«فرانک بسون» برای ساخت اسکله موقت عازم مدیترانه شد

کشتی آمریکایی حامل تجهیزات ساخت اسکله موقت غزه

گروه بین الملل - ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که یک کشتی ارتش این کشور موسوم به ژنرال فرانک بسون از پایگاهی در ویرجینیا راهی شرق مدیترانه شده تا امدادرسانی به مردم غزه را تسهیل کند.
به گزارش روزنامه دریایی سرآمد، بر اساس بیانیه این ستاد، بسون، که یک کشتی پشتیبانی لجستیک است «کمتر از ۳۶ ساعت بعد از اعلام خبر طرح رئیس جمهوری این کشور برای ساخت یک اسکله موقت در غزه» راهی این منطقه شده است.بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، دو روز پیش  جو بایدن رئيس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود برای کنگره آمریکا برنامه خود را برای ساخت یک اسکله موقت در غزه با هدف افزایش کمک‌های بشردوستانه به این منطقه اعلام کرد.
آمریکا امیدوار است این اسکله میزان کمک‌های بشردوستانه ارسالی به این باریکه را به «بیش از صدها کامیون در روز» افزایش می‌دهد.
گفته شده ساخت این بندر موقت توسط ارتش آمریکا «چند هفته» طول خواهد کشید اما به معنی حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه نخواهد بود.
سازمان ملل متحد هشدار داده است که یک چهارم جمعیت غزه در آستانه مرگ از گرسنگی وقحطی است.
غزه فاقد بندر عمیق لازم برای کشتی‌رانی است و آمریکا هفته‌ها به دنبال راهی برای رساندن محموله‌های باری کشتی‌ها به این منطقه  بوده است. این کشور همزمان علنا فشار خود را بر اسرائيل افزایش داده و نارضایتی خود را از شرایط غزه نشان داده است.
سازمان بهداشت جهانی نیز در هفته جاری هشدار داده که کودکان در شمال غزه جانشان را از گرسنگی از دست می‌دهند و برآورد شده که حدود ۳۰۰ هزار فلسطینی دسترسی ناچیزی به غذا و آب تمیز دارند.
کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه رفح، تحت کنترل مصر و گذرگاه کرم شالوم، تحت کنترل اسرائیل، وارد جنوب غزه می‌شوند، اما شمال غزه، که عملیات زمینی اسرائیل بر آن متمرکز بوده، عمدتا از کمک‌های بشردوستانه محروم بوده است.
سازمان جهانی غذا در ۲۰ فوریه اعلام کرد ارائه محموله‌های کمک‌ غذایی خود را به شمال غزه به حالت تعلیق درآورده است چرا که در سه هفته منتهی به آن به دلیل متلاشی شدن نظم عمومی شاهد هرج‌ و مرج،‌خشونت و حتی غارت بوده است.»
آمریکا و چند کشور دیگر در این میان به تحویل هوایی محموله‌های غذایی به غزه روی آورده‌اند اما سازمان‌های امداد می‌گویند این شیوه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای روزافزون مردم غزه باشد.
جنگ در غزه که در واکنش به حمله هفت اکتبر حماس به اسرائيل شروع شد به بحران انسانی فزاینده‌ای در غزه منجر شده است. و دست کم یک چهارم جمعیت این منطقه با ناامنی غذایی شدید روبرو هستند.
کشورهای غربی بر اسرائیل فشار آورده‌اند که ارائه کمک به مردم غزه را افزایش دهد و گذرگاه‌های بیشتری را برای ورود بازد کند.
اسرائيل به مانع‌تراشی برای عملیات امداد به غزه متهم شده است. یک کارشناس مستقل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اسرائيل را متهم کرد که علیه مردم فلسطینی در غزه «کارزار گرسنگی» به راه انداخته است.
مایکل فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در سخنرانی که شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «تصویر گرسنگی در غزه غیرقابل تحمل است و شما هیچ کاری نمی‌کنید.»

 ارتش اسرائيل ساخت جاده‌ای در عرض غزه را کامل کرد
بخشی از ساخت و ساز جاده جدیدی که ارتش اسرائيل در غزه ساخته، در ویدیویی که کانال ۱۴ اسرائيل در ۱۷ فوریه منتشر کرده نشان داده می‌شود.
تصاویر ماهواره‌ای که توسط بی‌بی سی راستی‌آزمایی شده است نشان می‌دهد ارتش اسرائيل کار ساخت جاده‌ای تازه را از شرق به غرب شمال غزه به پایان رسانده است.
ارتش این کشور به بی‌بی‌سی گفته است ساخت این جاده برای تسهیل جابجایی نیروها و تجهیزات و «مستحکم کردن جایگاه عملیاتی» آن بوده است.
اما برخی کارشناسان نگرانند که این جاده به عنوان یک حائل به کار رود و مانع بازگشتن فلسطینیان به خانه‌هایشان در شمال غزه شود.
عده‌ای دیگر می‌گویند به نظر می‌رسد این جاده بخشی از برنامه اسرائيل برای ماندن در غزه بعد از پایان جنگ باشد.
بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائيل در ماه فوریه چشم‌انداز خود را برای بعد از جنگ غزه ترسیم کرد. آینده‌ای که در ان اسرائيل امنیت غزه را به طور نامحدود در کنترل خود خواهد داشت.
از این جاده چه می‌دانیم؟
جاده تازه در عرض شمال غزه ساخته شده و مناطق جنوبی و مرکزی غزه در پایین آن قرار گرفته‌اند. این جاده از مرز حصارکشیده غزه با اسرائيل در نزدیکی کیبوتص ناحل عوز شروع می‌شود و در نزدیکی ساحل به پایان می‌رسد.
جاده در عین حال با خیابان‌های صلاح‌الدین و الرشید که دو شاهراه اصلی در غزه هستند تقاطع دارد.
اگرچه شبکه دیگری از راه‌های شرق و غرب غزه را به هم وصل می‌کنند جاده جدید ارتش اسرائيل تنها جاده‌ای است که بدون هیچ مانع و وقفه‌ای در این مسیر قرار گرفته است.
تحلیل تصاویر ماهواره‌ای توسط بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل ۵ کیلومتر از این جاده را برای وصل کردن جاده‌ای دیگری که قبلا به هم راهی نداشتند ساخته است.
بخش ابتدایی این جاده در شرق غزه در نزدیکی مرز اسرائيل در اواخر اکتبر و اوایل نوامبر سال گذشته ساخته شده بود. اما اغلب بخش‌های جدید آن در ماه‌های فوریه و اوایل مارس ساخته شده است.
جاده جدید عرض بیشتری از اغلب جاده‌های معمول در غزه دارد و تنها خیابان صلاح‌الدین از آن عریض‌تر است.
تحلیل تصاویر ماهواره ای در عین حال نشان می‌دهد که ساختمان‌های غیرمسکونی که در طول این جاده وجود داشتند و ظاهرا انبار کالا و یا تجاری بوده‌اند در پایان ماه دسامبر تا اواخر ژانویه تخریب شده‌اند. یک ساختمان چندین طبقه در این دسته از ساختمان‌های تخریب شده قرار دارد.این جاده منطقه‌ای را می‌پوشاند که قبلاً ساختمان‌های کمتری داشت و نسبت به سایر بخش‌های غزه از جمعیت کمتری برخوردار بود.
جاده در عین در پایین راه موقت و پیچ در پیچی قرار دارد که پیش از این ارتش اسرائيل برای حرکت از شرق به غرب از ان استفاده می‌کرد.
یک شبکه تلویزیونی اسرائيل در ماه فوریه از ساخت این جاده گزارش داد و گفت که نام رمز ان بزرگراه ۷۴۹ است.
یک گزارشگر این شبکه همراه ارتش اسرائیل به بازدید بخش‌هایی از این جاده رفته بود.
در این ویدیو خودروهای راه‌سازی و حفاری دیده می‌شوند که برای ساخت بخش‌های تازه‌ای از جاده کار می‌کنند.
تحلیل گران موسسه اطلاعات دفاعی جینز می‌گویند چنین جاده‌ای بدون سطح آسفالت شده، که در تصاویر کانال ۱۴ اسرائيل دیده می‌شود، برای عبور و مرور خودروهای زرهی جنگی زنجیردار مناسب است.
ارتش اسرائيل در بیانیه خود جزئیات این‌چنینی را روشن نکرده است و صرفا گفته است: «ارتش به عنوان بخشی از عملیات زمینی خود از یک جاده‌ عملیاتی را برای عبور استفاده می‌کند.»
جیکوب ناجل، سرتیپ بازنشسته، رئيس سابق شورای امنیت ملی اسرائيل و مشاور امنیتی سابق بنیامین نتانیاهو به بی‌بی‌سی عربی گفته است که هدف از ساخت این جاده آن است که نیروهای امنیتی اسرائيل بتوانند در صورت تهدیدهای تازه دسترسی سریعی به منطقه داشته باشند: «این جاده به اسرائيل کمک خواهد کرد که وارد و خارج شود چون اسرائيل قرار است مسئولیت کامل امنیت و دفاع غزه را برعهده داشته باشد.»
او با توصیف این جاده به عنوان «راهی که شمال غزه را از جنوب جدا می‌کند» گفت «ما نمی‌خواهیم منتظر وقتی بنشینیم که تهدیدها پدیدار می‌شوند».
سرلشکر یاکوف آمیدروف، که قبلا در ارتش اسرائيل بوده است نیز نگاهی مشابه دارد. به گفته او هدف اولیه از راه جدید تسهیل کنترل لجستیکی و نظامی در منطقه بود.
جاستین کرامپ، یک افسر سابق ارتش بریتانیا که رئيس شرکت تحلیل امنیتی اطلاعاتی سیبلی لاین است می‌گوید ساخت جاده تازه بسیار مهم است: «قطعا به نظر می‌رسد که این جاده بخشی از یک استراتژی بلند مدت است که بتواند در ساده‌ترین حالت ان مداخله امنیتی و کنترل غزه را برای اسرائيل فراهم کند.»
به گفته او این جاده شهر غزه را از جنوب این باریکه جدا می‌کند و همین آن را به خط کنترل موثری برای نظارت و یا محدود کردن رفت و آمد تبدیل می‌کند که در عین حال میدان تیر بسیار بازی نیز دارد.»
خالد الجیندی، یکی از متخصصان ارشد موسسه خاورمیانه که در واشنگتن مستقر است نیز می‌گوید این جاده یک «پروژه بلندمدت» است. او به بی‌بی‌سی گفت: «به نظر می رسد ارتش اسرائيل به طور نامحدود در غزه ماندنی خواهد بود. با دو نیم کردن غزه، اسرائيل نه تنها ورود و خروج به غزه را کنترل می‌کند بلکه رفت و آمد در داخل غزه را هم در کنترل خود خواهد داشت. و این به احتمال زیاد شامل جلوگیری از بازگشت نزدیک به ۱.۵ میلیون فلسطینی از جنوب به خانه‌هایشان در شمال خواهد شد.»
کشتی آمریکایی حامل تجهیزات ساخت اسکله موقت غزه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه