فرش ایرانی غافل از ساختار مستقل و قوی، « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

زنگ خطر برای فرش ایرانی

گروه صمت - با توجه به افزایش سن بافندگان اگر نسل جوان به حوزه تولید ترغیب نشوند، میدان را به کشورهای رقیب واگذار خواهیم کرد. در شرایط کنونی موانعی پیش روی فرش ایران قرار دارد که سبب شده است نفس‌های فرش دستباف ایرانی به شماره بیفتد. ماندگاری فرش ایران به عنوان میراث ملی نیازمند رفع موانع از این هنر صنعت است، آموزش، تولید باکیفیت، قیمت مناسب، فروش و صادرات، و تبلیغات تاثیرگذار در هنر صنعت فرش دستباف بشمار می‌آیند. ماندگاری فرش ایران به عنوان میراث ملی نیازمند رفع موانع و پشتیبانی از این هنر صنعت است.
به گزارش اقتصادسرآمد، این روزها افزایش سن بافندگان و عدم توجه به آموزش نسل جدید، تعدادشان رو به افول است و اگر نسل جوان به حوزه تولید ترغیب نشوند میدان را به کشورهای رقیب واگذار خواهیم کرد. ترک نگاه سنتی و روزآمد کردن آموزش، برگزاری دوره‌های رایگان قالیبافی باید در دستور کار سازمان فنی و حرفه‌ای قرار گیرد و اگر هم بحث واگذاری آموزش به بخش خصوصی مدنظر است، حداقل قسمتی از هزینه‌های آموزش قالیبافی توسط سازمان مذکور تامین و به آموزشگاه‌های آزاد پرداخت شود. همانطور که سازمان‌ صمت با حمایت مرکز ملی فرش ایران و اعتبارات استانی دوره‌های ارتقای مهارت قالیبافان را به صورت کاملا رایگان برگزار می‌کنند.
عدم دسترسی به مواد اولیه مناسب و با قیمت کنترل شده با توجه به عدم وجود مراکز فراگیر تامین مواد اولیه توان ماندگاری را از قالیبافان و تولیدکنندگان سلب می‌کند و با حمایت شرکت‌های تعاونی جهت تامین نیاز مواد اولیه استان شاید بتواند تاحدودی این مشکل را مرتفع کرد. رکود اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه آمریکا، هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه مرسولات، تورم بالای داخلی ازعوامل افزایش قیمت تمام شده فرش دستباف ایران هستند که رقابت را در بازارهای جهانی برای فرش ایرانی سخت می‌کند. کاهش تقاضا در بازاهای جهانی به دلیل تحریم‌ها، ریسک صادراتی، دشواری‌های نقل و انتقال ارز، کاهش تقاضا در بازارهای داخلی، ظهور کالاهای جایگزین نظیر فرش ماشینی، مبلمان وانواع کف پوش‌ها ازموانع فروش فرش دستباف هستند. برطرف کردن ضعف تبلیغات فرش ایران دربازارهای جهانی، سیاست ‍‌های تشویقی برای صادرات فرش، ایجاد نظامی مناسب برای بازاریابی بین‌المللی و شناسایی سلایق و نیاز بازارهای هدف می‌تواند تا حدودی موانع موجود را مرتفع کند.
زنگ خطر برای فرش ایرانی به صدا درآمد
عبداللّه احراری، فعال حوزه فرش دستبافت ایرانی در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد در تشریح وضعیت این صنعت در کشورمان، به خبرنگارما می‌گوید: تعداد دستگاه‌های تصمیم‌گیر در حوزه فرش دستباف در بخش دولتی و خصوصی باید به حداقل برسد و شاید ایجاد سازمان ملی فرش ایران و متمرکز کردن تمام توان، فکر و پتانسیل های موجود بتواند با اتخاذ تصمیمات مناسب مشکلات وموانع پیش روی فر ش ایران را به حداقل برساند.
فرش ایرانی نیازمند یک ساختار مستقل و قوی است
وی ادامه داد: تصمیم‌سازی برای کالایی که شناسنامه دوم و پرچم فرهنگی ایران را دارا است، نیازمند یک ساختار مستقل و قوی است و فعالیت هم عرض چندین دستگاه و تشکل با اهداف مشترک نمی‌تواند آنطور که شایسته است فرش ایران را دربازارهای جهانی سربلند کند این در حالیست که دستگاه‌های زیادی در استان‌ها برای فرش دستباف تصمیم گیری می‌کنند و این تعداد دستگاه‌ها از یک سو باعث سرگردانی فعالان این حوزه و از طرف دیگر باعث لطمه خوردن بخش تولید و تجارت فرش شده است.
به گفته احراری، صادرات فرش دستباف ایران در یک سال و نیم اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. بسیاری از بازار‌های صادراتی فرش دستباف ایران حالا دیگر در اختیار رقبا است و مشتری‌های همیشگی فرش ایران، امروز فرش‌های هند و چین و پاکستان و افغانستان را به خانه می‌برند.
مشکلات اصلی تولیدکنندگان فرش دستبافت ایرانی
تامین مواد اولیه یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان فرش ادستبافت ایرانی است موضوعی بود که احراری در ادامه به آن پرداخت و گفت: فقدان جایگاه مناسب برای تبلیغ فرش ایرانی یکی دیگر از چالش‌های بزرگ پبش روی بافندگان فرش ایرانی است که کمترین کانون توجه را به خود تخصیص داده است.
به گفته کارشناس  فرش ایرانی، با همه تقلب یا تقلیدهایی که کشورهای دیگر از فرش ایرانی انجام می‌دهند، ما فرش‌هایی داریم که در هیچ جای دنیا تولید نمی‌شود. فرش‌های ریزباف ابریشمی ما را هیچ کشوری ندارد، رنگرزی‌های خاص گیاهی که در فرش ایرانی وجود دارد دیگر کشورها ندارند.
فرش ایران را می‌توان در زمره محصولاتی برشمرد که تولید ملی محسوب می‌شوند، محصولاتی که تولید آن‌ها از قدمت زیادی در کشور برخوردار است و بسیاری از مردمان سرزمین مان به نوعی با آن‌ها سرو کار داشته اند. حال چند وقتی می‌شود که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصمیم گرفته است ضمن تشویق فعالان برخی حوزه‌های تولیدی دارای مزیت اقتصادی نسبت به راه اندازی کانون‌های دانش، صنعت و بازار، امور تولید را در این بخش‌ها به صورت علمی و با بهره وری بیشتر پیش ببرد. چراکه بیشتر انرژی این معاونت صرف فناوری‌های «هایتک» می‌شود و ایجاد کانون‌های دانش، صنعت و بازار می‌تواند برای حمایت از ورود صنایع با فناوری‌های متوسط یا همان «مدیوم تک» بسیار راهگشا باشد.
از فرش دستباف می‌توان بعنوان یکی از مهم‌ترین تولیدات سنتی در کشور نام برد، کالایی که تولید و تجارت آن از سابقه دیرینه و پتانسیل بالایی درکشور برخوردار است و تار و پود این حرفه بسیاری از نقاط سرزمین مان را درنوریده است. به طوری که گفته می‌شود بیش از 8 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایران به تولید و تجارت فرش مشغول هستند.
 زنگ خطر برای فرش ایرانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه