«اقتصادسرآمد»شرایط بازار نفت را در نیمه دوم سال بررسی می کند

رویای زمستانی نفت ۵۰ دلاری

گروه انرژی- در دوره قبل از شیوع کرونا در حالی که جنگ نفتی میان عربستان و اوپک پلاس آغاز شده بود کرونا سبب شد تا اتش این جنگ تا حدی خاموش بماند اما باز هم برخی از کشورها به خصوص عربستان دست از تولید بی رویه نفت برنداشتند به گونه ای که انباشت نفت جهان ار د رمعرض خطر بزرگی از نظر اقتصادی و زیست محیطی قرار داد که در نهایت با هشدار و تهدید آمریکا ریاض دست از تولید نفت بدون مشتری برداشت. اکنون در حالی که جهان به همزیستی با این ویروس عادت کرده و راه های مقابله با ضرررهای اقتصادی را در این شرایط یافته است به نظر می رسد بازار نفتا نیز شرایط متفاوت تری نسبت به قبل پیدا کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بازار جهانی انرژی طی دهه‌های گذشته شاهد تحولات گسترده‌ای بوده است. تحولات ناشی از تغییر الگوهای مصرف، بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در سایه سیاست‌های زیست‌محیطی، صرفه‌جویی‌انرژی در اثر بهینه‌‌سازی تکنیک تولید و همچنین تحولات ناشی از بحران‌های مالی به همراه ناآرامی‌های سیاسی و جنگ‌های منطقه‌ای باعث نوسانات دائمی در بهای انواع انرژی‌ها شده‌اند.
از سال ۱۹۶۰، زمان شکل‌گیری سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) تا به امروز، بازار نفت شاهد دست‌کم سه تحول بنیادین بوده است.
تحول نخست به سال‌های دهه ۷۰ قرن بیست بازمی‌گردد. بالا گرفتن تنش در خاورمیانه و بهره‌گرفتن کشورهای عضو اوپک از نفت همچون حربه‌ای اقتصادی باعث افزایش یک‌باره‌بهای نفت خام شد.
موضوع امنیت تامین انرژی برای کشورهای صنعتی و به‌ویژه کشورهای اروپایی از آن زمان اهمیتی استراتژیک یافت. کشورهای صنعتی و از جمله آمریکا به فکر ایجاد و افزایش ظرفیت مخازن نفت خام خود افتادند.
افزایش بهای نفت، زمینه را برای بهره‌برداری از نفت دریای شمال فراهم کرد. بازار بهره‌برداری از دیگر حوزه‌های نفتی جهان نیز که تا پیش از آن، مقرون به صرفه نبود، رونق گرفت. ورود بازیگران جدید، چهره بازار انرژی را دگرگون کرد.
تحول دوم در بازارهای انرژی را شاید بتوان مرتبط با استفاده از نفت شیل آمریکا دانست. آمریکا بزرگ‌ترین ذخایر نفت شیل در جهان را در اختیار دارد. تنها در ایالت کلرادو ذخایر نفت شیل حدود سه تریلیون تن پیش بینی می‌شود. بهره‌برداری از این نفت، آمریکا را به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل کرد.
و تحول سوم را می‌توان به شیوع بیماری کرونا مربوط دانست. کرونا نه تنها باعث رکود اقتصادی شدید در جهان گشت، نه تنها از میزان تقاضای جهانی برای انرژی کاست، بلکه راه را برای غربال کردن تولید کنندگان نفت در جهان هموار کرد. در سایه این تحول، تقسیم مجدد بازارهای جهانی انرژی موضوعیت یافت.
اکنون، حمایت دولت‌ها از اقتصاد باعث شده تا قیمت نفت با وجود رشد کند تقاضا، ‌با افزایش قیمت در ابتدای معاملات هفته جاری همراه شود.
قیمت نفت که انتظار می‌رفت تا رسیدن زمستان به کانال ۵۰ دلاری وارد شود، به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده این سد قیمتی را بشکند.تقویت قیمت‌ها در بازار نفت با قدرت در جریان است تا آنجا که در معاملات امروز نفت برنت با رشدی ۰.۶ درصدی به ۴۶ دلار و ۸ سنت در هر بشکه رسیده است. این در حالی است که قیمت نفت برنت در ماه آوریل (اوایل اردیبهشت ماه)، ‌ حدود چهار ماه پیش به ۱۵ دلار در هر بشکه نیز رسید و کمتر کسی تصور بازگشت قیمت‌ها در این مدت کوتاه را داشت.
 در آن زمان، ‌قیمت نفت تحت فشار تولید افسارگسیخته تولیدکنندگان بزرگ مانند عربستان، ‌روسیه و عراق و همچنین شیوع گسترده کرونا در جهان از بالای ۶۰ دلار در هر بشکه به زیر ۲۰ دلار سقوط کرده بود.
نفت شاخص آمریکا نیز شرایط نه تنها بهتری نداشت بلکه در روزهایی با قیمت منفی معامله شد. با این حال نفت شاخص آمریکا امروز (دوشنبه) با رشدی ۰.۳ درصدی به ۴۳ دلار و ۹ سنت در هر بشکه افزایش یافت.
سبد نفتی اوپک نیز با قیمتی ۴۵ دلار و ۸۱ سنتی، ‌ یک گام تا رسیدن به قیمت ۴۶ دلاری فاصله دارد.
این قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازار نفت با وجود تداوم ریسک شیوع کرونا اما به کاهش تولید نفت از سوی کشورهای اوپک پلاس واکنش مثبت نشان داده و به تعادل رسیده است اگرچه همچنان تکانه‌های اقتصادی و سیاسی می‌تواند این بازار را با افت و یا جهش قیمت همراه کند.
با این حال روند بازگشت تقاضا به سطوح پیش از شیوع ویروس کرونا در حالی که عرضه کافی وجود دارد، کند است، اما بسته‌های محرک اقتصادی سبب حمایت از قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی شد و قیمت شاخص برنت برای پنجمین ماه پیاپی در حال افزایش است.
رویای زمستانی نفت ۵۰ دلاری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه