رئیسی، مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان به«اقتصاد سرآمد» می گوید:

در سال آینده هیچ گونه صادرات خام فروشی شیلات نخواهیم داشت

گروه استان ها - فیروز اسماعیلی - استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن مرز دریایی به طول 330 کیلومتر و برخورداری از تنها بندر اقیانوسی در کشور ـ بندر چابهار ـ  که در مسیر 2 کریدور بین المللی قرار دارد و به دلیل عمق مناسب دریانوردی در این بندر، دور بودن از مناطق بحرانی خلیج فارس، کوتاه بودن مسیر دریایی، دسترسی مناسب به آب های آزاد شرایط استثنایی برای کشور به وجود آورده است و همچنین فرصت های گردشگری دریایی و ساحلی، پتانسیل های بالای منطقه مکران که به تعبیر رهبری گنج پنهان کشور است و ظرفیت های خوب آبزی پروی و ... یکی از فرصت های خاص اقتصادی کشور در موضوع اقتصاد دریاپایه است که توجه کافی به این مقوله علاوه بر افزایش مقدار تولید ناخالص داخلی، می تواند رشد و توسعه این استان را نیز رقم بزند.
در هفتمين نمايشگاه بين‌المللي شيلات، آبزيان، ماهيگيري، غذاهاي دريايي و صنايع وابسته (۲۰۲۳ ifex) با شعارنقش آفريني شيلات در توسعه دريا محور که از ۱۳ تا ۱۶ آذرماه سال جاری در حال برگزاری است، با عطاء الله رئیسی، مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان درباره ظرفیت های شیلات استان سیستان و بلوچستان و برنامه های پیش رو در این زمینه گفتو گو کردیم که در ادامه خواهید خواند:

اقتصاد سرآمد: استان سیستان و بلوچستان معمولاً به عنوان استانی محروم درنظر گرفته می شود، اما آنچه پیداست این است که استان شما حداقل در حوزه شیلات پر از ظرفیت و پتانسیل بالقوه است، چرا این ظرفیت ها بافعل نشدند تحلیل شما در این باره چیست؟
عطاء الله رئیسی: من با این عبارت که گفته می شود استان سیستان و بلوچستان محروم است، مخالفم! استان سیستان و بلوچستان محر.م نیست، این استان بیشترین و مستعدترین موقعیت های اقتصادی در مباحث ارزآوری، تولید و اشتغال را دارد. ظرفیت های معدن، کشاورزی و ... زیادی در این استان وجود دارد. به لحاظ کشاورزی، در استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط آب و هوایی، هندوانه، گوجه فرنگی و دیگر محصولات خارج از فصل برداشت می شود در زمانی که در دیگر نقاط کشور در آب و هوای سرد زمستانی به سر می برد.
در بحث شیلات، باید تصریح کنم که استان سیستان و بلوچستان تأمین کننده بیش از 70 درصد ماهی صنعتی کشور است که نشان دهنده ظرفیت استان است. بیشترین ماهی غیرمأکولی که به کشورهای مالزی، اندونزی، ژاپن و حاشیه خلیج فارس صادر می شود از این استان می باشد که ارزآوری زیادی را دارد.
در بحث آبزی پروری، مستعدترین زمینه های پرورش ماهی و میگو هم در خشکی و هم در دریا در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که نقش عمده ای در آبزی پروری کشور ایفا می کند. می توان همچنان که رهبری فرمود، گنج های پنهانی در این استان وجود دارد. البته توجهات خاصی به این استان شده است؛ به ویژه در دولت سیزدهم توجه زیادی به استان شده است که امیدواریم تحولی بزرگ در زمینه رشد تولید و مهار تورم، اشتغال زایی و جذب سرمایه داخلی و خارجی در استان سیستان و بلوچستان داشته باشد.

اقتصاد سرآمد: از مرز 330 کیلومتری استان سیستان و بلوچستان با دریا، اداره کل شیلات آن استان، چه مقدار توانسته است برای موضوع شیلات بهره برداری کند؟
عطاء الله رئیسی: در طول مرز ساحلی استان، هشت بندر صیادی و چهار مرکز تخلیه وجود دارد؛ بزرگترین سایت پرور میگوی کشور در گواتر سیستان و بلوچستان واقع شده است. در قسمت غربی استان، بیش از 750 هکتار مزرعه پرورش میگو وجود دارد. همچنین قراردادی با شرکت جهاد نصر برای ایجاد 3 هزار هکتار مزرعه پرورش آبزیان منعقد شده است. همچنین سرمایه گذاران خارجی به دلیل وجود برخی محدودیت های با مشارکت افراد داخلی در این موضوع در حال سرمایه گذاری هستند. بیش از 32 هزار نفر در بخش آبزی پروری در استان مشغول به فعالیت هستند. بیش از 1000 فروند شناور صیادی در استان فعال هستند که 600 فروند از آنان در آب های بین المللی فعالیت دارند. 
تنها جایی در کشور که توانست تحریم ها را بی اثر کند و هیچ گونه خللی در فرآیند آن به وجود نیامد، بحث تولید کنسرو ماهی بوده است. صیادهای استان سیستان و بلوچستان در آب های بین المللی توانستند به مقادیر بسیار زیادی ماهی تُن را صید کنند و چرخ کارخانه های تولید کنسرو تُن در زمان تحریم حتی کند هم نشد.
امروز تفاهم نامه ای خوبی با کشور عمان بستیم؛ ارتباط خوبی با این کشور همسایه داریم. مقرر شد که ما صادرات ماهی را به کشور عمان انجام دهیم و از آنجا به دیگر کشورها صادر گردد.

اقتصاد سرآمد: از گفته های شما این استنباط می شود که شرایط شیلات در استان سیستان و بلوچستان خوب است و مشکل و مسأله ای در این استان وجود ندارد. همین طور است؟
عطاء الله رئیسی: این که مشکلی نداشته باشیم، نیست! از ظرفیت های استان گفته شد. برندشیلات ایران در استان سیستان و بلوچستان چابهار است که تنها بندر اقیانوسی کشور می باشد. ولی قطعاً مشکلاتی همچون پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران و ساخت برخی زیرساخت ها توسط دولت وجود دارد. مشکلات، معمولاً بیشتر از طریق بخش خصوصی مطرح می شود.
اقتصاد سرآمد: در بحث صادرات ماهیان به کشور عمان، بیشترین گونه های که به این کشور صادر می شود شامل چه گونه های است؟ آیا این ماهیان به صورت خام فروشی صادر می گردند؟
عطاء الله رئیسی: یکی از این گونه ها، ماهی گیدر است که فرآوری و بسته بندی شده و از طریق کشور عمان به کشورهای شرق آسیا صادر می شود.  قطعاً صادرات در قالب خام فروشی، ارزش افزوده و ارزآوری کشور را کم می کند. بیش از 30 کارخانه عمل آوری و بسته بندی در استان وجود دارد که بیش از نیمی از آن ها فعال هستند. به دنبال آن هستیم که همان طور که صید در این استان انجام می شود، عمل آوری هم در استان ما انجام بگیرد و بعد از آن با برند ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر گردد.

اقتصاد سرآمد: چکار کنیم که جلوی معضل خام فروشی گرفته شود؟
عطاء الله رئیسی: در حال انجام برخی اقدامات در این زمینه هستیم، چون در برخی زمینه ها قبلاً کاری انجام نشده است. در حال حاضر، بسیاری از کارخانه های عمل آوری و بسته بندی فعال هستند و این کار را انجام می دهند. با توجه به روند رو به جلو، در سال آینده خواهیم گفت که صادرات هیچ محصول شیلاتی را به صورت خام از کشور نداشتیم. البته برای این کار برنامه داریم و در حال پیشرفت هایی در این زمینه هستیم.
در سال آینده هیچ گونه صادرات  خام فروشی شیلات نخواهیم داشت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه