کارشناسی خودرو فقط برای خودروهای دست دوم نیست

جای خالی وجود کارشناس خودرو در بازار ایران

گروه صمت - اعظم زندیه - موضوع کارشناسی خودرو مقوله مهمی است که در ایران توجه چندان زیادی به آن نمی‌شود و از کارشناسان زمانی استفاده می شود که اشخاص قصد معامله خودرو دست‌دوم را دارند. در حالی که سبک و سیاق معامله خودرو گرایشی عمیق به سمت فضای مجازی پیدا کرده است، به‌موازات آن سودجویی‌ها و کلاه‌برداری‌ها نیز بیشتر مشاهده می‌شود. برای بسیاری از خریداران عادی تشخیص عیوب ظاهری و فنی خودرو کار ساده‌ای نیست. در چنین فضایی است که کارشناسان خبره به کار می‌آیند.به گزارش اقتصادسرآمد، در یک نگاه گذرا، کارشناسی خودرو به معنای بررسی دقیق خودرو در ابعاد مختلف فنی، ظاهری، موتوری و غیره است که با هدف تعیین ارزش واقعی خودرو و اعلام نظر در خصوص سلامت، ایمنی و کیفیت آن انجام می‌شود. دراکثر اوقات، زمانی که از کارشناسی خودرو استفاده می‌شود، مواقعی است که اشخاص قصد معامله خودرو دست‌دوم را دارند. تردیدی نیست که در این موارد، نقص‌های فنی خودرو به‌راحتی قابل ‌تشخیص نیست. این نواقص ممکن است به عمد از سوی فروشنده پنهان شده باشند و یا نه! خود فروشنده هم از آن‌ها خبر نداشته باشد. کارشناسی خودرو در چنین مواردی کارکرد بالایی خواهد داشت و موجب می‌شود خریدار بتواند از معامله پرریسک در امان باشد و یا با آگاهی کامل از نواقص خودرو، وارد خریدوفروش شود.
شاید نزد مشتریان ایرانی میزان کارکرد خودرو از اهمیت بالایی برخوردار باشد، اما حقیقت آن است که مهم‌تر از میزان کارکرد وضعیت بدنه خودروست. برحسب یک باور قدیمی رنگ‌شدگی و یا تعویض شدن قطعات بدنه خودرو مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت خودرو است. به همین دلیل بسیاری از مالکان خودروها سعی می‌کنند در صورت بروز خط و خش روی رنگ خودرو، یا بدنه را به همان شکل رها کنند یا خط و خش‌ها را به‌اصطلاح قلم‌گیری کنند اما اگر اوضاع وخیم‌تر از این حرف‌ها باشد و نتوان با قلم خش‌گیر ایرادات بدنه پوشاند، سعی می‌کنند تا حد امکان به‌صورت صافکاری بدون رنگ بدنه خودرو را اصلاح کنند.
جای خالی وجود کارشناس خودرو در بازار ایران
ابوالفضل خلخالی کارشناس بازار خودرو در خصوص اهمیت کار کارشناسی پیش از خرید خودرو به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: این روزها که قیمت خودرو سرسام آور شده است، اکثر افراد توانایی خرید خودرو صفر را از دست داده اند. و همین باعث شده بیشتر کسانی که به دنبال خرید خودرو هستند روی به خودروهای دست دوم بیاورند. در این شرایط جای خالی وجود یک کارشناس برای دادن اطلاعات صحیح و یا داشتن اطلاعات فنی را به شدت احساس می‌شود.
کارشناسی خودرو فقط برای خودروهای دست دوم نیست
وی با بیان این مطلب که،  البته این فقط برای خودروهای دست دوم نیست و نباید در هنگام خرید خودرو صفر هم اعتماد صد درصد کرد، افزود: خریدن خودروی دست دوم بدون مشورت با یک فرد متخصص در مورد صحت و سلامت خودرو، می‌تواند ضررهای مالی بسیاری برای شما داشته باشد.
باید قبل از خرید خودرو، کارشناسی دقیقی از آن انجام شود
خلخالی تاکید کرد: در برخی موارد این دستکاری به قدری دقیق است که تنها یک متخصص می‌تواند آن را تشخیص دهد. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن، صنعت تعمیر و بازسازی خودرو پیشرفت چشمگیری داشته و اشخاصی که در این حوزه مشغول به کار هستند بسیار متبحر هستند. پس حتما باید قبل از خرید خودرو، کارشناسی دقیقی از آن انجام شود.به گفته وی، یکی دیگر از سخت‌ترین بخش‌های کارشناسی مربوط به کارشناسی بخش فنی خودرو است. کارشناسی این قسمت مستلزم داشتن دانش فنی حوزه مکانیکی خودرو و آشنایی کامل از قطعات بکار رفته در موتور است. کارشناس در این بخش باید علاوه بر کنترل خودرو نسبت به هر گونه صدا یا لرزش غیر طبیعی خودرو دقت مضاعف داشته باشد تا بتواند مشکلات فنی را برای خریدار بازگو کند.تعداد زیاد آپشن‌ها و تجهیزات باعث شده تا تست تمام آنها از حوصله خیلی از کارشناسان خارج باشد، موضوع دیگری بود که خلخالی به ان اشاره کرد و گفت: در فرهنگ فعلی مردم ایران، استفاده از کارشناس خودرو برای بررسی وضعیت بدنه و موتور و آپشن خودروها، یک امر منطقی و معمول است. جالب اینجاست که در سال‌های اخیر، کارشناسی خودرو برای خودروهای صفر نیز، وارد مرحله الزام 
شده است.
جای خالی وجود کارشناس خودرو در بازار ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه