هیچ نهادی وظیفۀ خود در مبارزه با فساد را معطل دیگرى نگذارد

چند سالی است که مبارزه با فساد به روش‌ها و بهانه‌های مختلفی در فضای سیاسی کشور مطرح می‌شود، وجود فساد در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف ساختار اداری کشور بارها و بارها توسط شخصیت‌های مختلف مطرح شده است، یکی از شخصیت‌های سیاسی که سخنان او در مساله فسادستیزی همواره بازتاب‌های فراوانی داشته سید مصطفی میرسلیم است.
سید مصطفی میرسلیم؛ او که یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ بود، بعد از انتخابات تلاش کرد تا مساله مبارزه با فساد را همواره دنبال و پیگیری کند، شاید همین مساله یکی از انگیزه‌های حضور وی در انتخابات مجلس یازدهم بود که منجر به حضور او در قامت یک نماینده برای نخستین بار از ابتدای انقلاب بود. میرسلیم البته بعد از حضور در مجلس فعالیت‌های خود در مبارزه با فساد را شدت بخشید و در نخستین گام مساله رشوه ۶۵ میلیاردی  شهرداری تهران در دوره مدیریت قالیباف به یکی از نمایندگان سابق مجلس را مطرح کرد. ادعایی که با حواشی و بازتاب‌های فراوانی مواجه و البته مدتی بعد بازداشت نماینده سابق درخصوص این پرونده توسط سخنگوی قوه قضاییه، تایید شد.
سیدمصطفی میرسلیم در خصوص اهمیت مبازره با فساد می گوید: اهمیت مبارزه با فساد به این نکته اساسى باز مى‌گردد که براى چاره‌جویی مشکلات کشور، به اجرا گذاردن طرح‌هاى پیشرفت، سامان دادن به معیشت مردم و حل مسائل روزمره آن‌ها ما ناگزیریم موانعى که بر سر راه وجود دارد را برداریم. در حال حاضر طرح‌هاى بسیار خوبى در مجلس براى گره‌گشایى از مسائل بغرنج موجود پیشنهاد شده و حتماً دولتمردان هم پیشنهادهاى خوبى در این خصوص دارند ولى اگر به یک مقدمۀ اساسى و لازم عنایت نکنیم، آن طرح‌هاى خوب به ثمر نمى‌رسد، بلکه حتى ممکن است نتوان آن را آغاز کرد و یا اگر شروع شود، پیشرفت چندانى نداشته و در نطفه خفه شود. آن مقدمۀ واجب، مبارزه با فساد است.
عضو هیات رییسه مجلس افزود: متأسفانه امروز  آفت فساد چنان به جامعۀ ما رسوخ کرده که در مواردى اصلاً قبح آن از بین رفته است، لذا باید قبل از هر اقدام و توأم با هر برنامۀ اصلاحى مبارزه با فساد را مدنظر قرارداد، در غیر اینصورت چه بسا بدون مبارزه با فساد، طرح‌هاى خوب نتیجۀ بد پدیدار کند، همانند آن مثل قدیمی که می‌گوید: «از قضا سرکنگبین صفرا فزود»!
وی ادامه داد: یک آمادگى نسبى فراهم شده و شرایط امروز ما بهتر از چند سال پیش از این است؛ امروزه گردآورى اطلاعات نظام‌مند شده و با دقت بهترى انجام مى‌گیرد، به‌ویژه اینکه اطلاعات دریافتی غربالگرى مى‌شود و سامانه‌هاى پیشرفته‌اى برای این منظور آماده شده که اکنون مراحل آزمایشى خود را طى مى‌کند.علاوه بر آن باید به فکر نیروى انسانى واجد شرایط در تمام مراحل بود، آموزش و تبحر آن‌ها نیازمند زمان است و در حال حاضر گلوگاه‌هایى وجود دارد که باید فساد از آنها رفع شود. همچنین تجهیز مناسب دستگاه‌هاى اطلاعاتى و قضایى به چنین نیروهایى، رمز موفقیت این تلاش مقدس است. البته مهم‌تر از همه اینکه در این جبهه مبارزه با مفاسد باید به مدیریت آن و شایستگی‌هایی که دارد توجه ویژه‌ای داشت، چراکه پیشینیان گفته‌اند «رطب خورده منع رطب کى کند؟»
میرسلیم ادامه داد: در به موفقیت رساندن مبارزه با فساد، همه داراى تکلیف هستند؛ البته هرکدام در چهارچوب وظایف قانونى و شرعى خود. یقین داشته باشیم که در مبارزه با فساد به نتیجۀ مطلوب نمى‌رسیم مگر با همکارى منسجم و صمیمانۀ قوۀ مجریه و قوۀ مقننه که در رأس امور است و باید باشد، و طبیعتا قوۀ قضائیه که رسیدگى به جرائم و تخلفات باید در آنجا انجام گیرد.البته فراموش نکنیم که در این مسیر همکارى احزاب و سازمان‌های مردم نهاد و آحاد مردم اهمیت فراوانی دارد، هیچ‌ فرد، دستگاه و نهادی نباید وظیفۀ خود را معطل دیگرى بگذارد. این زنجیره وقتى محکم است که تمام حلقه‌هاى آن مسئولانه و به صورت خستگى ناپذیر متصل باشند.
وی افزود: اگر در جامعه‌اى فساد لانه کرده، رشد نموده و فراگیر مى‌شود، بخش عمده‌ای از آن به فقدان پیشگیرى مؤثر یا سهل‌انگارى در امر پیشگیرى بازمى‌گردد. براى پیشگیرى باید از ابتدا مانع شکل‌گیرى عوامل فساد شد، یکی از مواردی که باید به آن در این خصوص توجه داشت، حذف عوامل انسانى غیرضرورى است، فرآیندهاى خدمت باید به گونه‌اى تعریف شوند که کمترین امکان برای دامن زدن به وسوسه وجود داشته باشد.
میرسلیم گفت: عوامل محتمل فساد در زمینه‌ها و دستگاه‌هاى مختلف یکسان نیستند و هر دستگاه باید به طور تخصصى زمینه‌هاى فسادآفرین خود را رصد کند و مانع رشد یافتن آن‌ها شود. باید توجه داشته باشیم که پیشگیرى امرى متمرکز نیست و همه در آن به نوبۀ خود و با توجه ویژگی‌هاى حاکم بر محیط کارى و اجتماعى و خانوادگى باید سهیم باشند.
نماینده تهران در پایان تاکید کرد: از ابتدای خلقت، فساد در میان انسان‌ها وجود داشته و تا قیامت هم خواهد بود اما در هر دوران و براى هر نسل این تباهى‌ها شدت و ضعف داشته و خواهد داشت. جوامعى که به پیشگیرى اهمیت مى‌دهند، بیشتر مصون مى‌مانند و آیندۀ بهترى را تضمین مى‌کنند. آنچه در این مسیر اهمیت فراوان و قابل توجهی دارد عبرت گرفتن از سرنوشت گذشتگان و همچنین الگوگیری از تجربه و سوابق مناطق و کشورهای مختلف در راستای مساله درک فساد، شکل گرفتن و ترفندهای فساد و البته رتبه مبارزه با آن، است./ایلنا
هیچ نهادی وظیفۀ خود در مبارزه با فساد را معطل دیگرى نگذارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه