داستان یک مذاکره در گزارش «اقتصادسرآمد»

با آمریکا مذاکره نمی کنیم یا با ترامپ

گروه سیاسی- بعد از تبادل زندانی میان ایران و آمریکا ترامپ مشعوف از این اتفاق در توییتی نوشت: «از زمانی که من سر کار آمده‌ام، ما بیش از ۴۰ گروگان و زندانی آمریکایی را به خانه آورده‌ایم. ممنونم ایران! این نشان داد که توافق ممکن است.» وایت یکی از شهروندان آمریکا است که حدود ۲ سال پیش در شهر مشهد بازداشت شده بود. ایران روز پنجشنبه مایکل وایت را در ازای آزادی دکتر «مجید طاهری» آزاد کرد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، داستان مذاکره آمریکا با ایران از همان واپسین روزهای تعطیلی سفارت این کشور به دست دانشجویان پیرو خط امام اغاز شد. هنگامی که کارتر دستور قطع رابطه با ایران را صادر کرد اندکی بعد که متوجه اشتباه استراتژیک خود شده بود نامه ای مخفیانه برای امام خمینی نوشت که ایشان دستور انتشار آن را داد که بعد ها توسط دفتر کارتر تکذیب شد اما این تلاش برای نشاندن ایران پای میز مذاکره طی 4 دهه گذشته ادامه داشت. روسای جمهوری مختلف امریکا مذاکره با ایران را به عنوان پاشنه اشیلی برای برای خود می دانند که هیچ کدام به جز اوباما در خصوص پرونده هسته ای موفق به این مساله نشد. اکنون ترامپ به شدت به این مذاکره برای ماند دوباره در کاخ سفید نیازمند است اما ایران با قاطعیت این مذاکره را رد کرده به خصوص با دولت فعلی. البته تلاش های او همچنان ادامه دارد. گفتنی است دونالد ترامپ اندکی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از برجام به صورت کاملا یکطرفه خارج شد. 
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر اینکه "جمهوری اسلامی ایران مطلقا با آمریکا مذاکره نخواهد کرد"، بار دیگر گفته بودند: «همانطور که قبلاً هم گفته شده، مذاکره نکردن با آمریکا به این علت است که اولا هیچ فایده‌ای ندارد و ثانیا ضرر هم دارد.»
مقام معظم رهبری همچنین سابق بر این نیزگفته بودند:«تا وقتی آمریکا این است که الان هست، مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است.»
در سفر شینزو آبه به ایران که حامل پیام ترامپ برای مقام معظم رهبری بود ایشان خطاب هب آبه فرمودند: رئیس جمهور امریکا چند روز پیش با جنابعالی دیدار و گفتگو و درباره ایران هم صحبت کرد، اما بعد از بازگشت از ژاپن، بلافاصله تحریم صنایع پتروشیمی ایران را اعلام کرد، آیا این پیام صداقت است؟ آیا این نشان می‌دهد که او قصد مذاکره صادقانه دارد؟ایشان تأکید کردند: ما به هیچ وجه تجربه تلخ مذاکره چند سال اخیر با امریکا را تکرار نخواهیم کرد.رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به روند مذاکره با امریکایی‌ها در چارچوب برجام گفتند: بعد از توافق هسته‌ای، اولین کسی که برجام را بلافاصله نقض کرد، شخص اوباما بود، همان کسی که درخواست مذاکره با ایران کرده و واسطه هم فرستاده بود.حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این تجربه ما است و جناب آقای آبه بدانید که ما این تجربه را تکرار نمی‌کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی در جای دیگری نیز گفتند: چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.
اکنون، مشاور مقام معظم رهبری در امور نظامی با اشاره به اینکه ترامپ جنایتکار است نه رئیس جمور، تاکید کرد: به هیچ وجه با ترامپ مذاکره نمی کنیم، اما بدون هیچ پیش شرطی آماده مذاکره با ریاض هستیم.
سردار حسین دهقان، مشاور مقام معظم رهبری در امور نظامی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: به هیچ وجه با دونالد ترامپ مذاکره نخواهیم کرد، زیرا ما او را "جنایتکار" می دانیم نه رئیس جمهور. ما در رابطه با سامانه های موشکی خود نیز مذاکره نخواهیم کرد و به سیاست منطقه‌ای خود ادامه می دهیم.
وی تاکید کرد: هرگونه تحرکات نظامی آمریکا علیه ما در آب های خلیج فارس با پاسخ گسترده مواجه خواهد شد.
با آمریکا مذاکره نمی کنیم یا با ترامپ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه