به دنبال تحقیق گوبال انرژی مونیتور، اقتصادسرآمد گزارش می دهد

اهداف ۲۰۳۰انرژی‌های سبز چین زودتر از موعد برآورده می شود

گروه انرژی – فاطمه کریمی - براساس یک مطالعه تازه رشد سریع ظرفیت انرژی‌ بادی و خورشیدی در چین ممکن است به مهار تصاعد گازهای گلخانه‌ای خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رود کمک کند.
برای نمونه نصب صفحات خورشیدی در این کشور به اندازه‌ای است که تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت این نوع نیروگاه‌ها در جهان را ۸۵ درصد افزایش خواهد داد.
براساس این گزارش به نظر می‌رسد که اهداف ۲۰۳۰ انرژی‌های سبز چین پنج سال زودتر از موعد برآورده شود.
با این حال نویسندگان این گزارش می‌گویند که ظرفیت نیروگاه‌های زغال سنگی هم در این کشور درحال افزایش بوده که تا حدودی نقش مکمل را برای نیروگاه‌های بادی و خورشیدی بازی می‌کنند.
چین اغلب مهمترین کشور در تلاش‌های جهانی برای مهار تصاعد گازهای کربنی که علت تغییر اقلیم و گرمایش هستند قلمداد می‌شود.
آلمان سه نیروگاه هسته‌ای باقیمانده خود را می‌بندد، این کشور بزرگترین مصرف کننده زغال است که بیشتر آن برای تولید برق به کار می‌رود. مصرف زغال مسئول حدودا ۶۹ درصد تصاعد دی اکسید کربن چین است.
اما مطالعه تازه نشان می‌دهد که چین به سرعت درحال ایجاد ظرفیت تولید برق از باد و خورشید است، که می‌تواند تاثیری اساسی بر محدود کردن روند افزایش دما داشته باشد.
این تحقیق را موسسه «گوبال انرژی مونیتور» (جی ای ام) انجام داده که یک گروه مستقل تحقیقاتی است که بررسی‌هایش اغلب مورد استفاده بانک جهانی، سازمان بین‌المللی انرژی و دولت‌ها قرار می‌گیرد.
این گزارش ظرفیت کنونی انرژی‌های سبز چین را بررسی می‌کند، اما همچنین به پیش‌بینی آینده براساس اعلامیه‌های چین و بخش ساخت و ساز در دو سال آینده می‌پردازد.
این موسسه دریافت که صفحات خورشیدی نصب شده در پروژه های بزرگ چین درحال حاضر بیش از کل باقی جهان است. در زمینه انرژی بادی هم این کشور ظرفیت خود را از سال ۲۰۱۷ تاکنون دو برابر کرده است.
اما به نظر می‌رسد که این فقط شروع ماجرا باشد. به گفته «جی ای ام»، چین به سرعت درحال گسترش این بخش است و ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی تا پایان سال ۲۰۲۵ را دو برابر خواهد کرد.
اگر این روند محقق شود، ظرفیت توربین‌های بادی جهان ۵۰ درصد و ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی جهان ۸۵ درصد نسبت به امروز افزایش خواهد یافت.
جهش فعلی این پروژه‌ها محصول برنامه‌هایی به قدمت دو دهه است.
در همین حال چین به تامین‌کننده عمده صفحات خورشیدی بدل شده، که هزینه را در سراسر زنجیره عرضه کاهش داده است. همین تحول به رقابتی شدن نصبت تاسیسات بادی و خورشیدی در این کشور کمک کرده است.همچنین پرداخت یارانه و اعمال مقرراتی که هر استان را ملزم می کند اهدافی در زمینه انرژی‌های سبز را برآورده کند به رشد این بخش کمک کرده است.
سال گذشته نیم تریلیون دلار در سراسر جهان صرف انرژی بادی و خورشیدی شد، که ۵۵ درصد آن مربوط به چین بود.شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، در سال ۲۰۲۰ گفت که این کشور تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۲۰۰ گیگاوات انرژی خورشیدی و بادی نصب خواهد کرد. گزارش تازه می‌گوید که این هدف پنج سال زودتر از موعد محقق خواهد شد.
مارتین وِیل، از نویسندگان این گزارش، گفت: «به اعتقاد ما جهش در ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر مسلما زمینه را برای به اوج رسیدن تصادعد کربن (چین) تا قبل از ۲۰۳۰ فراهم می‌کند.»
این خبر مهمی برای محدود کردن گرمایش زمین است، اما تداوم استفاده چین از زغال یک چالش بزرگ است.
چین در سال ۲۰۲۲ هر هفته تقریبا دو نیروگاه جدید زغالی احداث کرد که خیلی از آنها در کنار مزارع انرژی بادی و خورشیدی بود، تا نیروی مکملی را برای اطمینان از جریان پیوسته برق فراهم کند.
آقای وِیل گفت: «مساله بزرگ از این پس چگونگی به کارگیری این نیروگاه‌های زغالی است.»
«باید امیدوار بود به صورتی به کار گرفته شوند که نسبت تولید انرژی‌های نوین به زغال را به حداکثر میزان ممکن برساند.»
سایر عوامل موثر، نصب تاسیسات باتری برای ذخیره برق و رشد هیدروژن به عنوان سوخت است که هر دو به چین کمک خواهد کرد انتقالی موفق از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پاک داشته باشد.

امسال «نقطه عطفی» در تولید انرژی‌های پاکیزه خواهد بود
 به گزارش اقتصادسرآمد، مت مک‌گرات در بی‌بی‌سی آورده است: براساس یک مطالعه تازه جهان امسال احتمالا برای تولید برق، سوخت فسیلی کمتری مصرف خواهد کرد که «نقطه عطفی» برای انرژی های پاکیزه خواهد بود.
این اولین افت سالانه استفاده از زغال، نفت و گاز برای تولید الکتریسیته، در خارج از دوران رکود یا همه گیری، خواهد بود.در نتیجه گازهای گلخانه‌ای کمتری برای تولید برق متصاعد خواهد شد.
نویسندگان این مطالعه می‌گویند که شکوفایی مورد انتظار در انرژی‌های تجدیدپذیر عمدتا تحت هدایت چین انجام می‌شود.در حال حاضر ۱۲ درصد برق جهان از باد و خورشید تولید می‌شود. تولید برق از توربین های بادی نصب شده در جهان در سال ۲۰۲۲ تقریبا جوابگوی برق مورد نیاز بریتانیاست.
این مطالعه توسط تحلیلگران موسسه «اِمبرز» حاکیست که انرژی‌های تجدیدپذیر جوابگوی هرگونه افزایش مصرف در سال جاری خواهد بود.
تولید برق بزرگترین عامل تصاعد گربن و گرمایش زمین است، به طوری که در سال ۲۰۲۱ مسئول بیش از یک سوم کل تصاعد گازهای گلخانه‌ای بود.
بنابراین ترک زغال، نفت و گاز در این بخش یک گام حیاتی در کمک به پرهیز از عواقب خطرناک تغییر اقلیم قلمداد می‌شود.
این مطالعه با بررسی داده‌های کشورهایی که ۹۳ درصد برق جهان را مصرف می‌کنند انجام شد.
چهارمین گزارش موسسه اِمبر تحت عنوان «مرور تولید برق جهان» نشانگر آن است که پیشرفت قابل توجهی در کاهش نقش سوخت‌های فسیلی در تولید برق در جریان است.
تحول اساسی در اینجا ادامه رشد صنایع انرژی بادی و خورشیدی به عنوان منابع مقرون به صرفه تولید برق است. سال پیش ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در جهان ۲۴ درصد رشد کرد که برای تامین نیاز سالانه کشوری به بزرگی آفریقای جنوبی کافیست.
اینها در کنار نیروگاه‌های اتمی و برق‌آبی، تولید برق پاکیزه جهان را در سال ۲۰۲۲ به ۳۹ درصد رساندند. این گزارش دریافت که برق تولید شده در سال قبل، عملا پاکیزه‌ترین در تاریخ جهان بود.
با وجود این، انتشار کربن از در صنعت تولید برق همچنان افزایش یافت که به افزایش مصرف زغال سنگ مربوط می‌شود.
به گفته نویسندگان گزارش، دلیل این است که تقاضای کلی برای برق افزایش یافته و منابع پاک جوابگوی همه این افزایش نبوده است.
همچنین در سال ۲۰۲۲ مشکلاتی در زمینه تولید برق هسته‌ای و برق آبی وجود داشت، چون بسیاری از راکتورها در فرانسه از خط تولید خارج بودند و رودخانه‌های اروپا در بسیاری نقاط آب کافی برای تولید برق نداشتند.
با این حال این گزارش می‌گوید که در سال ۲۰۲۳، رشد انرژی بادی و خورشیدی بیشتر از میزان افزایش تقاضا خواهد بود که به معنی شروع روند نزولی تصاعد گازهای گرم کننده خواهد بود.
مالگورزاتا ویتروس-موتیکا نویسنده اصلی این گزارش می گوید با این روند شاهد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهیم بود.او گفت: «در بستر گسترش استفاده از وسایل الکتریکی مثل اتومبیل‌های برقی و پمپ‌های حرارتی (که کار کولر و بخاری را با صرف انرژی کمتر انجام می‌دهد)، این تحول فوق العاده مهم خواهد بود.»هرچند انتظار می‌رود کاهش انتشار سوخت‌های فسیلی در بخش تولید برق در سال جاری اندک باشد، یعنی حدود ۰.۳ درصد، نویسندگان بر این باورند که این کاهش ادامه خواهد یافت و در سال‌های بعدی تسریع خواهد شد.
 اهداف ۲۰۳۰انرژی‌های سبز چین زودتر از موعد برآورده می شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه