ایران در 20 سال آینده وارد کننده گاز می شود؟« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

تامین گاز مساله حاد پیش روی ایران

گروه انرژی - موسسه تحقیقات انرژی کمبریج در گزارشی پیش‌بینی کرد: مصرف گاز طبیعی و ال.ان.جی رشد چشمگیری خواهد یافت و کشورهای صنعتی وابستگی بیشتری به واردات گاز پیدا خواهند کرد دراین گزارش آمده است: واردات «ال.ان.جی» اروپا و آسیا در زمستان آتی افزایش چشمگیری خواهد یافت و آمریکا، بزرگ ترین بازار گاز طبیعی، حدود 20 درصد کل گاز جهان را مصرف خواهد کرد. در این حال، تقاضای جهانی «ال.ان.جی» تا سال 2021 سالانه 10 درصد رشد خواهد کرد. تداوم افزایش بهای نفت در دو سال اخیر و تأکید کارشناسان بر به اوج رسیدن تولید آن، مصرف‌کنندگان را به فکر منابع انرژی دیگر به جای نفت انداخته است. بیشتر کارشناسان انرژی معتقدند تنها گاز طبیعی است که قابلیت جایگزینی نفت در سده جاری میلادی را دارد.
صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده است که بازار جهانی نفت طی دهه‌های آینده کماکان پرنوسان باقی خواهد ماند، به علاوه این که کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به شدت به منابع نفتی خاورمیانه وابسته خواهند ماند. این گزارش می‌افزاید: بازار نفت در حال رسیدن به دوران اوج مصرف و تولید است که سرانجام به نفت هر بشکه فراتر از 100 دلار منتهی خواهد شد. کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی طی چند دهه اخیر سعی کرده‌اند با افزایش صرفه‌جویی، مصرف بهینه انرژی، افزایش مالیات‌های سوخت در اروپا و ژاپن و حرکت تدریجی از صنایع سنگین به سبک، وابستگی فراوان خود به نفت را کاهش دهند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این بین هر چند وقوع یک شوک بزرگ در بازار عرضه نفت خام غیرمحتمل به نظر می‌رسد، اما حتی نفت هر بشکه 80 دلار نیز موجب کاهش قابل توجه رشد اقتصادی کشورهای واردکننده نفت خام خواهد شد.
افزایش تولید نمی تواند رشد مصرف گاز را جبران کند
مسعود درخشان استاد و کارشناس در اقتصاد انرژی درباره آینده استفاده از گاز در کشورمان، به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با تکیه بر توان تولید در ایران بود که سال گذشته با وجود بارندگی های زیاد و سرمای هوا در شمال کشور،‌ اما گاز در هیچ نقطه ای قطع نشد، اما با توجه به شیوع کرونا و همچنین افزایش تعداد مشترکان شبکه گاز، مصرف فراتر رفته و اگر این رشد ادامه دار شود، افزایش تولید نمی تواند رشد مصرف را جبران کند و در آینده ای دور یا نزدیک باید منتظر افت فشار و یا قطعی گاز در مناطقی از کشور باشیم.
ایران در 20 سال آینده وارد کننده
 گاز می شود؟
وی با اشاره به افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: ایران دومین دارنده گاز جهان است، اما اگر مصرف این حامل انرژی با شدت فعلی ادامه یابد تا 20 سال آینده به وارد کننده گاز تبدیل خواهیم شد.
شدت مصرف گاز ایران معادل 3/8 میلیون بشکه نفت
وی با تاکید براینکه در 10 سال آینده شدت مصرف انرژی در کشور باید به نصف میزان فعلی برسد گفت: اگر شدت مصرف انرژی درایران متوقف نشود در پایان سال 1410 به رقمی حدود 3/8 میلیون بشکه معادل نفت خام در روز خواهد رسید.  وی اضافه کرد: این که این میزان از گاز را چه کشوری به ما می‌دهد و با چه مبالغی می‌توانیم آن را تأمین کنیم مسئله بزرگ و حادی است که سند تراز عرضه و مصرف گاز به آن پرداخته است. این موضوع اهمیت و ضرورت بهینه‌سازی مصرف را شفاف‌تر و اندازه و حجم توجه به صرفه‌جویی را که روزانه معادل 5/3 میلیون بشکه نفت خام است، روشن‌تر نشان می‌دهد.
سهم ایران از آینده انرژی‌های پاک در جهان
درخشان افزود: کشورهای مختلف در جهان تا سال 2050  نیاز به مصرف بالای گاز را به‌ویژه در بخش صنعت همچنان خواهند داشت، اما باید در نظر داشت که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با شتاب در حال گسترش است و برآوردهای انجام‌شده نشانگر آن است که در سال‌های 2040  تا 2050 روند استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر با جهش روبه‌رو می‌شود. اما سهم ایران در استفاده از این انرژی ها چه میزان خواهد بود؟.
بر اساس این گزارش اقتصادسرآمد، به دنبال ادعاهای تازه شرکت گازپروم مبنی بر افزایش قیمت گاز و تلاش اتحادیه اروپا برای تنوع بخشیدن به منابع تامین کننده انرژی خود، ایران به یکی از برجسته ترین کشورها برای تامین گاز کشورهای اروپایی تبدیل شد به گونه ای که ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی جهان امروز نقش برجسته ای را در تامین گاز دنیا به صورت های مختلف دارد. همچنین، از آن جا که عمر گاز در مقایسه با نفت بسیار کم است در نتیجه بر خلاف اوپک نفتی که بر میزان تولید کنونی نفت کشورها تاکید بسیار دارد داشتن میزان ذخایر گازی و تولید بر ضریب نفوذ کشورها در تصمیم گیرها می افزاید و همین نکته قدرت مانور و چانه زنی ایران را در این بازار افزایش می دهد. این نکته در حالیست که بنا بر اظهارات مقامات رسمی٬ صنعت گاز ایران برای 20 سال آینده فرصت بیش از 260 میلیارد دلار سرمایه گذاری را دارد.  ایران در حال حاضر درمیان تولید و مصرف کنندگان گاز در رتبه چهارم قرار دارد و برای ارتقا به رتبه سوم نیز تا سال 1403 برنامه های بلندمدت زیادی را در زمینه های مختلف همانند انتقال ، توزیع ، تولید، توسعه میادین گازی ، تقویت فشار دارد.
تامین گاز مساله حاد پیش روی  ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه