هدر رفت سرمایه در سایه موازی کاری سازمان‌ها 

با راه اندازی  یک سازمان یا مرکز فراقوه‌ای مانند آنچه از سوی مقام معظم رهبری پیشنهاد شده بود برای رسیدگی به مسائل زنان و خانواده می‌توان شاهد رویکرد همسان و برنامه‌ریزی‌ شده‌ای در خصوص زنان کشور باشیم.
وفاق عمومی بر سر آسیب‌پذیر دانستن زنان سرپرست‌ خانوار موجب شده تا بسیاری از دستگاه‌ها در سطوح مختلف، خود را دست اندرکار گره‌گشایی از مسائل این گروه از زنان و خانواده‌های آنان بدانند و در جهت حمایت از آنها تا رسیدن به سطح اقتصادی و اجتماعی مطلوب فعالیت کنند و این پراکندگی گاه موجب هدر رفت منابع یا زمان و کار خارج از برنامه و خارج از مسیر منسجم می‌شود.
این پراکندگی تنها مربوط بحث زنان سرپرست خانوار نیست و به طور کلی حوزه زنان و خانواده با این پراکندگی دست به گریبان هستند. بر همین اساس، ضروری است با توجه به گستردگی مشکلات و اقدامات وسیع در جهت حل مسائل این گروه از جامعه صورت پذیرد.
با راه اندازی  یک سازمان یا مرکز فراقوه‌ای مانند آنچه از سوی مقام معظم رهبری پیشنهاد شده بود برای رسیدگی به مسائل زنان و خانواده می‌توان شاهد رویکرد همسان و برنامه‌ریزی‌ شده‌ای در خصوص زنان کشور باشیم، تا با تغییر دولت‌ها شاهد تغییر سیاست‌ها و خروج برنامه‌ها از ریل اجرا نباشیم.
راه اندازی چنین مرکزی لازم و ضروری است، تا همه امور از جمله سیاستگذاری در بعد کلان، راهبردی و منسجم در آنجا تمرکز یابد. همچنین، این مرکز باید واجد بانک اطلاعاتی جامع و متقن برای همه امور از جمله سیاستگذاری در بعد کلان، راهبردی و منسجم در آنجا تمرکز یابد. همچنین، این مرکز باید واجد بانک اطلاعاتی جامع و متقن برای تصمیم‌سازی، اجرا، نظارت و ارزیابی باشد و بدین ترتیب مانع موازی‌کاری‌ها گردد. 
برای شناسایی زنان سرپرست واقعی لازم و ضروری  است به سمتی حرکت کنیم که بانک اطلاعاتی مشخصی به منظور تهیه آمار و اطلاعات دقیق و جامع جهت تدوین طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب استانی و ملی تکمیل شده و بهره‌برداری عملیاتی قرار گیرد. در زیر مجموعه  چنین  بانک اطلاعاتی می‌توان رویه‌های حرفه‌آموزی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را تعریف و اجرایی نمود که در نهایت منجر به توانمندسازی اقتصادی این گروه می‌گردد. 
از طریق این بانک اطلاعاتی زنان کارآفرین و زنان شاغل سرپرست خانوار شناسایی  با اولویت‌بندی مددجویان جهت اعطای تسهیلات و سایر خدمات حمایتی اقتصادی معرفی و تحت پوشش قرار می‌گیرند. در صورت پذیرش با برنامه‌ریزی و اجرای مصوباتی در زمینه اعطای تسهیلات بانکی، تخفیف‌های احتمالی مالیاتی و … به راحتی می‌توان از این گروه زنان حمایت کرد. 
نداشتن شغل و درآمد و یا اشتغال با درآمد پایین و غیرکافی جهت تأمین نیازهای روزمره به نوعی محور اصلی سایر مشکلات زنجیره‌ای این گروه از زنان است. به عبارتی، محور اصلی مشکلات اصلی این گروه زنان  شرایط  نامناسب اقتصادی است که سرپرست بودن را برای این زنان به یک مسأله اجتماعی تبدیل می‌کند. 
تعداد کمی از این زنان شاغل و دارای درآمد مناسب بوده و یا ارث یا مستمری قابل توجهی از همسرشان به جا مانده است. عده‌ای نیز شاغل هستند ولی نسبت به مخارج و هزینه خانوار درآمد پایینی دارند و عده دیگری که نه شغلی دارند و نه منبع درآمدی اکثریت زنان سرپرست خانوار را تشکیل می‌دهند. از آنجا که این گروه از زنان وظیفه صیانت از سایر اعضای خانوار را نیز بر عهده دارند تمایل این گروه به مشاغل خانگی بیشتر است.
پایین بودن سطح سواد و فقدان تخصص و مهارت‌های لازم زنان سرپرست خانوار عاملی بر آن است که بیشتر آنها شغل مناسب و با درآمد کافی نداشته باشند، دولت  باید در زمینه آموزش و مهارت‌آموزی به این گروه از زنان برنامه حمایتی طراحی و اجرا نماید که سطوح مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی و اقتصادی این دسته از زنان را 
پوشش دهد.
با توجه به مشکلات عدیده‌ای که زنان سرپرست خانوار دارند باید شغل‌های پاره وقت و بومی برای آنها فراهم شود تا بتواند در کنار حل مشکلات اقتصادی به امور فرزندان خود هم رسیدگی کنند در کند؛ بحث مسکن این گروه از جامعه یکی از مسائل مشکلات آنها محسوب می‌شود در همین راستا، تعریف و تخصیص تسهیلات خاص جهت تأمین مسکن این گروه از خانواده‌ها با توجه به اختصاص بخش چشمگیری از درآمدهای خانوار به تأمین مسکن،
 ضروری است.
امیدواریم دولت با شناسایی و دسته‌بندی مشاغل خانگی مناسب و کم‌هزینه به تناسب پتانسیل بالقوه و نیروی کار محلی، به موازات ایجاد، تقویت و ارتقای فرصت‌های شغلی مناسب برای این گروه از زنان اهتمام ورزد، ضروری است با  تأسیس صندوق حمایت از زنان سرپرست خانوار جهت ایجاد خودکفایی و فعال کردن گروه‌های همیار این قشر از زنان کوشش شود.
با راه اندازی انواع تعاونی‌ها و تیم‌های خدمات رسانی به زنان سرپرست خانوار با اهداف کاریابی، مشاوره شغلی، مدیریت بحران‌های خانوادگی و...  با توجه شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه و دولت می‌تواند از این گروه زنان حمایت کند./
* عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم ‏
هدر رفت سرمایه در سایه موازی کاری سازمان‌ها 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه