تبیین دستاورد‌های حوزه دریایی کشور طی ۴۰سال گذشته

     معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هم اکنون میزان ظرفیت پذیرش کشتی‌ها به ۱۵۰ هزار تن افزایش یافته است و هر سایز کشتی می‌تواند در بنادر ایران پهلوگیری کند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، هادی حق‌شناس در برنامه زنده روی خط خبر شبکه خبربا بیان اینکه از سال ۱۳۶۸ هر ساله تمامی ارگان‌های دریایی در بخش بازرگانی برای بررسی مشکلات ناوگانکشتیرانی و دریانوردی اقدام به برگزاری همایش می‌کنند، گفت: بخش دریا سهم  بسزایی در توسعه اقتصادی کشوردارد، مشکلات صنعت کشتی سازی، سازه‌های دریایی و شیلات با برگزاری همایش ارگان‌های دریایی برطرف شدهاست.
وی با بیان اینکه در این همایش چشم انداز‌های سال‌های آینده در بخش دریایی بررسی می‌شود گفت: به دلیل آنکه ایرانعضو سازمان بین‌المللی دریایی است برگزاری چنین همایش‌هایی به طور قطع چشم انداز بین‌المللی هم دارد. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد: از سال ۱۹۷۰ هر ده سال یک بار یک متر به آبخورکشتی‌ها اضافه می‌شود و به همین منظور باید بنادر متناسب با این آبخور ساخته شود، هم اکنون آبخور کشتی‌ها دربنادر ایران از ۷ متر به ۱۸ متر افزایش یافته است.
حق شناس به دستاورد‌های حوزه دریایی طی ۴۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب بزرگترین بند ایرانخرمشهر بود و کشتی‌هایی با ظرفیت زیر ۲۰ هزار تن وارد این بندر می‌شدند، اما هم اکنون میزان ظرفیت پذیرشکشتی‌ها به ۱۵۰ هزار تن افزایش یافته و هر کشتی که در آب‌های دنیا تردد می‌کند می‌تواند در بنادر ایران پهلوگیریکند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی بنادر ایران ازپیمان‌کاران خارجی استفاده می‌شد گفت: امروزه در بنادر چابهار، امام خمینی و شهید رجایی از پیمانکاران و مشاورانایرانی استفاده می‌شود به طوری که در بزرگترین بندر ایران (شهید رجایی) ساخت ۱۴۰۰ متر اسکله به صورت کاملتوسط متخصصان داخلی انجام شده است.
وی توضیح داد: ظرفیت بنادر ایران پیش از انقلاب ۱۹ میلیون تن بوده، اما هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا به۲۳۰ میلیون تن افزایش یافته است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری ما در شمال ایران پیش ازانقلاب زیر ۳ میلیون تن بود، اما هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۳۰ میلیون تن افزایش یافته است.
حق شناس تاکید کرد: طی ۲ سال گذشته ۳۰۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر ملکی و غیر ملکی سازمان بنادر ودریانوردی انجام شده است. وی به توسعه چشمگیر بندر چابهار اشاره کرد و گفت: برای توسعه بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی گام‌هایبلندی برداشته شده به طوری که ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافته و سال گذشته۱۸۰۰ متر اسکله در این بندر ساخته شده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد: به دلیل آبخور مناسب در این بندر و نزدیک بودن بهاقیانوس هند کشور‌های هند و افغانستان در این بندر سرمایه گذاری بسیار زیادی انجام داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کالا از طریق دریا انجام می‌شود گفت: کاهش هزینه تمام شده جابجایی کالا و بالا بودن امنیت جا بجایی کالا از مهمترین مزایایی حمل و نقل دریایی به شمار می‌رود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کمترین نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان حوزهدریایی وجود دارد، گفت: ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دریانورد در کشور وجود دارد که کمتر از ۱۰۰ نفر آن‌ها بیکارهستند.
وی به رتبه حمل و نقل کشتیرانی در دنیا اشاره کرد و گفت: رتبه حمل و نقل کشتیرانی و نفت‌کش تجاری ایران در بینسایر کشور‌ها به ترتیب کمتر از ۲۰ و ۵ است. حق‌شناس گفت: هم صنعت نفتکش و هم صنعت کشتیرانی تجاری ایران در دنیا دارای جایگاه بسیار مناسبی است بهطوری که مجموع رتبه این دو ناوگان در دنیا زیر ۲۱ است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در صنعت ساخت شناور‌های مسافری به خودکفاییرسیده‌ایم، گفت: ایران در بین ۲۰ کشور توسعه یافته توانسته در صنعت کشتیرانی و کشتی سازی به خودکفایی برسد. وی به اقتصاد دریا پایه اشاره کرد و گفت: در اقتصاد دریا پایه بخش بزرگی از درآمد‌های کشور از طریق دریا بدستمی آید، با توجه به آنکه دسترسی ایران به آب‌های آزاد فراهم شده در حوزه ترانزیت علاوه‌ بر امنیت درآمد هم کسب می شود.
حق‌شناس با تاکید بر اینکه هیچکدام از بنادر ایران تحریم نیستند گفت: تحریم‌ها محدودیت‌هایی را برای اقتصاد کشورایجاد کرده‌ است، اما در حوزه بندری و دریایی روال عادی رفت و آمد کشتی‌ها انجام شده و روزانه حداقل ۲۰۰ کشتیدر بنادر ایران تخلیه و بارگیری می‌شوند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در تعطیلات هفته گذشته ۸۳۰ هزار نفر به جزیره قشم سفرکرده اند که این میزان سفر به یک جزیره نقش بسیار موثری در توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال برای ساکنان اینجزیره دارد.

تبیین دستاورد‌های حوزه دریایی کشور طی ۴۰سال گذشته
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه