«اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

افزایش ارزش معاملات همزمان با رشد شاخص کل

گروه بازارسرمایه - سمیه ملایی - بازار سرمایه در چهار روز گذشته توانسته است افزایش و صعود را همراه افزایش حجم و ارزش معاملات تجربه کند. تایید رشد شاخص کل بورس با افزایش ارزش معاملات خرد سبب شده است که گروهی از سرمایه‌گذاران بار دیگر رغبت کنند و برای خرید سهام دوباره اقدام کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، ارزش معاملات خرد در دوشنبه سومین روز معاملات به محدوده 8.5همت تومان رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود این ارزش معاملات حدود دو برابر ارزش معاملات خرد در روزهای رکود بورس است.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را دررابطه‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.
پیش از این نیز علی اسکینی ارزش «معاملات خرد» فاکتور مهم در بورس خوانده و گفته بود: کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است که همین امر روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است.»
او یادآوری کرده بود: «ارزش معاملات در بازار سرمایه اکنون کاهش قابل توجهی (حدود 10 همت) در مقایسه با روزهای اوج خود (بالاتر از 15 همت) تجربه می‌کند؛ بنابراین افزایش ارزش معاملات یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای رشد بورس است.»
همان طور که شنبه در مطلبی در «اقتصاد سرآمد» با عنوان «بازار سرمایه سر دو راهی صعود یا نزول» گفته شد: یکی از نکات قابل توجهی که در مورد حجم معاملا‌ت وجود دارد این است که حجم معاملا‌ت باید تاییدکننده روند معاملات باشد و این مهمترین کاربردی است که حجم معاملات می تواند در تحلیل سهام داشته باشد به عبارت دیگر، حجم معاملا‌ت سنگین‌‌تر حاکی از تمایل خریداران به سهم و یا فشار فروش بیشتر بر روی یک سهم است که همراستا با روند حرکتی سهم است. اگر روند قیمتی یک سهم صعودی باشد، برای تداوم این صعود لازم است حجم در روزهای مثبت سنگین‌تر و برعکس، اگر روند نزولی بر سهم حاکم باشد، تا زمانی که حجم معاملات در روزهای منفی سنگین‌تر است، روند نزولی همچنان ادامه خواهد داشت. از این رو گفته می‌شود که باید حجم معاملات تاییدکننده روند باشد.

نوسان‌گیری در شرکت‌های خوش‌نام
رصد بازار سرمایه در طول دادوستد روزانه نشان می‌دهد که تعدادی از شرکت‌ها در طول روز با نوسانات زیادی همراه می‌شوند. گروهی از نمادها در اول زمان معاملات با درصد کامل صعودی بازگشایی می‌شوند، اما در ادامه زمان معاملات این شرکت‌ها کاهش قیمت را تجربه می‌کنند به عبارت دیگر، سفته‌بازان در این شرکت‌ها فعالند.
سفته‌بازی (به فرانسوی: Spéculation) انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، به جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است.
گاهی اوقات، سرمایه‌گذار و سفته‌باز را از نظر افق زمانی تصمیم‌گیری با یکدیگر مقایسه می‌کنند. از این دیدگاه، کسی که مثلاً خانه‌ای را خریده و آن را خالی و بدون استفاده نگه داشته و سال‌ها بعد فروخته است، سرمایه‌گذار و کسی را که خانه‌ای را به خاطر قیمت مناسب و ارزان آن (مثلاً به دلیل نیاز مالک خانه به نقدینگی) خریداری می‌کند و طی روزها یا ماه‌های آتی آن را به فرد دیگری می‌فروشند، سفته باز گفته می‌شود.

گروه فولادی مورد استقبال سرمایه‌گذاران
پس از ورود نقدینگی به گروه‌های خودروساز در روزهای چهارشنبه تا یکشنبه، این گروه کمی با اصلاح قیمت همراه شد و نقدینگی وارد سهام فولادی شد این ورود نقدینگی سبب شد که فولاد مبارکه اصفهان به تنهایی 8هزار واحد شاخص کل بورس را افزایش دهد.
شرکت‌های پتروشیمی خلیج فارس با 4هزار و 507، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین با 2هزار و 482، ملی مس ایران با 2هزار و 71 و پالایش نفت اصفهان با هزار و 698واحد بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس بعد از فولاد مابرکه داشتند.

واگرایی شاخص کل بورس با هم‌وزن
شاخص کل بورس روز گذشته 2درصد افزایش یافت، اما شاخص کل (هم‌وزن) رشد 1.3درصدی را تجربه کرد. رشد نامتوازن در این دو شاخص گویای این است که سرعت رشد در تعدادی از شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه از بقیه شرکت‌ها بیشتر است.
شاخص کل هم‌‌‌‌وزن معیاری برای سنجش وضعیت بازار سرمایه است که در راستای رصد تغییرات بازار به شکل روزانه و حتی در بازه‌‌‌‌های طولانی‌مدت کمک‌‌‌‌کننده خواهد بود. وجه تسمیه‌‌‌‌ی این شاخص به‌عنوان شاخص هم‌‌‌‌وزن در آن است که تأثیرات شرکت‌‌‌‌ها و نمادهای مختلف بر روی آن مستقل از کوچک یا بزرگ بودن شرکت‌‌‌‌ها است. به عبارت بهتر تأثیرپذیری این شاخص از شرکت‌‌‌‌های کوچک و بزرگ به یک اندازه است و این‌‌‌‌گونه نیست که شرکت‌‌‌‌هایی که ارزش بالایی دارند بتوانند در این شاخص اثر بیشتری بگذارند.

بهترین گروه‌های صنعت
استقبال سرمایه‌گذاران از گروه‌های فولای در روز گذشته سبب شد که فلزات اساسی با 7همت ریال رتبه اول ارزش معاملات را کسب کند و گروه‌های خودرو با 4.6، شیمیایی (پتروشیمی) با 3.7 و گروه انبوه‌سازی با 3.2 همت ریال رتبه‌های بعدی را در برترین گروه‌های صنعت کسب کردند.
ارتقا نماد «وگردش» و تمدید مهلت فصباح در فرابورس
در فرابورس نمادهای سدبیر، ثرود، سغدیر، بخاور، تماوند، بالاس و ناما صدر جدول بیشترین کاهش قیمت‌ها را به خود اختصاص دادند.
نماد معاملاتی شركت بانک گردشگری 13 آذرماه برای اولين بار در بازار دوم فرابورس ايران بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت به صورت حراج گشايش یافت و هر سهم «وگردش» 7100 ریال قیمت خورد.
به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، بانک گردشگری طی روزهای پایانی سال 1401 در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در بازار دوم فرابورس پذیرش شد و درج نماد این شرکت نیز 26 مهرماه امسال صورت پذیرفت.
در گشایش نماد وگردش عمده معاملات در سمت خرید این سهم از سوی بازیگران حقیقی با مالکیت 98 درصدی رقم خورد.

تمديد و ادامه پذيره‌‌نويسی فصباح
همچنین مهلت پذيره‌‌نويسی عمومی سهام ناشی از سلب حق تقدم در افزايش سرمايه شرکت صبا فولاد خليج فارس (سهامی عام) در نماد فصباح  تا 28 آذرماه تمديد شد.
این نماد معاملاتی در پايان روز معاملاتی سه‌شنبه  1402/09/28متوقف خواهد شد.
 افزایش ارزش معاملات همزمان با رشد شاخص کل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه