با ساخت ۲۸ سکو فراساحل در دریا صورت می پذیرد؛  «روزنامه دریایی سرآمد» بازنشر می‌کند

اجرای طرح فشار افزایی در پارس جنوبی  در راستای بحران ناترازی انرژی


گروه فراساحل - امید عباسی - قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌عنوان مهمترین و راهبردی‌ترین طرح وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری و با هدف درآمد ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بین شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران اصلی امضا شد.

قراردادهای طرح ملی فشارافزایی پارس جنوبی نماد بهره‌مندی از توان متخصصان ایرانی است
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: امضای قراردادهای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی هم نماد استفاده از توانمندی داخلی است و هم نشان داد ما از ورود سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنیم، اما هیچگاه منتظر خارجی‌ها نخواهیم ماند.
سیدموسی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، به امضای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی اشاره و اظهار کرد: امضای چنین قراردادی نشان داد که وزارت نفت خوشبختانه به توانایی شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی صنعت نفت پی‌برده و به‌خوبی از توانمندی این شرکت‌ها برای توسعه صنعت نفت و گاز استفاده می‌کند.وی به اهمیت طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: در شرایطی که با برداشت‌ها در میدان مشترک پارس جنوبی تاکنون، این میدان در سال‌های آینده با افت فشار روبه‌رو شده است، طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی هم راهکاری برای جلوگیری از افت فشار است و هم به حل ناترازی‌های اخیر انرژی در کشور کمک خواهد کرد.
طرح ملی فشار افزایی در پارس جنوبی
 به حل ناترازی انرژی کمک می‌کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه در گذشته برای چنین طرح‌هایی از شرکت‌های توانمند داخلی استفاده نمی‌شد و چشم به خارجی‌ها همچون توتال فرانسه بستیم که البته نتیجه‌ای هم نداشت، امضای قراردادهای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با شریکان داخلی هم نماد استفاده از توانمندی بومی است و هم نشان داد ما از ورود سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنیم، اما هیچگاه منتظر خارجی‌ها نخواهیم ماند.

نگاه به شرکت‌های ایرانی نویدبخش حرکت رو به جلو در صنعت نفت است
حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه دولت و وزیر نفت در استفاده از توانمندی شرکت‌های بزرگ داخلی برای توسعه صنعت نفت می‌تواند نویدبخش حرکت رو به جلو باشد.
وی در گفت و گو با شانا با بیان اینکه ما در مجموعه نفت و گاز، بیشترین ذخایر کشف‌شده را داریم، یا در حوزه گاز دومین ذخایر شناخته‌شده دنیا هستیم، اظهار کرد: این موضوع می‌تواند به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور و تأمین منابع کشور قلمداد شود، با این حال ما محدودیت‌هایی را در این بخش داریم و از گذشته، از این فرصت‌ها کمتر استفاده شده است.
وی با بیان اینکه توسعه میدان‌های نفتی و گازی برای ما حیاتی است، افزود: توسعه این میدان‌ها در تأمین گاز و خوراک صنایع بالادست برای ما حیاتی است، این موارد می‌تواند تأمین‌کننده خوراک و نیاز صنایع پایین‌دست و حرکت به سمت توسعه زنجیره ارزش باشد و ناترازی‌های انرژی ما را کم کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هم قوانین مجلس در برنامه هفتم توسعه و هم نوع نگاه دولت و وزیر نفت به استفاده از توانایی شرکت‌های داخلی می‌تواند نویدبخش حرکت رو به جلو باشد آن هم مانند اقدام جهادی که در دو سال گذشته در فازهای ۱۱، ۱۵ و ۱۴ پارس جنوبی انجام شد.
حسین‌زاده به امضای قراردادهای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی اشاره و اظهار کرد: باید در توسعه میدان‌های نفت و گاز به سرمایه‌گذار بخش خصوصی داخلی اعتماد کنیم. هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی هستند که اگر شرایط را برای آنها تسهیل کنیم آنها به این بخش وارد شده و اموال خود را در این بخش سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
وی تصریح کرد: ناترازی گاز در زمینه تولید و مصرف، چالش آینده کشور است و می‌تواند در گازرسانی به کشور و صادرات گاز، همچنین گازرسانی به صنایع و... اختلال ایحاد کند که باید با سرمایه‌گذاری لازم، از افت فشار جلوگیری کنیم. از این رو قراردادهایی همچون طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی راهکاری مناسب برای جلوگیری از افت فشار منابع زیرزمینی، همچنین جبران بخشی از ناترازی‌هاست.
با قراردادی که میان وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شد شبکه گاز با ساخت ۲۸ سکو فراساحل در دریا فشار افزایی می شود.
جواد اوجی در حاشیه آیین امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به بهره‌برداری از گام نخست طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر با توان تولید روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت خام، اظهار کرد: هم‌اکنون در غرب کارون ۹ میدان نفتی وجود دارد که ۶ میدان آن از جمله آزادگان، یادآوران و... مشترک است.
وی با بیان اینکه مجموع رقم کنونی برداشت روزانه نفت خام از میدان‌های غرب کارون ۴۵۰ هزار بشکه نفت و گاز ۱۳۰ میلیون فوت‌مکعب در روز است، گفت: گام دوم طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولید از آن به ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.
وزیر نفت با اشاره به اینکه طرح ملی فشارافزایی در پارس جنوبی از سال ۲۰۱۷ میلادی معطل و بلاتکلیف بود، تصریح کرد: وزارت نفت در دولت سیزدهم همتی جانانه‌ کرد و با انجام کارهای کارشناسی تصمیم گرفته شد احداث واحد فشارافزایی در دریا باشد، این در حالی است که قطر هم چند ماه پیش به‌منظور توسعه و فشارافزایی در بخش قطری پارس جنوبی (گنبد شمالی) در دریا، با شرکت‌های خارجی قرارداد امضا کرد.

تعیین‌تکلیف طرح فشارافزایی در پارس جنوبی طی فعالیت دولت سیزدهم
اوجی با تأکید بر اینکه طرح فشارافزایی در پارس جنوبی با وجود غفلت در دولت‌های گذشته، سرانجام در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد، ادامه داد: فشارافزایی در پارس جنوبی با ۲۸ سکو (۱۴ سکوی فشار افزا و ۱۴ سکوی پشتیبان در هفت منطقه تعیین شده) انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اکنون گاز خام از میدان مشترک پارس جنوبی با ۳۸ سکوی تولیدی و پشتیبان برداشت می‌شود، گفت: قرارداد اجرایی طرح ملی فشارافزایی در پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی امضا شده است و با ساخت ۲۸ سکو (۱۴ سکوی فشار افزا و ۱۴ سکوی پشتیبان در هفت منطقه تعیین شده) اجرا خواهد شد.
وزیر نفت با بیان اینکه اجرای طرح ملی فشارافزایی در مناطق مرزی میدان مشترک پارس جنوبی با قطر در اولویت است، افزود: برای ساخت این سکوها از توان پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده می‌شود.
اوجی ضمن اشاره به اینکه با توانمندی و تجربه کار به نتیجه می‌رسد، تأکید کرد: امروز پیمانکارانی که قرارداد احداث این سکوها و فشارافزایی را امضا کردند، همان‌هایی هستند که فازهای پارس جنوبی را توسعه داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم کار فردا را قربانی امروز نمی‌کند و مردم در سال‌های آینده نتیجه این قرارداد را خواهند دید، ادامه داد: امروز طرحی ملی‌تر از فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی وجود ندارد.
وزیر نفت تصریح کرد: ۷۰ درصد گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می‌شود و ۴۵ درصد خوراک پالایشگاه‌های نفتی از تولیدات این میدان است و با راه‌اندازی سکوهای فشارافزایی در این میدان، تا ۷۰ سال برداشت گاز از پارس جنوبی ادامه می‌یابد.
اوجی با بیان اینکه حدود ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ از گاز تأمین شده و وضع در صنایع خرد و عمده هم به همین شکل است، گفت: برای فشارافزایی منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم و امیدواریم این تعلل هشت ساله و پیش از آنکه افت فشار بر تولید اثرگذار باشد، با کار جهادی جبران شود.

اجرای طرح فشار افزایی در پارس جنوبی  در راستای بحران ناترازی انرژی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه