فشار به نمایندگان برای لغو ممنوعیت صید ترال

سخنگوی کمیسیون کشاورزی از تعیین تکلیف سنددار شدن اراضی کشاورزی تا دو سال آینده خبر داد و همچنین در مورد ممنوعیت صید ترال گفت: از اول آذرماه تا این لحظه گزارشی در مورد صید ترال فانوس ماهیان و ماهیان مرکب و یال اسبی به ما نرسیده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، معین‌الدین سعیدی در مورد جلسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اولین محور جلسه ما طرح ملی کاداستر اراضی کشاورزی یا سنددار کردن این اراضی بود. متاسفانه روند این اقدام به شدت طولانی شده بود و پیش‌ بینی می‌شد که پنج تا هفت سال طول بکشد اما با توجه به دغدغه نمایندگان و کشاورزان مجموعه منابع طبیعی و معاونت اراضی جهاد کشاورزی متعهد شد که دست کم تا دو سال آینده در این موضوع به نتیجه برسد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین از بررسی نقش شیلات در اقتصاد دریامحور در جلسه خبر داد و گفت: مسئولان سازمان شیلات ایران  گزارش کاملی در خصوص پیشرفت‌هایشان در بحث صید و تولید آبزیان مطابق قانون برنامه ششم توسعه ارائه دادند. همچنین نمایندگان کمیسیون تاکید موکدی بر رعایت حفظ ذخائر آبزیان و حفظ اکوسیستم دریایی داشتند.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در مورد ممنوعیت صید ترال از یکم آذرماه اظهار کرد: در این جلسه مشخص شد که تا این لحظه گزارشی در خصوص انجام صید ترال فانوس ماهیان و ماهیان مرکب و یال اسبی به سازمان شیلات و کمیسیون کشاورزی نرسیده است. قطعا نهادهای نظارتی نظارت و مراقبت ویژه‌ای روی این موضوع دارند.
سعیدی در پایان با اشاره به افزایش قیمت مرغ گفت: گزارش کمیسیون کشاورزی در خصوص نهاده‌های دامی فردا در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرائت می‌شود تا به موضوع افزایش قیمت مرغ رسیدگی شود.
در عین حال، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: فشارهای بی شماری به نمایندگان برای لغو ممنوعیت صید ترال وارد می شود که به نظر می رسد دست های پشت پرده و شاید برخی مسئولان ترال داران را حمایت می کنند و منافع مشترکی با برخی از آن ها داشته باشند.
جلال رشیدی کوچی در مورد دستاوردهای سفر فراکسیون محیط زیست مجلس به استان هرمزگان، گفت: در این سفر که به همراه خانم رفیعی رئیس و برخی از اعضای فراکسیون به استان هرمزگان و شهرستان های بندرعباس و سیریک صورت گرفت اجرایی شدن تفاهم نامه ممنوعیت 2 ساله صید ترال فانون ماهیان پیگیری شد.
عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی افزود: براساس این تفاهم نامه از یکم آذرماه به مدت 2 سال صید ترال فانوس ماهیان ممنوع اعلام شده و ما در سفر به هرمزگان به دنبال نظارت بر روند اجرایی این تفاهم نامه بودیم؛ این اقدام مجلس انقلابی رضایتمندی 99 درصدی مردم و مسئولان را به دنبال داشت.
وی یادآور شد: بازدیدهایی از اسکه های مختلف داشتیم و در جمع مردم و صیادان در جریان مشکلات آن ها قرار گرفتیم و آن ها از آسیبی که به محیط زیست و منابع دریایی وارد شده بود بسیار گلایه مند و ناراحت بودند.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس در توقف صید ترال فانون ماهیان بسیار جدی است، افزود: همچنین نشستی را در استانداری با حضور بسیاری از دستگاه های نظارتی برگزار کردیم و در آن جا هم بر این مسئله تاکید شد.
رشیدی افزود: البته برخی از ترال داران هم نکاتی را مطرح کردند مبنی بر اینکه ما به تشویق سازمان شیلات سرمایه های خود را تبدیل به کشتی های صید ترال کردیم و با ممنوعیت 2 ساله صید، از لحاظ اقتصادی و مالی با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد که قرار شد بررسی های لازم انجام شود و این کشتی ها با تغییر کاربری در مکانیزم صید بتوانند با مجوز شیلات به آب های فراسرزمینی و دور اعزام شوند تا بتوانند آنجا صید فانوس ماهی را در عمق 200 متر به بالا انجام دهند البته این موضوع مستلزم بررسی است و هیچ مصوبه ای در این رابطه نداشتیم و در حد پیشنهاد بود که ترال داران آن را مطرح کردند.
عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس افزود: برای همه ما جای سوال بوده که چه دست هایی پشت پرده این صید ترال است که دو قوه مقننه و قضائیه و همچنین رؤسای آن ها با تمامی توان ورود کردند تا بتوانند در برابر 100 ترال دار بایستند و این مجوز را لغو کنند و در حال حاضر هم فشارهای بی شماری به نمایندگان وارد می شود و جای سوال دارد که این فشارها از کجا مدیریت می شود؛ به طور قطع این افراد نمی توانند به سادگی به این قدرت دست پیدا کنند و به نظر می رسد دست های پشت پرده و شاید برخی مسئولان آن ها را حمایت می کنند و منافع مشترکی با برخی از آن ها داشته باشند که امیدواریم که این اقدام مبارک و موثر باعث احیای منابع دریایی و محیط زیست و رونق کسب و کار صیادان محلی باشد./خانه ملت
فشار به نمایندگان برای لغو ممنوعیت صید ترال
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه