گزارش «اقتصادسرآمد» از روند ساخت و ساز و افتتاح یک سد

سد «راور» چرا نباید افتتاح می شد؟

گروه انرژی- ماجرای سدسازی در ایران از سال‌های پایانی دهه ۲۰ آغاز شد و تاکنون ۱۷۲ سد ملی در سطح ایران به بهره‌برداری رسیده و قرار شده که تا سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۲۱۴ سد افزایش یابد. در گذشته روند سدسازی بسیار کند بود؛ به‌گونه‌ای که در دولت‌های اول و دوم تنها یک سد، در دولت سوم سه سد و در دولت پنجم نیز دو سد به بهره‌برداری رسید اما از دولت ششم و هفتم می‌توان به‌عنوان دولت‌های میانه‌رو در سدسازی یاد کرد؛ چراکه در هر کدام از آن‌ها ۱۳ سد به بهره‌برداری رسید.
به گزارش اقتصادسرآمد، این در شرایطی است که پس از دولت ششم، کشور با حجم وسیع سدسازی روبه‌رو بود؛ به‌طوری که تنها در دولت هشتم ۳۵ سد به مدار بهره‌برداری وارد شد. در ادامه این روند، در دولت بعد یعنی دولت نهم، از اول مهرماه سال ۱۳۸۴ تا پایان شهریور سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۱۸ سد به‌بهره‌برداری رسید اما قله سدسازی در دولت دهم و با تعداد ۳۹ سد قرار داشت.
 پس از آن، دولت تدبیر و امید، به‌طور جدی در بحث سدسازی مورد انتقاد قرار گرفت و همین مساله موجب شد که تعداد سدهای بهره‌برداری شده در این دولت، با کاهش روبه‌رو شود و دولت یازدهم ۲۵ سد و دولت دوازدهم نیز تنها سه سد را به‌بهره‌برداری برساند.
اما درمجموع طی این سال‌ها ۱۷۲ سد به ظرفیت ۵۱ هزار و ۷۶۵ میلیون مترمکعب به‌بهره‌برداری رسید و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اکنون ۶۷۲ سد در دست بهره‌برداری، ۱۲۰ سد در دست ساخت و ۱۷۶ سد در دست مطالعه قرار دارد.
عملیات آبگیری سد قدرونی با حجم مخزن ۴۴ میلیون مترمکعب و با اعتباری بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان امروز دوشنبه با حضور وزیر نیرو و استاندار کرمان آغاز شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان در آیین عملیات آبگیری این سد  مساحت حوزه آبخیز سد را ۴۴۱ کیلومتر مربع عنوان کرد و گفت: مطالعات سد در سال های ۷۴ و ۷۵ انجام و عملیات اجرایی آن سال ۸۷ آغاز شد.علی رشیدی هدف از اجرای این پروژه  را جلوگیری سیلاب های مخرب دو رودخانه هتکن و قدرونیه و تامین آب شهر راور برشمرد. 
وی ادامه داد: سه و نیم میلیون مترمکعب آب برای شهر راور نیاز داریم، ۱.۶ میلیون مترمکعب برای صنعت اختصاص داده می شود و ۱.۲ میلیون مترمکعب هم برای زیست محیطی تنظیم شده است.شهرستان راور در ۱۴۰کیلومتری شمال کرمان قرار دارد.
سد قدرونی در نزدیکی شهر راور احداث شده و قرار بود که پس از بهره برداری آب شهرهای راور و زرند را تأمین کند هم اکنون آب این دو شهر از طریق چاه آب و سفره‌های آب زیر زمینی تأمین می‌شود و ده‌ها روستای اطراف این شهرها نیز به دلیل خشکسالی با تانکر آبرسانی می‌شوند، کیفیت آب دو شهر راور و زرند نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و یکی از مطالبات مردم این دو شهر تکمیل سد قدرونی و انتقال آب می‌باشد..
طی روزهای اخیر خبری در خصوص سفر وزیر نیرو و بهره برداری از این سد منتشر شد اما آبگیری نشدن سد به دلیل عدم بارندگی در بالا دست سد قدرونی و عدم احداث خط انتقال آب به شهرهای راور و زرند و عدم ایجاد تصفیه خانه نشان می‌دهد این سد در حالی قرار است که افتتاح شود که نه آبی در سد وجود دارد و نه اصولاً زیر ساختی برای انتقال آب سد احداث شده و نمی‌تواند کاربری شرب و حتی کشاورزی داشته باشد.
مطالعات اجرای این پروژه سال ۷۵ انجام و عملیات احداث نیز در سال ۸۷ آغاز شده است، برآورد اولیه افتتاح طرح سال ۹۰ و در نهایت تاریخ افتتاح سال ۹۴ اعلام شده اما حالا در سال ۹۹ در حالی قرار است وزیر این سازه را افتتاح کند که پس از پنج سال تأخیر قرار نیست آبی به شهر راور برسد و هیچ خبری هم از انتقال آب به زرند نیست!
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور که نامه‌ای به وزیر نیرو در اعتراض به افتتاح این طرح نیمه تمام نوشته است.وی در خصوص این طرح می گوید: عملیات اجرایی خط انتقال آب این سد انجام نشده و حتی تملک اراضی برای ایجاد این خط انتقال هم انجام نشده همچنین هیچ اقدامی برای احداث تصفیه خانه صورت نگرفته است و طبیعتاً آبی هم به مردم شهر راور و حتی روستاهای اطراف سد اختصاص نمی‌یابد، ما از وزارت مطبوع انتظار داریم اقدامات فوری برای احداث زیر ساخت انجام و پس از آن سد افتتاح شود و مردم هم از این طرح منتفع شوند.
سد  «راور»  چرا نباید افتتاح می شد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه