نهاده هایی که برای توزیع مرغ دریافت شد،کجا رفت؟ «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

نهاده یِ گرفته مرغِ نداده !

گروه صنعت، تولید و تجارت- بعد ازحواشی فراوانی که در خصوص نهاده های دامی و داستان دنباله دار توزیع مرغ و قیمت آن به گوش رسید اکنون گویا این داستان به گونه ای دیگر در حال ادامه است. یک مقام مسئول می گوید: ۵۲ واحد تولیدکننده مرغ بر مبنای میزان نهاده‌های دامی دریافتی باید دوهزار و ۳۱۷ تن مرغ تحویل شبکه توزیع کشور می‌کردند اما این امر محقق نشده و ۴۵ واحد متخلف شناسایی شده اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، ناکارآمدی اجرایی در مدیریت امور جاری و البته قوت غالب مردم که باعث رنجش هم‌وطنان شده است، تا آنجایی پیش رفت که ‏حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات‌شان در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر ‏اعظم (ص) و امام صادق (ع) که هم‌زمان با سالروز ملّی مبارزه با استکبار جهانی هم بود، فرمودند:خیلی از مشکلات کنونیِ ما ‏ربطی هم به تحریم و مانند این چیز‌ها ندارد؛ مربوط به خود ما است، مربوط به ناهماهنگی‌ها است. این گرانی‌های اخیر واقعاً ‏توجیه ندارد؛ بسیاری از این گرانی‌های اخیر واقعاً توجیه ندارد؛ باید علاج بشود و قابل علاج است؛ بایستی مسئولین با هماهنگی ‏علاج کنند. شما نگاه که میکنید، گرانی از گوشت قرمز و گوشت مرغ و گوجه فرنگی بگیرید تا پوشک بچّه [وجود دارد]؛ خب ‏گرانی‌های اینها، گرانی‌های بی‌دلیلی است، هیچ استدلالی پشت این گرانی‌ها وجود ندارد؛ و جنس هم هست؛ هم وزارت صمت، هم ‏مسئولین تعزیرات، هم بسیج، هم بعضی از دستگاه‌های دیگری که مرتبط با قضیّه هستند، [مثل]گمرک و دیگران، با همدیگر ‏همکاری کنند و این مشکل را از جلوی پای مردم بردارند؛ همه‌ی این‌ها قابل کنترل است؛ بنابراین با مدیریّت هماهنگ دستگاه‌ها ‏این مشکلات قابل برطرف شدن است.‏
در حالی که تولیدکنندگان موضوع گرانی مرغ و تخم‌مرغ را به کمبود و گرانی نهاده‌های خوراکی نسبت می‌دهند، دولت از سیستم ‏نظارتی الکترونیکی به نام بازارگاه برای کنترل بازار و توزیع عادلانه نهاده‌ها استفاده می‌کند؛ سامانه‌ای که به گفته مسئولان و ‏تولیدکنندگان هنوز در بخش‌هایی دارای نواقص و کمبود‌هایی است که باید برطرف شوند اما سخنان این مقام مسئول در خصوص عدم توزیع مرغ هایی که درازای آنها نهاده های دامی دریافت شده حاشیه ای جدید در پی دارد. اینکه این میزان مرغ تولید شده و تزیع نشده و یا اصولا تولید نشده و مرغداران نهاده دامی را برای چه منظوری دریافت کرده اند؟
سعید محمدی پور در ادامه می افزاید: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی طی ماه‌های مرداد و شهریور به ۵۲ واحد مرغداری در استان تهران پنج هزار و ۷۹۴ تن نهاده‌های دامی تحویل داده شده که از این میزان باید دو هزار و ۳۱۷ تن مرغ به شبکه توزیع تحویل داده می‌شد.
وی ادامه داد: بر اساس بازرسی‌های صورت گرفته شده از سوی بازرسی سازمان صمت استان تهران مشخص شد که از این تعداد مرغداری، ۴۵ واحد متخلف هستند و بر اساس میزان نهاده‌های دامی که تحویل گرفته‌اند، مرغ تحویل شبکه توزیع نداده‌اند.
در عین حال، معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان تهران خاطرنشان کرد: واحدهای مرغداری متخلف که نهاده‌های دامی را تبدیل به مرغ نکرده و به شبکه توزیع تحویل نداده‌اند، ۲۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال جریمه شده و پرونده آنها به سازمان تعزیرات ارجاع شده است.
محمدی پور تصریح کرد: هر مرغداری موظف است طی بازه زمانی ۴۰ تا ۴۵ روزه بر اساس میزان نهاده‌های دامی که دریافت کرده است میزان مشخصی مرغ تولید کرده و به شبکه توزیع تحویل دهد اما بازرسی‌های صورت گرفته از سوی بازرسی و نظارت سازمان صمت استان تهران نشان می‌دهد که از ۵۲ واحد مرغداری فعال در سطح استان تهران ۴۵ واحد مرغداری نسبت به تولید و توزیع مرغ در شبکه مرغ اقدام نکرده‌اند.
این مقام مسئول اظهارداشت: متأسفانه بیش از ۹۰ درصد نهاده‌های دامی در مرغداری‌های استان تهران تبدیل به مرغ برای توزیع در شبکه‌های رسمی نشده است.
یک مقام مسئول گفت: شرایط بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را سخت‌تر می‌کند.
داوود رنگی افزود: متأسفانه شرایطی که بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی رسوبی تعیین کرده، یکجانبه و به زیان واردکنندگان است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با بیان اینکه بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی رسوبی سه شرط را تعیین کرده است، اضافه کرد: براساس شروطی که بانک مرکزی تعیین کرده تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی شامل عدم بیش بود و کسری تخلیه، تأمین ارز سه ماه پس از ترخیص و تعیین نوع ارز است.
رنگی با تاکید بر ضرورت تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی گفت: در شرایطی که مسئولان برای اخذ وام با بهره و شرایط خاص از بانک جهانی نامه نگاری‌های متعددی را انجام می‌دهند، اما حاضر به استفاده از سرمایه و اعتبار واردکنندگان برای تأمین کالای مورد نیاز کشور نیستند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران افزود: متأسفانه مقادیر بسیاری از کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات رسوبی شده و در حال نابودی است، اما بانک مرکزی حاضر به حل مشکلات بازرگانان و فعالان اقتصادی نیست.
نهاده یِ گرفته مرغِ نداده !
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه