صرفه‌ جویی ‌های ارزی و ریالی در شناور فرآورشی کوروش و منطقه عملیاتی کیش

رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: در سال 1399 اقدامات مهم و موثری در این منطقه، به‌ویژه در پایانه شناور فرآورشی کوروش (FPSO CYRUS) انجام شده که علاوه بر بهبود شرایط، صرفه‌جویی‌های ارزی و ریالی قابل ملاحظه‌ای در برداشته است.
به گزارش  اقتصادسرآمد ازمارین نیوز، رئیس منطقه عملیاتی کیش شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام این خبر، افزود: این اقدامات موارد مختلفی از ساخت داخل کردن قطعات حساس مورد نیاز تا تعمیر، نصب و راه‌اندازی توربین، طراحی و برنامه‌نویسی نرم‌افزار و ... را شامل می‌شود.
شهسوار ارغش یکی از اقدامات ارزشمند این منطقه عملیاتی را ساخت داخل Filter Separator كمپرسورهای هوای عرشه پایانه شناور فرآورشی کوروش اعلام کرد و گفت: با توجه به تاکید مدیریت شرکت بر ساخت و بومی‌سازی قطعات مورد نیاز تاسیسات، ساخت فیلترهای کاتریجی تفکیک‌کننده روغن کمپرسورهای هوای عرشه (TCM) پس از یک سال تبادل‌نظر بین کارشناسان پایانه شناور فرآورشی کوروش و شرکت پیمانکار داخلی با انجام تست‌های میدانی به پایان رسید. وی گفت: مشکلات ناشی از تامین قطعات یدکی و مصرفی تجهیزات حیاتی، همواره از دغدغه‌های اصلی تولید به شمار می‌آید. در این میان کمپرسورهای هوای عرشه با توجه به نقش کلیدی خود در امر تولید و بر اساس منطق تحلیل سلسله مراتبی جزء اولویت‌های اصلی تعمیر و نگهداشت محسوب شده و فارغ از هزینه‌های گزاف تامین کالا از منابع اصلی، عدم دسترسی مناسب به سازندگان و تامین‌کنندگان معتبر، دشواری‌های زیادی را در پی داشته است. برای نمونه کل موجودی فیلترهای کارتریجی کمپرسورهای هوا در انبار پایانه فرآورشی کوروش 3 ست بود که پیش از فرآیند تحویل‌گیری و در طول بازه یک ساله 1396 استفاده شده بود.
وی افزود: هزینه خرید یک ست فیلتر تفکیک‌کننده روغن بدون احتساب هزینه‌های حمل‌و‌نقل از کشور نروژ در حدود 34 هزار دلار و تامین توسط ساخت داخل 150 میلیون ریال با کیفیت برابر با نمونه خارجی است. این مهم علاوه بر صرفه‌جویی قابل ملاحظه، دسترسی و تامین کالا از منبع داخلی و در راستای بومی‌سازی است.
ارغش در مورد تعمیر، نصب و راه‌اندازی توربین بخار شینکو نیز گفت: پس از انعقاد قرارداد با شرکت تعمیرات نیروگاهی برای تعمیر یک دستگاه توربین بخار شینکو 3.3 مگاواتی، مهرماه سال گذشته و بازدید کارشناسان مربوطه از پایانه شناور فرآورشی کوروش انجام تعمیرات آن در محل آن شرکت با نظارت مستقیم نماینده منطقه آغاز شد. انجام تعمیرات این توربین توسط شرکت داخلی صرفه‌جویی ارزی قابل ملاحظه‌ای داشت و با بالاترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت و کمترین زمان ممکن انجام شد.
به گفته ارغش، از ابتدای بهره‌برداری از مخزن لایه‌های نفتی پارس جنوبی ارتباط پایانه شناور فرآورشی کوروش و سكوی سرچاهی یکی از معضلات عملیاتی بوده و به‌دلیل مشكلات فنی از جمله ثابت نبودن ارتفاع و حركت وضعی FPSO  نسبت به  سکوی سرچاهی، فاصله بین سكو و شناور و نیاز برای نصب پایه‌های ثابت تا بستر دریا، همچنین هزینه بالای ساخت پل ارتباطی، سبب شد راه‌حل دیگری در نظر گرفته شود. وی افزود: برقراری این ارتباط با تله‌کابین به‌عنوان بهترین راه‌حل مطرح و در این راستا به‌دلیل ضرورت عملیاتی در ابتدای سال 1399 با استفاده از پتانسیل منطقه عملیاتی کیش و صرف هزینه‌ای در حدود 2500 میلیون ریال این طرح اجرایی و مورد ارزیابی قرار گرفت که علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی با توجه به جابجایی ایمن کارکنان و تجهیزات با این وسیله از تردد مکرر شناور تدارکاتی به سکوی سر‌چاهی جلوگیری شده و صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف سوخت گازوئیل شناور پشتیبان حاصل شد. وی برآورد صرفه‌جویی انجام شده در این زمینه را 1.4 میلیون یورو جهت ساخت و 235 هزار یورو جهت مشاوره اعلام کرد.
به گفته رئیس منطقه عملیاتی کیش، استقرار سیستم مدیریت روانکارها LMS به منظور انبارداری مناسب، تعریف مشخصات فنی بر مبنای استاندارد‌های موجود جهت سفارش‌گذاری یکسان و پرهیز از محدودیت‌های خرید انحصاری بر اساس برند خاص خارجی بر روی پایانه شناور فرآورشی کوروش اجرایی شد. از دستاوردهای این سیستم، یکپارچه‌سازی تقاضاهای روانکار‌ها، تعیین کمترین و بیشترین موجودی مورد نیاز، ایجاد ابزار مدیریتی مناسب جهت تصمیم‌گیری پایش وضعیت روانکارها بوده است. با استفاده از این مکانیزم، روغن برند خارجی مورد استفاده با روغن ساخت داخلی که برای استفاده مورد نیاز بود بهینه‌سازی و جایگزین شد. در همین زمینه فیلتر روغن کمپرسورهای TMC که با توجه به دمای بالای داخلی کمپرسور و نوع خاص کاغذهای مورد استفاده با هزینه بالا و به‌صورت انحصاری تهیه می‌شد با روش مهندسی معکوس در حال ساخت و استفاده آزمایش شد و برآورد صرفه‌جویی سالیانه آن 24 هزار دلار است. 
ارغش، طراحی و برنامه‌نویسی نرم‌افزار FIMS در بستر Access ، جداسازی تکنیکال‌روم از اتاق کنترل ایستگاه تقویت فشار گاز، ارسال 4 فروند قایق نجات 15 نفره (Life Raft) به منطقه عملیاتی خارگ، اتصال آب آتش‌نشانی از پایانه شناور فرآورشی کوروش به سکوی سرچاهی SPOL-A2، صدور خروجی دو مسیره برای شناورهای شركت نفت فلات قاره ایران در جزیره كیش، اتصال مخزن آب شیرین نیروگاه کیش به شبکه آب آتش‌نشانی ایستگاه تقویت فشار گاز، جایگزینی لامپ‌های مهتابی LED  با لامپ‌های مهتابی ضد انفجار، انجام تعمیرات زمستانی ایستگاه تقویت فشار گاز، کاهش 30 درصدی تعداد پروازهای بالگرد، عملیات امدادرسانی به مناطق عملیاتی لاوان و سیری و برقراری خط انتقال گاز عسلویه-سیری-کیش را از دیگر اقدامات انجام شده توسط این منطقه عملیاتی در سال گذشته عنوان کرد.
صرفه‌ جویی ‌های ارزی و ریالی در شناور فرآورشی کوروش و منطقه عملیاتی کیش
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه