مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی: انحصارگران اجازه صادرات نمی‌دهند

انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی:  کاهش صادرات به دلیل محدودیت های مرزی بود ‏

گروه صنعت، تولید و تجارت- روز یکشنبه،مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی با اشاره به دپوی شیرخشک در انبارها گفت: انحصارگران با نفوذ و کارشکنی خود اجازه صادرات این کالا را نمی‌دهند.
به گزارش اقتصادسرآمد، علی احسان ظفری در نشستی خبری از انحصار در صنعت لبنیات گلایه کرد و اظهار داشت: متأسفانه این انحصارگران که تعدادشان به تعداد انگشت دست نمی‌رسد، سرنوشت صنعت لبنیات را به دست گرفته‌اند؛ آنها با نفوذی که دارند در همه کارها اول هستند. به طور مثال ارز ۴۲۰۰ تومانی ابتدا به آنها داده می‌شود، در صادرات و واردات کار در اولویت است و حتی برخی مصوبات به قلم آنها نوشته و تصویب می‌شود. متأسفانه مسئولان هم همه بازدیدهای خود را از کارخانه آنها می‌گذارند و حتی یک بار هم به کارخانه‌های استانی سر نزدند که ببینند چه ظرفیت‌هایی وجود دارد.
ظفری با اشاره به در دست گرفتن کنترل صادرات شیر خشک توسط این انحصارگران گفت: علیرغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای به وزارت صمت نوشته و برای صادرات ۱۰ هزار تن شیر خشک موافقت و درخواست مجوز کرده، اما این تعداد معدود کارشکنی می‌کنند و با نفوذ در این وزارتخانه اجازه صدور مجوز نهایی را نمی‌دهند.
وی ادامه داد: کارشکنی انحصارگران دلیل خاصی دارد، آنها می‌خواهند ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کره بگیرند و از این طریق هم سود ببرند؛ حتی پا را فراتر گذاشته و بازارهای منطقه را با عملیات دامپینگ در اختیار خود قرار دادند. این تعداد انحصارگر محصولات خود را در عراق به قیمت پایین‌تر از بازار داخلی می‌فروشند تا اینکه بازار آنجا را در اختیار خودشان داشته باشند. صنایع لبنی زیر چرخ‌دنده‌های این تعداد معدود خرد می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی ایران افزود: دولت در فروردین ماه برای صادرات ۱۰ هزار تن شیر خشک موافقت کرده بود. آن زمان هم آنها جزو اولین‌ها بودند، حجم زیادی صادر کردند و با صادرات مخالفتی نداشتند، چرا که در این صادرات هم سود داشتند. پس از مخالفت‌ها از سوی دیگر صنایع و افزایش تعداد افراد صادرکننده به ۶۰ نفر، آنها چون سودی در این صادرات نمی‌دیدند، با این مسئله مخالفت کردند.ظفری گفت: اخیراً مجوز صادرات ۵ هزار تن لبنیات توسط آنها دریافت شد، در حالی که حتی صنایع خرد از آن بی‌خبر بودند.
وی با بیان اینکه مصرف سالانه شیر خشک در کشور ۱۵ هزار تن است، درحالی‌که بیش از ٤٥ هزار تن شیر خشک در انبارها و صنایع کشور وجود دارد، گفت: با وجود این مازاد در انبارها، انحصارگران با نفوذ و کارشکنی خود اجازه صادرات نمی‌دهند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه انحصارگران چه تأثیری در بدنه تصمیم‌گیری وزارت صمت می‌توانند داشته باشند؟ اظهار داشت: آنها نفوذ دارند یا حداقل با نظرات مخالفی که می‌دهند، در نظرات کارشناسی وزارتخانه تأثیرگذار خواهند بود.
به گفته ظفری، کارشکنی‌ها برای صادرات ۵۰ هزار تن شیرخشک مازاد در حالی است که از یکسو، صنایع باید محصول خود را به فروش برسانند تا پول دامدار را تهیه کنند. از سوی دیگر، جامعه نیاز به ارز دارد و با صادرات این محصولات می‌توان بخشی از ارز مورد نیاز را تأمین کرد، ضمن اینکه انبارها پر از شیر خشک شده و امکان نگهداری بیش از اندازه آن وجود ندارد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران افزود: با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کره، باید دید آیا آنها حاضر خواهند شد با ارز نیمایی این میزان واردات را داشته باشند؟
حال بعد از گذشت یک روز  از این اظهارات، انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در خصوص صادرات شیرخشک به ارائه توضیحاتی پرداختند.در جوابیه انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران آمده است: "اظهارات اخیر آقای ظفری، رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در نشست اخیر خبری که با موضوع صادرات شیرخشک برگزار کرده‌اند، برای هر کسی که دستی بر صنعت لبنیات داشته باشد، موجب حیرت است و خارج از ظرف طاقت. استدلال‌های سست بنیان و اعداد و ارقامی از واقعیت گریزان، آنچنان در جای جای اظهارات آقای ظفری موج میزند که گویی ایشان  را از چرخه صنعت لبنیات آگاهی نیست. یا اگر ظن آگاهی هم باشد، سنگ منفعت آنچنان سنگین نشسته که صداقت از کفه تراز انصاف جسته است.
در بخشی از این جوابیه آمده است: بر خلاف اظهارات ایشان شیوع کرونا باعث افت فروش پررنگ محصولات لبنی نشد. بخصوص از این جهت که مصرف لبنیات سنتی به دلایلی که جای طرح آن در این مجال نیست، کاهش یافت و تمایل مصرف کننده به مصرف لبنیات مورد تائید نهادهای بهداشتی و نظارتی بود. افزایش تولید شیرخام در اسفند ماه و فروردین ماه گذشته نه به دلیل شیوع کرونا که به دلیل همزمان شدن فصل پرشیری دام ها و نیز کاهش صادرات محصولات لبنی به دلیل محدودیت های مرزی بود و ارتباطی با کاهش مصرف، آنچنانکه مراد آقای ظفری است نداشته و ندارد. جهت اطلاع ایشان باید بگوئیم که حداکثر شیرخامی که جذب خطوط شیر خشک میشود بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است. نکته دیگر اینکه شلف لایف شیر خشک قریب به دو سال است، نگرانی ایشان درباره فاسد شدن شیرخشک محلی از توجیه نخواهد داشت.
انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی:  کاهش صادرات به دلیل محدودیت های مرزی بود ‏
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه