رئیسی در اولین نشست خبری به عنوان رئیس‌جمهور منتخب:

اعتماد مردم مخدوش شده

سیدابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود با تأکید بر اینکه سیاست خارجی دولتش از برجام شروع نمی شود و به برجام هم محدود نخواهد شد، گفت: پیام ملت ایران در انتخابات، پیام ضرورت تغییر در شرایط اقتصادی بود.
اعتماد مردم به‌دلایلی مخدوش شده
رئیسی گفت: امید داریم که اقدامات ما در جهت بهبود شرایط گره گشایی جدی از زندگی مردم کند و امید را به مردم باز گرداند و اعتمادی که بدلایلی مخدوش شده، این اعتماد به مردم عزیز و جوانان برگردد به نحوی که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امیدآفرین است، دولت، دولت یک جریان خاصی نخواهد بود. دولت و مدیران همکار با دولت در سراسر کشور کسانی هستند که وطن دوست هستند، دغدغه مردم دارند، دغدغه انقلاب دارند و دغدغه آنها رفع مشکلات مردم است. هر کس دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما در جای جای کشور خواهد بود.
اجازه نخواهیم داد مذاکره برای مذاکره باشد
رئیس‌جمهور منتخب گفت: اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی باشد بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد، نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد در راستای آورده ای برای مردم و رفع محدودیت ها و تحریم ها و راستی آزمایی مسأله ارتباطات را ادامه خواهیم داد.
رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه ان بی سی آمریکا که پرسید آیا برای اینکه برجام مؤثر واقع شود باید کل تحریم‌های آمریکا شامل تحریم‌های دوره ترامپ رفع شود؟ و قصد دارید تیم مذاکره هسته‌ای را حفظ کنید؟ گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار خود را دنبال می‌کند. تیم سیاست خارجی ما نیز در حال بررسی کار عزیزان است. آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند. رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود.
آمریکا باید به دنیا پاسخ بدهد
وی گفت: سؤال این است که علیرغم اینکه ملت ایران به تعهدات خودش عمل کرده، آنها چرا کوتاهی می‌کنند؟ آمریکا باید به دنیا پاسخ بدهد. همواره این مورد تاکید بوده که آمریکا باید به تعهداتش عمل کند و همه تحریم‌های ظالمانه را بردارد.
ما امروز در جایگاه مدعی قرار داریم
رئیس‌جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره انگلیسی که پرسید «برخی تحلیل‌ها و اتهامات از سوی برخی نهادهای حقوق بشری مطرح است، این مسائل چه تأثیری می‌تواند بر فعالیت شما داشته باشد»؟ گفت: من از ابتدای مسئولیت به عنوان یک حقوقدان و مدافع حقوق مردم بوده‌ام، حقوق بشر، محوری‌ترین مورد بوده که دنبال کرده‌ام و به آنانی که اتهام می‌زنند باید گفت ما امروز در جایگاه مدعی قرار داریم. تمام اقداماتی که انجام داده‌ایم در جهت رعایت حقوق بشر و انسان بوده است، با کسانی که دست به حرکت‌های داعشی و ضد امنیتی زدند.

حتی بعد از لغو تحریم‌ها هم با بایدن
 دیدار نمی‌کنم
رئیسی در پاسخ به خبرنگار «راپلی» روسیه مبنی بر اینکه آیا بعد از لغو تحریم‌ها حاضر به ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا هست یا نه؟ گفت: خیر.
رئیسی در پاسخ به سوال شبکه سی‌ان‌ان آمریکا مبنی بر اینکه نظرش درباره پیشنهاد بایدن در مورد امضای توافق امضای جام طرح با ایران در حوزه مسائل برنامه موشکی و منطقه‌ای گفت:‌ آقای بایدن چرا به تعهدات دولت‌های قبل متعهد نیست؟ چرا آقای بایدن به وظایف خود نسبت به تعهداتی که برای دولت آمریکا ایجاد شده پاسخگو نیست؟
وی افزود: ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند چون آورده‌ای که در برجام پیش‌بینی شد ملت ایران شاهد برخورداری از این آورده نبود و دلیل آن هم عهدشکنی آمریکایی‌ها و عمل نکردن به تعهدات توسط
 اروپایی‌ها بود.
مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی
 قابل مذاکره نیست
رئیسی خاطرنشان کرد: ما تأکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدش در این قرارداد عمل کند و به آن پایبند باشد. مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست مسأله‌ای بر روی آن مذاکره و توافق شده و قرارداد آن منعقد شده و آنها به آن متعهد شده‌اند، اما بدان عمل نکرده‌اند چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید و نو شوند؟
رئیس‌جمهور منتخب ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه پرس‌ تی‌وی مبنی بر اینکه برنامه‌اش برای احیای برجام و وادار کردن آمریکا به لغو تحریم‌ها چیست؟ اظهار داشت: آنچه که سیاست جمهوری اسلامی بوده و بارها اعلام شده این است که اقدامات هسته‌ای ما اقداماتی مسالمت‌آمیز و در جهت قواعدی است که این علم و دانش در عرصه‌های مختلف صنعتی،‌کشاورزی و پزشکی دارند و اقدامات جمهوری اسلامی تاکنون اقداماتی بوده که بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی در چارچوب قوانین و مقررات انجام شده است.
باید ارتباط سفره مردم را با دلار یا خارج از کشور قطع کنیم
رئیسی در ادامه سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره قیمت کالاهای اساسی اظهار داشت:‌ موضوع کالاهای اساسی اولویت دولت است، نظارت بر زنجیره تامین و تولید کالاهای اساسی مردم تا مصرف، جزو اولویت‌های دولت خواهد بود، اما اساس قضیه آن است که ما باید ارتباط سفره مردم و کالاهای اساسی را با دلار یا خارج از کشور در یک کار میان مدت و طولانی مدت قطع کنیم. رئیس جمهور منتخب در همین راستا اضافه کرد:‌ ما باید تلاش کنیم تا در تأمین کالاهای اساسی به خودکفایی واقعی برسیم و این کار را در کشور اجرایی می‌دانیم و جزو برنامه‌های ماست.وی گفت: از ابتدای قضیه و در ابتدای دولت ما خودکفایی ملت و کشور را نسبت به کالاهای اساسی کلید خواهیم زد.
 اعتماد مردم مخدوش شده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه