‎تر محسن شریفیان نوازنده موسیقی نواحی بوشهر و پژوهشگر از تولید الکتروسازی نوین با عنوان «لیانیک جدید» خبر داد و گفت: این آهنگ بی نظیر با هدف رشد آموزش نوازندگی در حوزه موسیقی اقوام ایران است.

گروه اجرایی«لیانیک» یکی از پیشگامان «الکترونواحی»
این پژوهشگر موسیقیایی، گروه اجرایی«لیانیک» را به عنوان یکی از پیشگامان «الکترونواحی» توصیف و از این فرآیند به عنوان‌ آغازگر مسیر پویایی و رشد برای آموزش و نوازندگی در بخش موسیقی نواحی ایران یادکرد و گفت: «لیانیک»، نسخه‌ای بومی از سازی مشابه است که در اروپا برای هنرجویان و اهالی موسیقی، امکان تمرین را فراهم می‌آورد. البته پیش‌بینی می‌شود لیانیک جدید با تغییر در ساختار و ویژگی‌های فنی به‌زودی به تولید انبوه برسد.
وی ابراز امیدواری کرد تا با کسب مهارت در بالابردن کیفیت تولید انواع نواها و سازها، موجبات رشد و اعتلای صنعت موسیقی در حوزه ساخت و ترویج سازهای نواحی ایران و آموزش موسیقی به صورت علمی و عملی با هزینه مطلوب و قابل قبول برای اقشار مختلف جامعه میسر شود.

حمایت وزارت ارشاد و وزارت صمت از این حرکت فرهنگی   یعنی بالندگی موسیقی نواحی و اقوام ایران 
شریفیان با اشاره به این نکته که فعالیت‌های این گروه بدون حمایت دولتی، اسپانسر یا تامین‌کننده مالی انجام گرفته است، توضیح داد: اگر دست‌اندرکاران و مسؤولان وزارت ارشاد و وزارت صمت از این حرکت فرهنگی حمایت کنند، ضمن ایجاد فرصت‌های اشتغال برای جوانان متخصص در جای‌جای کشور، گام بلندی در راستای بالندگی موسیقی نواحی و اقوام در ایران برداشته می‌شود.

تولید یک ساز جدید الکترونیک
 در حوزه موسیقی نواحی
‏ در همین رابطه حمیدرضا خویشاوند، مسؤول بخش فنی پروژه هم دارابودن باتری شارژی لیتیومی با شارژر یو اس بی C، ولوم دیجیتالی، تایمر خاموشی اتوماتیک، تغییر گام، تغییر کوک و نمایشگر تنظیمات دستگاه را از ویژگی‌های ساز جدید لیانیک بر شمرد.اولین نسخه نی‌انبان الکترونیک ایرانی به نام «لیانیک» در سی‌ام دی ۱۳۹۹ به همت محسن شریفیان از نوازندگان و آهنگسازان شناخته شده موسیقی نواحی ایران در یکی از کافه های شهر بوشهر رونمایی شد و طی این ۲ سال نیز در حال ارتقا بود.
 تکاپوی برج میلاد  برای نوای محلی بوشهر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه