بعد از بررسی های لازم عامل انسانی دلیل سانحه فرودگاه ماهشهر ‏ اعلام شد

«خلبان » عامل حادثه بوئینگ ‏MD‏83 ‏

گروه راه و ساختمان- پرواز برنامه ریزی تجاری شماره 0190 مورخ 98/11/7 شرکت هواپیمایی کاسپین با هواپیمای بوئینگ MD83 به علامت ثبت EP-CPZ ، در ساعت 06:35 به وقت محلی از تهران به فرودگاه ماهشهر برنامه ریزی شده بود. پس از انجام هماهنگی های پرواز ، این هواپیما با 136 مسافر و  8 خدمه پروازی در ساعت 06:42 دقیقه به وقت محلی از باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمده و پس از حدود 50دقیقه پرواز و اوج گری تا ارتفاع 90 هزار پایی ، آماده فرود در باند 19 فرودگاه ماهشهر می شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این زمان هدایت پرواز به عهده خلبان بوده و پس از فرود در ساعت 07:36 به وقت محلی هواپیما از انتهای باند خارج شده و پس از برخورد با فنس حفاظتی از محیط فرودگاه خارج و در ابتدای بلوار اصلی ماهشهر به بندر امام خمینی(ره) در فاصله حدود 166 متری باند متوقف شده است.
تمامی 144 سرنشین هواپیما در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و با اعلام وقوع سانحه از سوی واحد برج فرودگاه، تیم های امدادی در اسرع وقت در محل حادثه حضور یافته و اقدامات مقتضی صورت پذیرفته است. فقط به دو نفرسرنشین آسیب اندکی وارد شده که نیازمند به اقدامات پزشکی خاصی نبوده اند.
اکنون بعد از یکسال از وقوع این حادثه، گزارش نهایی علت سانحه فرودگاه ماهشهر که در جریان آن بویینگ ام‌دی 83 شرکت کاسپین در حین فرود از باند خارج شد، به ‏انتشار رسید. در بخشی از این گزارش آمده‌است که محصور بودن فرودگاه ماهشهر مابین یک جاده و خطوط انتقال برق صنایع ‏پتروشیمی باعث رعایت نشدن آیین نامه دولت در خصوص احداث، توسعه، بهره‌برداری و مدیریت فرودگاه‌های غیرنظامی شده ‏است. به این معنا که فرودگاه ماهشهر جزو فرودگاه‌هایی نامنتاسب و غیراستاندارد است و برخلاف مقررات ساخته شده که این ‏مخاطرات سفر هوایی برای مسافران این مسیر را افزایش می‌دهد.‏در این گزارش آمده است: دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش نهایی بررسی سانحه فرودگاه ماهشهر اعلام کرد: خلبان هواپیمای ام دی کاسپین عامل وقوع سانحه در بهمن ماه سال گذشته بوده است.این گزارش می‌افزاید: هواپیمای کاسپین پس از فرود در باند ۱۳ فرودگاه ماهشهر که هدایت هواپیما و پرواز بر عهده خلبان بوده، از انتهای این باند خارج شده و پس از برخورد با فنس‌های حفاظتی اطراف فرودگاه، از محیط فرودگاه خارج و در ابتدای بلوار اصلی ماهشهر بندر امام خمینی که در فاصله صد متری باند قرار داشته، متوقف می‌شود.در این گزارش آمده است: شرکت کاسپین در آخرین ساعات قبل از پرواز، اقدام به تغییر برنامه پروازی خدمه (کرو) پروازی کرده و اطلاع‌رسانی تغییرات را به صورت غیر مؤثر انجام می‌دهد. این اتفاق سبب تأخیر کمک خلبان در واحد دیسپچ شده و خدمه پروازی نیز قبل از پرواز به طور کامل توجیه نبوده‌اند.خلبان برخلاف سیاست شرکت هواپیمایی اقدام به سوخت‌گیری بیش از حد لازم کرده که در نتیجه سرعت هواپیما در هنگام فرود بیش از حد نیاز می‌شود.سازمان هواپیمایی کشوری از دیگر عوامل بروز سانحه مذکور را محصور بودن فرودگاه بندر ماهشهر بین جاده اصلی ماهشهر بندر امام خمینی و خطوط انتقال برق صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر عنوان کرده و می‌افزاید: این موضوع با آئین‌نامه مصوب دولت در خصوص احداث، توسعه، بهره‌برداری و مدیریت فرودگاه‌های غیرنظامی در تضاد است.
بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، از آنجایی که عامل انسانی و خطای خلبان سبب تصمیم‌گیری مخاطره‌آمیز برای ورود نامتعارف در باند فرودگاه ماهشهر به عنوان علت اصلی وقوع سانحه مذکور شناخته شده بنابراین به دستور وزیر راه و شهرسازی و به منظور اقدامات پیشگیرانه، شرکت هواپیمایی کاسپین همکاری خود را با خلبان پرواز مذکور با ۶۴ سال سن به اتمام رسانده و آموزش‌های لازم را جهت بازگشت کمک خلبان این پرواز به فعالیت پروازی مجدد انجام داده است.اکنون، مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان در واکنش به انتشار گزارش دلایل وقوع سانحه فرودگاه ماهشهر هم می گوید: ناظر عملیات بر عملکرد این فرودگاه‌ها سازمان هواپیمایی کشوری است و ما حتی ارتباط کاری و همکاری با فرودگاه ماهشهر هم نداریم.مهدی رزاز، مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان درباره غیرمجاز بودن فرودگاه ماهشهر اظهار داشت: فرودگاه ماهشهر جزو فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها نیست و متعلق به وزارت نفت است و هیچ اشرافیتی چه از لحاظ هوانوردی و چه امورات اداری نسبت به این فرودگاه نداریم.وی ادامه داد: در کشور فرودگاه‌هایی داریم که در مالکیت شرکت فرودگاه‌ها نیستند. ناظر عملیات بر عملکرد این فرودگاه‌ها سازمان هواپیمایی کشوری است. ما حتی ارتباط کاری و همکاری با فرودگاه ماهشهر هم نداریم.
 «خلبان » عامل حادثه بوئینگ ‏MD‏83 ‏
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه