سلمان ضربی، مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به« روزنامه دریایی سرآمد» می‌گوید:

امکان ساخت همزمان  20 فروند شناور اقیانوس پیما در ایزوایکو

نقش پر رنگ ایزوایکو در اجرای سیاست های کلی دریامحور 
​​​​​​​گروه صنایع دریایی - امید اسماعیلی - صنعت کشتی سازی در کشور ما دارای سابقه بیش از 50 سال است. بزرگ ترین مجتمع صنایع دریایی و فراساحلی کشور در سال 1352 با نام مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحلی ایران (ایزوایکو) با طراحی شرکت آلمانی (بلوم اندفوس) به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور با هکتارها وسعت سرزمینی در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شده است. این مجتمع در واقع یک منطقه ویژه اقتصادی است که توان بالایی را در ساخت و تعمیر انواع شناور، سازه های دریایی و سکوهای نفت و گاز با بهره گیری از نیروهای متخصص، تجهیزات و کارگاه های منحصر به فرد دارد و طرح های بزرگ و ارزشمندی را در سال‌های گذشته به انجام رسانده است.
در گفت و گو با دکتر سلمان ضربی، مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ـ ایزوایکو ـ نقش آن شرکت را در پیشبرد سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری برای توسعه دریامحور و برنامه ها و اقدامات مجموعه مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه خواهید خواند.
روزنامه دریایی سرآمد: سال 1402 برای صنایع دریایی و سایر فعالیت های دریایی سال ویژه ای بوده است؛ چرا که شاهد ابلاغ سیاست های توسعه دریامحور رهبری بودیم که امیدواریم فاز اجرا آن به قوت سیاست های ابلاغی باشد. نظر شما در این باره چیست؟

ابلاغ سیاست های توسعه دریامحور در سال جاری از بنیادی ‌ترین راهبرد دریایی در 10 سال اخیر 
دکتر ضربی: مطمئناً ابلاغ سیاست های توسعه دریامحور در سال جاری یکی از اساسی ترین و بنیادی  ترین سیاست هایی است که در زمینه دریا طی 10 سال اخیر اتفاق افتاده است. در این سیاست ها، مقام معظم رهبری تأکید  ویژه ای به استفاده از ظرفیت های داخلی، اهمیت دادن به جذب سرمایه د اخلی و خارجی، توجه به آموزش برای نیروهای انسانی و بهره گیری از نعمات دریا مانند شیلات، گردشگری و سایر منابع دریایی شده است.

نقش ایزوایکو را در اجرای سیاست های دریامحور بسیار پر رنگ دیدیم
ما در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با توجه به بررسی های که براساس سیاست های ابلاغی داشته ایم، نقش ایزوایکو را در اجرای این سیاست ها بسیار پر رنگ دیدیم. با توجه به تأکید رهبری بر استفاده ظرفیت های داخلی در توسعه دریایی کشور، مجموعه ایزوایکو یک پهنه توانمند داخلی است که می تواند نقش پررنگی در ایفای سیاست های توسعه دریامحور داشته باشد.
همچنین با توجه به تأکید بر بهره گیری از سرمایه های داخلی و خارجی و توجه به آموزش و افزایش بهره وری منابع انسانی، در ایزوایکو تلاش شده است که همسو با سیاست ها اقدام شود. با توجه به تأکیدات رهبری عظیم الشأن، امیدواریم بتوانیم نقش خود را طی قراردادهای سال جاری و سال های پیش رو به خوبی ایفا کنیم.
دریا نعمات زیادی دارد که مورد توجه همه ملت هاست، ما هم به عنوان یک شرکت دریایی باید بتوانیم از موهبت های دریایی به سهم خود استفاده کنیم. کشتی سازی و صنایع دریایی می تواند نقش پررنگی داشته باشد که در حال حاضر، ایزوایکو با طراحی و ساخت زیرساخت های اساسی در صنایع دریایی مشغئل اجرای پروژه های مهمی است که بخشی از آنها در صنایع فراساحل در حال انجام است؛ از جمله ساخت کشتی های اقیانوس پیما و شناورهای ساحلی و بخش مهمی در خدمات رسانی به شناورهایی که جهت تعمیرات به محوطه های شرکت وارد می شوند.

 ایزوایکو امروز بستر مناسبی برای محققین، دانشجویان و اساتید دانشگاهیان است 
خوشبختانه امروزه ایزوایکو بستر مناسبی برای محققین، دانشجویان و اساتید دانشگاهیان است که بتوانند طرح های خود را با همکاری با ایزوایکو در محیط شرکت ویا در دانشگاهها پیش ببرند. نا به طور کامل از این طرح ها حمایت می کنیم و دعوت می کنیم از آنها که به مجتمع ایزوایکو بیایند و حضور داشته باشند و همکاری خودشان را با مجتمع ما توسعه دهند.

کشتی سازی و تعمیرات کشتی در صنایع دریایی یک صنعت پیشران است
روزنامه دریایی سرآمد: یک بند در ابلاغیه رهبری در حوزه توسعه دریامحور به صنایع دریایی به خصوص کشتی‌سازی اشاره شده است، نقش ایزوایکو در این زمینه چیست؟
دکترضربی: کشتی سازی و تعمیرات کشتی در صنایع دریایی می تواند به عنوان یک صنعت پیشران قلمداد شود. همان طور که رهبری اشاره داشتند در این صنایع باید صنعت پیشران تعریف شود و سایر صنایع را در پی خود داشته باشد. خوشبختانه کشتی سازی و صنایع دریایی از این مزیت برخوردار است، وقتی کشتی سازی فعال باشد، صنایع بزرگی مانند فولاد، رنگ، کابل، لوله‌سازی و بسیاری از دیگر صنایع می توانند به عنوان زنجیره تکمیل کشتی سازی به حرکت درآیند.
قطعاً بخشی از اقتصاد دریامحور در دریا اتفاق می افتد و بخشی از آن در خارج از دریا در کارخانجات حتی دور از سواحل رقم می خورد. صنعت کشتی سازی به عنوان پیشران در مجموع کشنده بسیاری از صنایع دیگر مانند الکترود، دکوراسیون، کابل، رنگ و فولاد و ... می باشد و با کشتی سازی این صنایع فرصت فعالیت بیشتر خواهند داشت. در برخی جوامع آسیایی مشاهده شده است که با رونق صنایع کشتی سازی پیشرفت قابل ملاحظه ای در دیگر صنایع از جمله الکترونیک آن‌ها به وجود آمد. خوشبختانه این ظرفیت در این صنعت وجود دارد و به خوبی هم مورد توجه مقام معظم رهبری به عنوان یک صنعت پیشران قرار گرفت و امیدواریم از خدمات آن بتوانیم در ایجاد اشتغال، ایجاد نقدینگی در استان های ساحلی و ایجاد توسعه در سواحل استفاده کنیم.

قرارداد جدید نوسازی کشتی در ایزوایکو به زودی اکران می‌شود
روزنامه دریایی سرآمد: موضوع مهم دیگر در حوزه توسعه دریامحور تغییر اساسی برخی ساختارها و شرکت ها برای فعالیت کامل در محدوده انتظار سیاست های ابلاغی است، آیا می توان شاهد پوست اندازی ایزوایکو و تحول در آن بود؟
دکترضربی: مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحلی ایران با توجه به قدمتی که در فعالیت های دریایی دارد، خدمات شایسته ای به نفت و گاز  و شرکت ملی نفت کش، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بخش خصوصی کشور ارائه کرده است. نسل سوم همکاران ما در حال بازنشستگی هستند. در دو سه سال گذشته تغییرات مهمی در جهت بازار اتفاق افتاد. خوشبختانه طی همین هفته سومین قرارداد نوسازی کشتی را امضاء کردیم و به زودی اکران خواهد شد. 

برای ایزوایکو تغییرات سطحی کافی نیست، ما باید نگاه مان به آینده باشد 
در بخش نفت و گاز، پروژه های مهمی چون توسعه فاز 11 را در اختیار داریم. میدان نفتی فروزان را در اختیار داریم. این از جمله مواردی است که در حال انجام آن می باشیم، ولی همان طور که ذکر کردید برای شرکت هایی مانند ایزوایکو تغییرات سطحی کافی نیست، ما باید نگاه مان به آینده باشد؛ در واقع نگاه دنیا به سمت اقتصاد دیجیتال و هوشمند در حال تغییر می باشد. به نظر می‌رسد در ایزوایکو هم باید طرحی نو در انداخت. در 8 ماه گذشته با توجه به تعاملاتی که با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران داشتیم، طرح بهبود کسب و کار ایزوایکو یا تحول در کسب وکار ایزوایکو را در دستور کار قرار دادیم، برای اجرای طرح در حال رایزنی هستیم، بخش اول طرح را به سازمان گسترش ارائه دادیم که حضور و مشارکت بیشتر بخش خصوصی در شراکت با ایزوایکو برای اجرای پروژه ها و توسعه محوطه هاست. این طرح مورد توجه سازمان گسترش قرار گرفته و بعد حک و اصلاح توسط آن سازمان، اجرایی خواهد شد.

در ایزوایکو باید به نیازهای 10 تا 15 سال آینده مشتریان پاسخگو باشیم
ما در این طرح و در این تحول به دنبال این هستیم که ضمن اینکه یک درآمد پایداری برای ایزوایکو ایجاد کنیم، از ظرفیت های موجود در ایزوایکو به شکل مناسب تری استفاده کنیم تا بتوانیم اقتصاد ایزوایکو و سودآوری آن را برای سهام داران  و در مجموع بهره وری را افزایش دهیم و بتوانیم به نیازهای 10 تا 15 سال آینده مشتریان پاسخگو باشیم.
امکان ساخت همزمان  20 فروند شناور اقیانوس پیما در ایزوایکو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه