«روزنامه دریایی سرآمد» گزارش می‌دهد؛

آوازه خلیج فارس در شهر بندرهای عباس و بوشهر

از همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس تا حضور روی ناو شهید منجزی
گروه راهبردی - امید اسماعیلی - همزمان با دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس، سراسر کشور از جمله پایتخت ایران مملو شده بود از برگزاری همایش، جشنواره و دورهمی‎های رسمی، نظامی و لشکری برای گرامیداشت روز ملی خلیج فارس. ما در روزنامه دریایی سرآمد فقط به دو استان جنوب کشور یعنی بوشهر و هرمزگان پرداختیم و وقایع این روز را در شهربندرهای عباس و بوشهر دنبال کردیم. 
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد، در شهربندر بوشهر شاهد برگزاری همایش دو روزه بین المللی با عنوان تاریخ، فرهنگ و تمدن این آبراه بین المللی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی در دانشگاه خلیج فارس بودیم که حمید اسدپور دبیر علمی همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در این آئین می‌گوید: این همایش به دلیل اهمیت بعد تجاری خلیج فارس، بازرگانی دریایی و حمل و نقل را محور اصلی خود قرار داده است از مجموع ۱۵۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش ۵۰ مقاله برای ارائه در همایش پذیرفته شد.
وی تصریح کرد: موضوع عمده مقالات دریافت شده متمرکز بر بنادر ایران و روابط تجاری ایران با دیگر کشورها است.
دبیرعلمی همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس گفت: روز نخست همایش توجه به مسائل علمی و روز دوم به عنوان روز فرهنگی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در روز علمی همایش، پژوهشگران داخلی و خارجی به ارائه مقالات می‌پردازند و در روز فرهنگی بازدید از آثار تاریخی استان برنامه ریزی شده است.
اسدپور بیان کرد: ۱۰ پژوهشگر خارجی از کشورهای عراق، هند، چین، روسیه و بنگلادش در این همایش حضور دارند.
دبیرعلمی این همایش تصریح کرد: هدف همایش ایجاد و اتخاذ تدابیری برای ورود و مشارکت هرچه بیشتر مردم و بخش خصوصی در حوزه بازرگانی و حمل و نقل دریایی خلیج فارس است.
وی ادامه داد: این همایش بر ضرورت توجه بسیار جدی به تجارت دریایی از یک سو و سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل دریایی از طریق توسعه زیرساخت‌ها در بنادر و جزایر خلیج فارس تاکید دارد.

مراسم روز ملی خلیج فارس بر روی ناو شهید منجزی در خلیج فارس
در گوشه دیگری از سرزمین رئیسعلی دلورای، برای روز ملی خلیج فارس سنگ تمام گذاشتند در همین راستا و با حضور عوامل کشوری و لشکری و خبرنگران خارجی و داخلی مراسم ویژه روز ملی خلیج فارس بر روی ناو شهید منجزی در خلیج فارس برگزارشد.
غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر که بر روی عرشه ناو شهید منجزی سخنرانی می کرد، گفت: اگر دشمنان بخواهند کوچک‌ترین تعرضی به این آب و خاک داشته باشند همانطور که در گذشته تجربه کرده‌اند با بزرگترین مقاومت روبرو می‌شوند و ۱۰ برابر پاسخ خواهند دید امنیت خلیج فارس توسط کشورهای حاشیه آن تامین می‌شود.

هر حادثه‌ای در خلیج فارس بر اقتصاد دنیا تأثیرگذار است
 سردار علی رزمجو، فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر در این همایش اظهار کرد: خلیج فارس هم از نظر اقتصادی و هم از نظر امنیتی و دفاعی در برد جهانی و بین‌المللی بسیار دارای اهمیت است در حال حاضر امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس برقرار است.
وی ادامه داد: منطقه خلیج فارس برای دنیا دارای اهمیت است و هر حادثه‌ای در خلیج فارس رخ دهد بر اقتصاد دنیا تأثیرگذار است و هرچقدر امنیت بیشتری در خلیج فارس برقرار شود باعث افزایش امنیت جهانی می‌شود.

طنین نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری
 در جهان 
احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر نیز در این همایش گرامیداشت روز ملی خلیج فارس گفت: بوشهر در طول پنج قرن با استعمارگران جنگیده و نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است.

 با برادری با کشورهای حاشیه جنوبی از آبراه خلیج فارس مراقبت می‌کنیم
استاندار بوشهر ابراز داشت: امروز ایران اسلامی قدرت اول و مطلق خلیج فارس است و با دوستی و برادری با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از این آبراه راهبردی مراقبت می‌کنند.
محمدی‌زاده با تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم اظهار داشت: اهالی رسانه و هنرمندان، نسبت به انعکاس داخلی و خارجی این روز بزرگ اهتمام ورزند تا جهانیان با عظمت خلیج همیشه فارس آشنا شوند.

معرفی برگزیدگان جشنواره خلیج فارس 
در گوشه ای دیگر از جنوب ایران و در کنار خلیج نیلگون فارس چهاردمین جشنواره خلیج فارس در مرکز هرمزگان و با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و نیز سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و معاون حقوقی و امور استان‌های رییس جمهور برگزار و به کار خود پایان داد.
هیأت داوران این جشنواره در حوزه تولید آثار ویدیویی آرای خود را به شرح ذیل اعلام کرد: اشکان چاووشی از کرمانشاه برترین فیلمنامه و جایزه ویژه را کسب کرد.
بهترین فیلمنامه پویانمایی به مهدی مرادی از استان قزوین تعلق گرفت.بهترین فیلمنامه تجربی نیز به پریسا قادری از ارومیه انتخاب شد.
همچنین بهترین فیلم اقتباسی کسی انتخاب نشد. از آرسان صفا و نیما صفا از بندرعباس برای فیلمنامه قلعه گمشده تقدیر شد.
در بخش ویژه جشنواره نیز بهترین فیلمنامه با موضوع خلیج فارس به میرقاسم موسوی برای فیلمنامه در دل دریا تعلق گرفت.
همچنین از مهدی مرادی برای فیلمنامه زیر آوار قدردانی شد.
در بخش بهترین فیلمنامه با موضوع محیط زیست خلیج فارس،‌ لوح تقدیر به بابک علوی تنها از زنجان تعلق گرفت.
بهترین فیلمنامه در بخش مردم‌شناسی خلیج فارس به اشکان چاووشی از کرمانشاه تعلق گرفت.
بهترین فیلمنامه با موضوع شهدای خلیج فارس به مسعود عارفی از آبادان تعلق یافت.

برگزاری جشنواره خلیج‌فارس در ابعاد جهانی 
سید محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهوردر آئین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی خلیج فارس خواستار برگزاری جشنواره خلیج‌فارس در ابعاد جهانی شد واظهار داشت: از دولت دهم تاکنون به این جشنواره تعلق خاطر دارم و دوست دارم در این محفل گرم و صمیمی حضور داشته باشم.
وی با اشاره به چند سند تاریخی در ارتباط با نام خلیج فارس و تعلق آن به ایرانیان اظهار داشت: یک محقق غربی به نام ژان ژاک پرینی در کتاب خود اعتراف کرده که ملل و طوایف مختلفی بر خلیج فارس استیلا یافتند و فرمانروایی کردند و روزگارشان سپری شد و منقرض شدند اما تنها ایرانی‌ها هستند که با هوش و درایت خود از این میراث‌شان نگهداری کرده و می‌کنند.
معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به پیشینه راه‌اندازی جشنواره خلیج فارس گفت: در دولت دهم این جشنواره با محوریت بندرعباس با نگاهی بین المللی ایجاد شد و امید داریم پس از فراز و نشیب‌های برگزاری این جشنواره ابعاد جهانی پیدا کند و ایرانی‌ها در سراسر جهان با آن ارتباط برقرار کنند.
وی افزود: استان هرمزگان هم برنامه‌های خود را در مورد اجرای این سیاست‌ها به تهران ارسال کند تا با جمع بندی و بررسی و کار کارشناسی در نهایت بتوان از این مزیت خدادادی بهره لازم را برد.

خلیج فارس باعث تقویت وفاق ملی 
در ایران شده است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در این جشنواره، با بیان‌ اینکه خلیج فارس باعث تقویت وفاق ملی شده است، گفت: ملت ایران در برابر تحریف خلیج‌فارس کوتاه نخواهد آمد امروز خلیج‌فارس با مساله امنیت ملی کشور عجین است و این دو را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد.
وی، تهدید و ستیز با استقلال و امنیت ملی را از جمله راهبردهای اصلی دشمن بر علیه ایران دانست و عنوان کرد: خلیج‌فارس برای دشمن بهانه‌ای است و ملت ایران نیز به این مهم رسیده است که خلیج‌فارس نماد اقتدار، امنیت و استقلال ملت ایران است.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با ذکر این نکته که ملت ایران در برابر هرگونه تحریف در خصوص خلیج‌فارس کوتاه نخواهد آمد، بیان کرد: امروز مساله خلیج‌فارس به یک وفاق ملی همگانی تبدیل شده است و نام خلیج‌فارس ایرانیان داخل و خارج از کشور را دور خود جمع کرده است.
آوازه خلیج فارس در شهر بندرهای عباس و بوشهر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه