با حضور معاون وزیر فرهنگ و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور؛

اکران مستند تاریخی پژوهشی «روایت طرب انگیز طرب» در قشم

کتاب “شناخت‌نامه ساز ایرانی عود” رونمایی شد
​​​​​​​مستند تاریخی پژوهشی "روایت طرب انگیز طرب" با حضور معاون وزیر فرهنگ و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در موزه ژئوپارک جهانی قشم اکران شد.
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد،“روایت طرب انگیز طرب” روایتگر قصه پیوندهای مشترک بین ساز جهانی عود، سبک موسیقی طرب و میراث تمدنی دریاپایه در ایران، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و جنوب آفریقاست.
پژوهشگر و نویسنده این مستند فاخر تاریخی، حجت حاجی‌زاده است که نتیجه ۲۰ سال پژوهش میدانی، کتابخانه‌ای و گفتگو و مصاحبه‌های پژوهشی خود را به مناسبت یک‌سالگی ثبت ساز عود به‌عنوان میراث جهانی کشورمان، در پاییز سال ۱۴۰۲ ساخته و آماده نمایش کرد.
کتاب”شناخت‌نامه ساز ایرانی عود در سواحل هرمزگان و خلیج فارس” اثر این پژوهشگر هرمزگانی نیز در این جلسه از سوی سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور رونمایی شد.
لازم به ذکر است، مستند “روایت طرب انگیز طرب” به تهیه‌کنندگی مهدی دهدار و کارگردانی فرشید ایران‌پرست، روایتی ۶۰ دقیقه‌ای از تصاویر شاد و آهنگین اقتباس شده از کتاب “شناخت‌نامه ساز ایرانی عود در خلیج‌فارس و هرمزگان” اثر حجت حاجی‌زاده است که با خوش‌ساختی خود، بیننده را به فراسوی تاریخ و هنر می‌برد.
روایت‌هایی کمتر بازگو شده از تعاملات فرهنگی، هنری ساحل‌نشینان منطقه تمدنی دریایی ایران و خاورمیانه تا شرق آفریقا، قصه‌های شنیدنی و جذاب از سرگذشت ژانر موسیقایی محبوب طرب از کرانه خلیج فارس تا سواحل دوردست اقیانوس هند، یمن و زنگبار، کشف تاثیر و نقش‌آفرینی محوری ساز عود به‌عنوان یک میراث مشترک بین‌فرهنگی در موسیقی طرب، حاصل دیدن این مستند تاریخی پژوهشی زیباست.
ثبت جهانی “هنر ساختن و نواختن ساز عود” در تاریخ ۹ آذرماه ۱۴۰۱ در فهرست میراث ‌فرهنگی ناملموس یونسکو، انگیزه‌ای برای سازندگان این فیلم مستند بود تا داستان این هم‌پیوندی را با معرفی چهره‌های شاخص سبک موسیقی طرب و خرده داستان‌های اجتماعی-تاریخی برای مردم ایران و جهان روایتگری کنند.
جلسه اکران مستند “روایت طرب انگیز طرب” با نقد و بررسی فیلم در حضور اعضای شبکه همیاران ژئوپارک جهانی یونسکو جزیره قشم، تعدادی پژوهشگران، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و علاقمندان به موسیقی نواحی و آیینی همراه بود.
اکران مستند تاریخی پژوهشی «روایت طرب انگیز طرب» در قشم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه