علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

فشار تحریم‌ها تولید را تحت‌الشعاع قرار داده است

گروه اقتصاد - محمد آیتی - با وجود این که بیش از هشت ماه از سال 1402 که توسط رهبر انقلاب، به نام «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شده بود، می‌گذرد، اما خروجی کار در اکثر حوزه‌ها نشان از این دارد که نه تورم مهار شده است و نه تولید، رشد آن‌چنانی به خود دیده است.
در همین رابطه، علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز به اقتصاد سرآمد گفت: پیش از اینکه وضعیت کشور را مورد نقد و بررسی قرار دهم باید بگویم که تورم در دنیا از متوسط سال‌های قبل بالاتر رفته و این هم به دلایل مختلف است؛ از جمله جنگ اوکراین و روسیه که تا حدودی جنگ غرب و شرق است و دیگری هم جنگی است که دو ماهی می‌شود در غزه به راه افتاده است.
وی افزود: در کشور ما در یکی، دو سال گذشته، فشار تحریم‌ها زیاد شده است و چه بخواهیم یا نخواهیم این تحریم‌ها تاثیر منفی دارد و حتماً تولید را تحت‌الشعاع قرار داده است، اما با این حال، خود ما هم مقصر هستیم که امروز وضع‌مان به این نقطه رسیده است.
نماینده شیراز تصریح کرد: ما اگر بخواهیم شعار رهبر معظم انقلاب را عملیاتی کنیم، واقعا باید از جون و دل مایه بگذاریم. باید به قشر کارگر و امکانات رفاهی و حقوق آن‌ها اهمیت بدهیم. قانون کار نیاز به اصلاح داشته و خیلی مشکلات دارد و اگر می‌خواهیم تولید را افزایش دهیم، باید مشکلات را هموار کنیم.
پاک‌فطرت اظهار داشت: سیستم اداری باید پالایش شود، چون حقوق‌بگیران 70 تا 80 درصد بودجه کل کشور را استفاده می‌کنند. باید به جای اینکه سیستم اداری را عریض و طویل کنیم، هزینه‌های جاری را کاهش دهیم و روی هزینه‌های عمرانی و زیرساخت‌های تولید و پیشران‌هایی که می‌توانند تولید را افزایش دهند، مثل حمل و نقل دریایی و ریلی و زمینی و ساخت آزادراه‌ها و بیمارستان‌ها و آوردن گردشگران خارجی به کشور سرمایه‌گذاری کنیم.     
عضو کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: باید وزارتخانه‌ها به دنبال این کارهایی که اشاره کردم، بروند. صدا و سیما هم روی این موارد باید دقت و تلاشش را بیشتر کند که در بحث امنیت کشور به دنیا بفهماند که کشور ما امن است تا انگیزه‌های سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند.
وی افزود: خیلی از خارج‌نشینان تا وارد ایران نشوند، نمی‌فهمند که ایران یک کشور قدرتمند و امن و بافرهنگ است و همه امکانات خورد و خوراک را دارد. عده‌ای می‌گفتند ما فکر می‌کردیم اگر به ایران بیاییم از گشنگی می‌میریم و حتی بعضی‌ها غذای خود برای روزهایی که می‌خواستند در ایران باشند، را آوردند.
پاک‌فطرت در ادامه بیان کرد: این‌دست مسائل نشان می‌دهد که تبلیغات ما کامل و خوب نبوده است. اگر می‌خواهیم رشد تولید داشته باشیم، مجلس و دولت و قوه قضاییه همه باید در این جهت به تولیدکننده کمک کرده و او را نباید تنها بگذارند. 
نماینده شیراز گفت: ما باید سیستم تشویقی برای صادرکنندگان داشته باشیم نه اینکه فشار بیاوریم که مثلاً فرد صادرکننده ارز خود را بیاورد و به ارز نیمایی به ما بفروشد. بعد وقتی می‌خواهد مواد اولیه بخرد باید ارز آزاد بگیرد تا بتواند مواد اولیه را وارد کند؛ خب این چه روند اشتباهی است. اگر تولید افزایش پیدا کند، اشتغال به وجود می‌آید و در پی آن، تورم تا حدودی مهار می‌شود. رشد تورم نسبت به دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است، اما باز هم مخصوصاً روی اقلام خوراکی که جامعه را آزار می‌دهد تورم داریم و می‌باید فکری اساسی برای موضوع برداشت تا شاهد رضایت‌مندی مردم باشیم.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بر اساس اعلام مرکز آمار در شهریور ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوار‌های کشور به عدد ٢٠١،٧ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۹.۵ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۶.۱ درصد افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه مواد غذایی که در مردادماه ۲.۶ درصد بود در شهریور با ۱.۲ واحد درصد کاهش به ۱.۴ درصد رسیده است. نزول نرخ تورم ماهانه مواد غذایی به زیر دو درصد بیانگر آرامش نسبی در بازار محصولات خوراکی است. تورم نقطه به نقطه که در فروردین امسال به ۵۵.۵ درصد رسیده بود در شهریور به ۳۹.۵ درصد رسید. بدین ترتیب در نیمه اول امسال نرخ تورم نقطه به نقطه ۱۶ درصد کاهش یافته که سریع‌ترین کاهش تورم در سالیان اخیر است.

تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور
منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در شهریور ١٤٠٢، تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور، ۳۹.۵ درصد بوده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین، ۳۹.۵ درصد بیشتر از شهریور ۱۴۰۱، برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه شهریور ۱۴۰۲، در مقایسه با ماه قبل، ٠،٣ واحد درصد کاهش یافته است.
فشار تحریم‌ها تولید را تحت‌الشعاع  قرار داده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه