کند و کاو «اقتصادسرآمد» در بازار سکه و طلا

بازی با روان مردم یا جو روانی؟‍!

گروه بانک، بیمه و بازار سرمایه- نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر اظهار داشت: اگر فروش طلای جعلی یا با عیار کم رواج پیدا کرده، مقصر آن مردم است چراکه این مردم هستند باید طلا را از غرفه‌های دارای جواز کسب خریداری کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ادامه افزایش قیمت سکه اظهار داشت: امروز هر سکه تمام طرح جدید ۱۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ربع سکه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد.وی ادامه داد: سکه طرح جدید نسبت افزایش ۳۰۰ هزار تومانی داشت که علت افزایش قیمت آن افزایش نرخ ارز بود.
  نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر افزود: همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۹۶ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان  است.
کشتی‌آرای همچنین درباره فروش طلا با عیار کمتر به طلای ۱۸ عیار در بازار گفت: دو راه شناسایی طلای ۱۸ عیار وجود دارد اول اینکه حتما باید در فاکتور رسمی عیار قید شود و دوم عدد ۷۵۰ در آن طلا حک شده باشد.
وی درباره پیگیری‌ها از فروش طلاهای با عیار کمتر به جای طلای ۱۸ عیار اظهار داشت: اگر فروش طلای جعلی یا با عیار کم رواج پیدا کرده، مقصر آن مردم است چراکه این مردم هستند باید طلا را از غرفه‌های دارای جواز کسب خریداری کنند. اگر فروشنده جواز کسب داشته باشد با تغییر مکان و نام و برند آن مغازه هم این شکایت‌ها قابل پیگیری خواهد بود.  آنالیز بازارها در هفته اول مرداد ماه امسال نشان می‌دهد که هرچند میزان بازدهی بازار سهام به یک درصد هم نرسیده اما دلار بیش از دو درصد و طلا حدود ۱۴درصد بازدهی داشته است. سکه نیز حدود ۱۱ درصد بازدهی مثبتی را از خود بر جای گذاشته است. اما آیا این روند افزایشی قیمت طلا و دلار هفته بعد هم ادامه‌دار است؟نایب رئیس اتحادیه طلا تهران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت طلا تا یک ماه دیگر ارزان می‌شود؟ می گوید: روز پنجشنبه قیمت انس جهانی طلا هزار و 955 دلار بوده و امروز قیمت اونس جهانی طلا به  هزار و 972 دلار رسیده است.در واقع این یعنی اینکه قیمت اونس جهانی طلا 22 دلار گران شده است. از سوی دیگر قیمت دلار هم 200 تومان رشد داشته که تمام این عوامل باعث شده است قیمت امروز گران شود.محمد کشتی آرای همچنین میزان رشد قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی را حدود 200 تومان و هر گرم طلای 18 عیار را 30 هزار تومان اعلام کرد.کشتی‌آرای در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت قاچاق طلا پاسخ داد: امروز وضعیت طلا متعادل است و اگر قیمت طلا در بازار ایران ارزان باشد، قاچاق طلا هم شکل می‌گیرد.در عین حال، ولی‌الله محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است: طی ماه‌های اخیر بخصوص روز گذشته اصلی‌ترین عاملی که در بازار فعال است جو روانی و هیجانی است که موجب رشد شدید تقاضا شده است.وی در تحلیلی عنوان کرده است: هم در بازار ارز و هم طلا و سکه با یک تقاضای بالا روبه‌رو هستیم که در کنار سایر عوامل مانند محدودیت‌های تحریم و شیوع کرونا روند صعودی قیمت‌ها را رقم زده است.
او اظهار کرده است: برهمین اساس به نظر می‌رسد دراین شرایط دولت و برنامه‌ریزان باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که عامل اصلی رشد تقاضا که همان انتظارات تورمی و جو روانی است، فروکش کند. در صورتی که هیجانات خرید در بازار مهار شود به‌طور قطع عرضه و تقاضا در بازار به تعادل خواهد رسید. هم‌اکنون در بازار سکه، تقاضا ازعرضه پیشی گرفته است و برنامه‌ریزی بانک مرکزی در عرضه بهنگام می‌تواند این مشکل را برطرف کند.این مقام مسئول در اتحادیه طلا تصریح کرد: درحالی که سکه تمام بهار طرح جدید و قدیم در وزن و عیار هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، سکه طرح جدید با نرخ ۱۰ میلیون و ۷۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم با نرخ ۹٫۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد که‌ این اختلاف بالا تنها به‌دلیل سال ضرب آنهاست. از سوی دیگر در یک سال اخیر خرید مصنوعات طلا نیز به حداقل ممکن رسیده است و مردم تنها سکه می‌خرند و این تمرکز تقاضا روی یک محصول باعث به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده است.او در پایان خاطرنشان کرد: درمجموع می‌توان گفت که برخی برای کسب سود و برخی دیگر برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به بازار سکه روی آورده‌اند و دراین زمینه هیجانات و جو روانی، تقاضا را سمت و سو می‌دهد. بنابراین مهم‌ترین اقدام دراین زمینه باید آرام کردن این جو روانی باشد.
بازی با روان مردم یا جو  روانی؟‍!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه