بیش ازصد سال اعتیاد

بیش از صد سال از تصویب لایحه مبارزه با تولید و توزیع مواد مخدر در کشور می‌گذرد و ایران جزو رتبه‌های نخستین مبارزه با مواد مخدر در جهان محسوب می‌شود، اما هنوز که هنوز است آثار اعتیاد را در کوچه و پس کوچه‌های شهر می‌بینم.
به گزارش اقتصادسرآمد، با بیش از صد سال از تصویب لایحه مبارزه با تولید و توزیع مواد مخدر در کشور می‌گذرد و ایران جزو رتبه‌های نخستین مبارزه با مواد مخدر در جهان محسوب می‌شود، اما هنوز که هنوز است آثار اعتیاد را در کوچه و پس کوچه‌های شهر می‌بینم و معتادانی که با باور یکبار و دوبار مصرف مواد مخدر کسی معتاد نمی‌شود امروزه نشئگی تا خماری بی موادی به قیمت تمام شدن جانشان تمام می‌شود.
نامگذاری برگی از تاریخ به نام روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر نشانه اهمیت این روز را می‌دهد؛ مجمع عمومی سازمان ملل ۳۳ سال قبل، روز ۲۶ ژوئن مصادف با ۶تیرماه را به‌ عنوان روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر نامگذاری کرد، کنفرانس بین المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در شهر "وین" به منظور ابراز عزم سیاسی ملتها در امر مبارزه با پدیده خانمان سوز مواد مخدر تشکیل شد و در آن سندی با عنوان C.M.O به تصویب کشورهای شرکت کننده رسید. بر اساس این سند خط مشی همه جانبه اقدامات در امر کنترل مواد مخدر را از سوی کشورهای شرکت کننده مشخص و آنان را متعهد نموده تا اقدامات بین المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال کنند.
مدتی قبل پرویز افشار، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور قبل از شیوع بیماری کرونا در گفت وگویی صراحتا اعلام کرد که اعتیاد یکی از پنج عامل اصلی مرگ و یکی از پنج بیماری اول در کشور است، خلاصه کلام هشداری در مورد مصرف مواد مخدر در کشور که در قالب عدد و رقم مطرح شد.
در همین راستا اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در نشست خبری خود از مرگ سالانه ۴ هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر خبرداد و تاکید می‌کند: در کشور سالانه نزدیک به ۴ هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند، بر اساس اعلام سالانه سازمان ملل قربانیان مواد مخدر به ۴۵۰ هزار نفر می‌رسد.
تمام آمار و ارقام اعتیاد به مرگ و میر معتادان ختم نمی‌شود؛ متوسط سن آغاز اعتیاد در افراد، به ۱۵ سال رسیده است
متاسفانه تمام آمار و ارقام اعتیاد به مرگ و میر معتادان ختم نمی‌شود در این بین براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، سالی ۵۰۰ تن مواد مخدر در کشور مصرف می‌شود و متوسط سن آغاز اعتیاد در افراد، به ۱۵ سال رسیده است، حتی نسبت جنسیتی معتادان در کشور در حال تغییر است و درصد معتادان زن در سه سال گذشته از ۵ و ۲ دهم درصد به حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.
در این میان تغییر شکل اعتیاد از سنتی به صنعتی بحثی دیگر است که باعث گردش بیش از اندازه مواد مخدر در جامعه شده است همه و همه نشان از رشد معضلات اجتماعی در جامعه را می‌دهد که زنجیروار از پی یکدیگر در قالب آسیب‌های اجتماعی  نو پدید ظهور می‌کنند و عاملی بر زاییده  شدن معضلات دیگر از قبیل دزدی، رشد طلاق، فحشا، قتل و…. می‌شود  که گاهی در سطح ملی و بین المللی خودنمایی می‌کند.
افغانستان و پاکستان دو کشوری که در تولید و صادرات مواد مخدر در سطح دنیا حرف اول را می‌زند همجواری ایران با این دو کشور یکی از دلایل رشد اعتیاد در کشور ما شده است یکی از مسیرهای باندهای بین المللی از سمت ایران است، طبق برآوردهای بدست آمده از مجموعه تولیدات مواد مخدر در افغانستان حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد کل مواد از مسیر کشور ما عبور می‌کند که با تمام تلاش‌های نیروی انتظامی و ممنوعیت قانون مصرف مواد مخدر در کشور هر ساله قربانیان زیادی در حوزه مبارزه با مواد مخدر می‌دهد .
کشور ما هزینه هنگفتی را برای حل این معضل می‌دهد، از کلینیک‌های متادون و خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌ نهاد ترک اعتیاد گرفته تا سازمان‌هایی مثل بهزیستی هریک به اندازه اسم و رسمی دهان پرکن سهمی پر رنگ در کاهش میزان مصرف مواد مخدر دارند، ناگفته نماند جدای هزینه‌های مجازات سنگینی که در انتظار قاچاقچیان مواد مخدر است و صدها نفر از آنها در سال‌های اخیر اعدام شده‌اند، هزاران نیروی امنیتی هم در درگیری با باندهای قاچاق مواد مخدر به شهادت می‌رسند.
در پایان باید بگوییم؛ با توجه به قدمت این آسیب در کشور به نظر می‌رسد هر روز ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد و نه تنها به کنترل و مبارزه با آن نرسیده‌ایم بلکه منفعلانه شاهد ظهور مدل‌های مختلفی از اعتیاد به مواد مخدر هستیم. بدین‌معنا که هر از چندی نوعی جدید از مواد مخدر وارد بازار می‌شود و متولیان مردم را از مصرف آن برحذر می‌دارند اما همواره مواد جدید پس از مدتی تبدیل به یک امر عادی شده و ماده دیگری نیز وارد بازار می‌شود. در این میان آمار و ارقامی از نحوه مبارزه با مواد مخدر و سیر نزولی آن در کشور وجود ندارد و مردم اطلاعاتی در مورد چگونگی مبارزه با آن ندارند.به نظر می‌رسد در این آسیب به مانند دیگر آسیب‌ها نیز افراد و خانواده ها باید شخصا به کنترل و جلوگیری از آن بپردازند. اقدامی سخت و پراسترس در بازاری که امکان دستیابی به موادمخدر در کسری از ثانیه ممکن است./خانه ملت
بیش ازصد سال اعتیاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه