پل محبت «بحرین و قطر»

فیروز اسماعیلی نژاد-  کشور بحرین با پل دریایی به خاک عربستان سعودی متصل است پل ملک فهد میان بحرین و عربستان 25 کیلومتر طول دارد پل یک میلیارد دلاری که آذرماه 1365زیر ترافیک رفت. فرصتی که تنها مرز زمینی این دو کشور است و می تواند مرز زمینی جدیدی را برای قطر ایجاد کند. چندی پیش در دیدار نخست وزیران بحرین و قطر در منامه خبری مطرح شد و همه فعالان دریایی را انگشت به دهان گذاشت بحرین و قطر از احیای طرح ساخت پل میان دو کشور خبر داده اند.
 طرح احداث پل بارها به دلایل مختلف متوقف شد بحرین و قطر دارای اختلافات متعددی بودند دولت بحرین، قطر را به دخالت در امور داخلی خود از طریق حمایت از مخالفان و جاسوسی متهم می کند. اختلاف بر سر مرزهای دریایی و مالکیت برای جزایر مرزی از دیگر موضوعات در روابط منامه و دوحه بود. دو کشور در نهایت از طریق مراجعه به دادگاه بین المللی لاهه، اختلافات مرزی خود را در سال 2001 حل کردند یکی از مهمترین احکام این دادگاه درباره اعلام مالکیت بحرین بر جزایر حوار است که در نزدیکی قطر است.  
با وجود اینکه طراحی این پل در سال 2008 به دلیل طراحی دوباره با تاخیر روبه رو شد اما با تصمیم جدید قرار است دو کشور بحرین و قطر را از راه دریا به هم متصل کند.  
در سال 2010 روابط میان دو کشور به دنبال بازداشت شماری از صیادان بحرینی توسط قطر، دچار تنش شد.  قطر آن ها را به ورود غیرقانونی به آب های خود متهم کرده بود. در آن سال با میانجیگری امیر کویت ، صیادان بحرینی بازداشتی در قطر عفو و آزاد شدند.
 در سال 2011 هم بحرین از پوشش خبری شبکه قطری الجزیره انگلیسی از اعتراضات این کشور به شدت انتقاد کرد.  در سال 2017  با محاصره و تحریم قطر از سوی 4 کشور از جمله بحرین، دشمنی و اختلاف به اوج خود رسید.
این خبر در حالی مطرح می شود که سال گذشته میلادی، دو کشور بحرین و قطر بعد از قطع روابط و اختلافات شدید،‌ ازسرگیری و عادی سازی کامل روابط را اعلام کردند.
پیشنهاد ساخت پل قطر و بحرین همان سال ها مطرح شد اما راه به جایی نیرد، به تازگی اما دوباره این موضوع  بین دو کشور مطرح شده و از پی گیری پیشنهاد ساخت پل قطر و بحرین خبر داده اند و قرار است پل «محبت» پلی که هر دو طرف بر نامگذاری آن اصرار دارند دو جزیره بحرین و قطر را به هم متصل کند و فصل تازه ای از تعامل و ارتباطات را رقم بزند. پلی به طول 40 کیلومتر، سفر زمینی میان بحرین و قطر را از 4 ساعت فعلی با عبور از خاک عربستان سعودی به 30 دقیقه کاهش می دهد و بحرین و قطر را از راه دریا جنوب خلیج فارس به هم متصل می کند.
پل محبت «بحرین و قطر»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه