در نشست هیات اندیشه ورز جامعه دریایی و بندری مطرح شد: 

لزوم راه‌اندازی بانک تخصصی دریایی و پرهیز از عملگرایی جزیره‌ای ارگان‌های دریایی

ششمین نشست هیات اندیشه ورز جامعه دریایی و بندری با حضور مجتبی خوش نیت، رئیس دبیرخانه و دبیر شورای مطالعات و سیاست‌های راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی و با دستور کار بررسی تحولات پیش‌روی صنعت کشتیرانی و پیشنهاد جامعه بندری و دریایی برای اجرای پروژه‌های مطالعاتی راهبردی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، مجتبی خوش‌نیت در ابتدای این نشست، گزارشی از تازه‌ترین تحولات در صنعت کشتیرانی و کشتی‌سازی در جهان ارائه کرد. 
دبیر شورای مطالعات و سیاست‌های راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی، با اعلام اینکه ۸۰ درصد تجارت جهانی به لحاظ حجمی، از طریق دریا جابه‌جا می‌شود، افزود: نسل جدید کشتی‌های سایز بزرگ با ظرفیت ۲۵ هزار TEU و آبخور ۱۷ متر، تحولات جدی در حمل ونقل و تجارت دریایی ایجاد خواهند کرد.
وی با اشاره به گرایش خطوط کشتیرانی به سوخت سبز، به کارگیری کشتی‌های تمام الکترونیکی و استفاده از اینترنت اشیا در بنادر و کشتیرانی نسل جدید، تحولات آینده در حوزه دریایی و بندری را تاثیر گذار برشمرد.
در این نشست همچنین سایر اعضا نیز بر موضوعاتی چون تحولات دریای سرخ و اقبال خطوط کشتیرانی بزرگ برای استفاده از این کانال به لحاظ کاهش هزینه و زمان؛ راه‌اندازی مسیر قطب شمال توسط روسیه با آب شدن یخ‌های قطبی؛ لزوم راه‌اندازی بانک تخصصی دریایی با هدف پشتیبانی مالی از ماموریت ها و پروژهای صنعت دریایی و دریانوردی و توسعه ظرفیت‌ فعالیت‌های دریایی و اقتصاد دریاپایه در بنادر جنوبی با ایجاد ظرفیت‌های سکونتگاهی تاکید کردند.
در این نشست همچنین بر کاهش و حذف بروکراسی‌های زائد و مانع و تسهیل لجستیک دریایی؛ ایجاد ارتباطات زنجیره‌ای در بین سازمان‌های مرتبط با دریا و پرهیز از عملگرایی جزیره‌ای؛ بهره‌مندی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری چین و هند ناشی از رقابت‌های پکن و دهلی نو برای حضور در خلیج فارس و بهبود فرایندهای بندری در بنادر بازرگانی کشور تاکید شد.
 لزوم  راه‌اندازی بانک تخصصی دریایی و پرهیز از عملگرایی جزیره‌ای ارگان‌های دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه