طغیان یاری برای کاهش آلام آسیب دیدگان از سیل

تبلور همدلی

با فروکش کردن بارش ها و شدت سیلاب ها، اکنون نوبت به امدادرسانی و بازسازی مناطق سیل زده فرا رسیده و از این رو مردم نیز همپای دستگاهها و نهادهای مسئول کمک های نقدی و غیرنقدی خود را از هموطنان گرفتار دریغ نمی کنند.
با توجه به اهمیت ارسال اقلام بهداشتی، غذایی و پوشاک به مناطق آسیب دیده از سیل، در روزهای اخیر پویش های مردمی متنوعی در سطح اقشار مختلف برگزار شده تا هرکس به فراخور توان خود نقشی در این امدادرسانی ایفا کند. این کمک ها علاوه بر اعتبارات و اقلامی است که دستگاه های اجرایی و امدادی برای این مناطق در نظر گرفته اند؛ برای نمونه قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افزون بر 800 میلیارد ریال اعتبار در مرحله نخست بین استان های درگیر سیل توزیع شده است. همچنین «حبیب الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از راه اندازی 70 مهدکودک سیار و موقت برای حمایت از کودکان در سه گلستان، لرستان و خوزستان برای حمایت های روانی و اجتماعی از کودکان سیل زده برپا شده است تا با ایجاد فضای مناسب و شاد از اضطراب های آنها کم شود. در کنار آن ارسال اقلام فرهنگی نیز در دستور کار است؛ از این رو امروز پویش ملی «سیل مهربانی همکلاسی ها» به منظور جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی دانش آموزان، فرهنگیان و اولیای مدارس کشور با شعار «هر مدرسه یک پایگاه همدلی» برگزار شد و دانش آموزان بیش از 110 هزار مدرسه در سراسر کشور در این پویش مشارکت کردند. آنگونه که «امیرعلی نعمت اللهی» قائم مقام وزیر آموزش و پرورش آمار داده، علاوه بر این فرهنگیان شاغل، بازنشسته و مدیران کل استان ها آمادگی خود را برای حضور در مناطق سیل زده برای کمک به دانش آموزان و فرهنگیان برای جبران عقب ماندگی درسی اعلام کرده اند. همچنین در روزهای اخیر شاهد اعزام کتابخانه های سیار به اردوگاه های سیلزدگان هستیم؛ برای نمونه امروز اعلام شد سه ایستگاه سیار کتابخانه ای با استقرار در اردوگاه های سیل زده خوزستان به اجرای برنامه های فرهنگی مثل قصه گویی برای کودکان، بازی های جمعی، نمایش فیلم و اهدای کتاب می پردازد. این کتابخانه ها که از ورامین، شهریار، بهارستان، فیروزکوه، رباط کریم و دماوند به مناطق سیل زده خوزستان اعزام شده اند، در شهرستان های اهواز، هویزه، کارون، حمیدیه و دشت آزادگان مستقر شده اند و برای بیش از 60 کمپ اسکان در شهرستان ها و حومه آن ها فعال هستند. حجت الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اعلام کرده است: این سازمان اقدامات خود را به منظور ترمیم و تجهیز کتابخانه های آسیب دیده ناشی از سیل اخیر در پنج استان لرستان، گلستان، مازندران، خوزستان و فارس و خراسان رضوی آغاز کرده است. در عرصه کمک های تجهیزاتی برای ترمیم زیرساخت های استان، سیدسعید شاهرخی استاندار همدان امروز گفت: 70 دستگاه ماشین آلات سنگین اعزامی از این استان در مناطق سیلزده لرستان مستقر بوده و در شهرستان های دورود و ازنا بازسازی و بهسازی واحدهای مسکونی به استان همدان واگذار شده است. به گفته وی، نیروهای خدمات شهری در شهرستان دوره چگنی مستقر شدند و کار پاک سازی تا فردا پنجشنبه به اتمام می رسد. در کنار آن، کمک های استان همدان توسط تیم های مردمی در مناطق سیلزده لرستان درحال توزیع بوده و مقدار زیادی از این کمک ها در انبارهای لرستان ذخیره شده است.
همچنین اهالی شهرستان روانسر در شمال غرب کرمانشاه با راه اندازی پویش کمک های نقدی و غیرنقدی به یاری سیل زدگان شتافته و توانسته اند در مدت چهار روز فعالیت و فراخوان 2 میلیارد ریال را جمع آوری کنند.
داریوش جودکی نماینده استاندار کرمانشاه در کمک به سیل زدگان لرستان نیز امروز اعلام کرد: مردم استان تاکنون بیش از 300 کامیون اقلام مختلف شامل، آب معدنی، البسه، پتو، مواد خوراکی، بهداشتی به سیل زدگان استان لرستان ارسال کرده اند که بخش عمده ای از این کمک ها در همان ساعات اولیه د اختیار خانواده های سیل زده قرار گرفت به گفته وی، مواکب، هیات ها و مساجد استان کرمانشاه روزانه بیش از 10 هزار پرس غذای گرم در مناطق سیل زده به ویژه پلدختر پخت و توزیع می کنند ضمن آنکه از همان روزهای ابتدای وقوع سیل، ماشین آلات راهداری، پالایشگاه و اصناف استان کرمانشاه به منظور کمک رسانی به مردم مناطق سیل زده لرستان مشغول به کار هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه بیشترین کمک های کرمانشاه به سیل زدگان لرستان به صورت خودجوش جمع آوری شده است، گفت: بیشتر کمک های مردمی توسط ارتش جمع آوری و توسط سپاه در بین مردم سیل زده توزیع می شود.
محمد خامه یار دبیر ستاد قرارگاه مردمی کمک به سیل زدگان قم نیز امروز گفت: آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری به نمایندگی از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از مناطق سیل زده استان لرستان بازدید کرد و در جریان مشکلات سیل زدگان قرار گرفت.
نماینده جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای برنامه ریزی بیشتر حضور روحانیون در ایام خاص به ویژه ماه رمضان تاکید کرد و اظهار داشت، امیدواریم روند کمک به سیل زده ها همچنان ادامه داشته باشد و با بازسازی منازل، مردم سیل زده به آرامش برسند. 
 تبلور همدلی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه