«روزنامه دریای سرآمد »گزارش می دهد

قشم خاستگاه اصلی مکتب فرهنگی و هنری خلیج فارس

گروه فرهنگ دریا - امید عباسی - آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی عود نوازی قشم با حضور عادل پیغامی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، جمعی از اساتید مطرح موسیقی کشور و هنرمندانی از سراسر کشور و حضور پرشور علاقه مندان برگزار شد.

معرفی کامکار و درویشی به عنوان قشموندان افتخاری جزیره
رییس نخستین جشنواره ملی عود نوازی قشم گفت: 157 اثر از 137 هنرمند سراسر کشور به دبیرخانه نخستین جشنواره عودنوازی قشم ارسال شد که با نظر نهایی داوران، 36 اثر برای اجرای صحنه ای انتخاب و پس از پایان این اجراها نفرات برتر مشخص شدند.
علی ثابت نیا در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی عود نوازی قشم، اظهار کرد: این جشنواره در دو بخش موسیقی نواحی و موسیقی دستگاهی در دو رده سنی جوان و بزرگسال برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: در مراسم اختتامیه این جشنواره همچنین از هنرمند نوجوان شهراد شیخی تقدیر شد و به قید قرعه از میان استعدادهای جوان حاضر در جشنواره به خانم آوا پریشانی و آقای ایلیا تونک، دو دستگاه سازعود ساخته شده توسط یکی از اساتید مطرح این حوزه به رسم یادگار و با هدف تشویق و ممارست در ادامه فعالیت هنری، اهدا گردید.
ثابت نیا گفت: ضمن تقدیر از استاد محمدرضا درویشی و استاد ارسلان کامکار به واسطه یک عمر فعالیت و زحمت در حوزه فرهنگ و هنر موسیقی و نقش آفرینی در نخستین جشنواره ملی عود نوازی قشم، هویت قشموند افتخاری به این اساتید اهدا شد.
رییس نخستین جشنواره ملی عود نوازی قشم گفت: همچنین از تلاش های آقایان ایوب زارعی و عبدالرضا دشتی زاده بابت تلاش هایشان در مسیر ثبت جهانی ساز عود قدردانی شد.
بنابراین گزارش، اسامی برگزیدگان جشنواره به شرح زیر می باشد:
رده سنی جوان
موسیقی نواحی:
۱. ضیا بحری
۲. میلاد مقاتلی مطلق
۳. متین علیزاده
موسیقی دستگاهی:
۱. اشکان نایبی
۲. رحمان مومنی
۳. محمدسام کیانی
تقدیر: ثمین محمدی
رده سنی بزرگسال:
موسیقی نواحی
١. رضا ترکچین
٢. هیرش مرادگورانی
٣. سامان رازقی
موسیقی دستگاهی
١. هیات داوران کسی را حائز کسب رتبه اول ندانست
٢. مهرداد میرزاپور
٣. محمدرضا حسن‌خانی
 جشنواره عودنوازی پیونددهنده اساتید مطرح موسیقی کشور و استعدادهای جزیره
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با نگاهی جامع به شرایط امروز جزیره قشم می توان دید که در گوشه و کنار این جزیره نشانه های مکتب فرهنگی و هنری خلیج فارس قابل مشاهده است.
عادل پیغامی در اختتامیه نخستین جشنواره ملی عود نوازی قشم، اظهار کرد: غفلت ورزیدن نسبت به فرهنگ و هنر به معنی از دست دادن حیات و هویت ملی و اجتماعی ماست.
وی ادامه داد: با زنده نگه داشتن سنت های گذشته و پیوند صحیح آنها با شرایط امروز و آینده، می توان برای پیشرفت و توسعه بر بستری فرهنگی و هنری تلاش کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: امروز تمامی مسئولان، مدیران و شهروندان ایرانی در سراسر جهان، مکلف به پاسداری از فرهنگ، هنر و تمدن هستیم.
به گفته پیغامی؛ گذشته و تاریخ جزیره جهانی قشم، هویت منطقه ای و تمدنی خلیج فارس است و موسیقی همواره یکی از ارکان این هویت فرهنگی و هنری در این منطقه بوده است.
وی با اشاره به نقش و جایگاه بالای هنر در تاریج بشریت و ایران، افزود: آنجا که کلام و واژگان به اتمام می رسند، انسان های بزرگ برای بیان مفاهیم مهمتر و بزرگتر به سراغ هنر می روند و موسیقی یکی از هنرهایی است که زبان گویای انسان های بزرگ است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: جزیره جهانی قشم، ظرفیت تمدنی بسیاری داراست و در گوشه و کنار این جزیره نشانه های مکتب فرهنگی و هنری خلیج فارس زنده و پویا هستند.
پیغامی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم ایجاد پیوند میان اساتید و هنرمندان مطرح با استعدادهای جوان و آینده سازان جزیره قشم، موجب شود تا هنر و بویژه هنر موسیقی این منطقه به جایگاه والای خود دست پیدا کند.
وی در پایان از برنامه ریزی برای استمرار برگزاری جشنواره عودنوازی قشم خبر داد و گفت: امیدواریم برای سال های بعدی این جشنواره با حضور هنرمندان بیشتری از سراسر کشور و سایر کشورهای جهان به صورت بین المللی برگزار شود.
 قشم خاستگاه اصلی مکتب فرهنگی و هنری خلیج فارس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه