در حال آماده سازی طرح  ساخت دو فروندکشتی سوخت رسان 7500 تنی هستیم 

 «ایزوایکو» به عنوان یک هلدینگ و با دارا بودن زیرمجموعه‌هایی شامل صنایع کشتی سازی ندیم گسترش هرمز، مبین سازه گستر خلیج‌فارس، بحر گسترش هرمز، عظیم گسترش هرمز و گروه تامین تجهیزات شفق هرمز و برخورداری از سوله ها، کارگاه های مجهز، امکانات و ابزار کامل و سیستم های مختلف از آب گیری و به آب اندازی شناورها و همچنین توان بالایی را در ساخت و تعمیر انواع شناور، سازه های دریایی و سکوهای نفت و گاز با بهره گیری از نیروهای متخصص، تجهیزات و کارگاه های منحصر به فرد دارد و طرح های بزرگ و ارزشمندی را در سال‌های گذشته به انجام رسانده است. در همین رابطه در گفت و گویی  با دکتر سلمان ضربی، مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ـ ایزوایکو ـ اقدامات مجموعه را در حوزه نفت و گاز مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه خواهید خواند.
روزنامه دریایی سرآمد: با توجه به سرمای زمستان و گرمای مورد نیاز در منازل و صنایع، در مورد نقش کلیدی ایزوایکو در توسعه نفت و گاز پارس جنوبی به چه صورتی است و در فاز 11 چه اقدامات مهمی انجام شده است؟
سلمان ضربی: شاید خوشبختانه به دلایلی و شوربختانه به دلایل دیگر، امسال سرما و بارش برف نداشتیم. اگر سرمای جدی امسال داشتیم دچار مشکل می‌شدیم.
توسعه میادین گازی به صورت جدی در شرکت POGC دنبال می‌شود، ایزوایکو هم به عنوان یکی از پیمانکاران اصلی شرکت نفت و گاز پارس همکاری دارد. در فاز 11 پارس جنوبی، ساخت و راه اندازی سکوی 11 آلفا در اختیار ایزوایکو قرار دارد. مهندسی پروژه در بخش تولید نقشه ها و لیست مواد و متریال مورد نیاز به خوبی پیش می‌رود. پروژه ها هر روز پایش می‌شوند. هم شرکت نفت، هم نفت گاز پارس و هم پتروپارس به صورت جدی به دنبال آن هستند که این پروژه به موقع و در تاریخ سررسید انجام شود. ما  هم در ایزوایکو متعهد هستیم برنامه های قرارداد حفظ شود. ما در شروع فاز مهندسی سه ماهی را تأخیر داشتیم و تغییرات را در مهندسی داشتیم که باعث این تأخیر شد، ولی با برنامه ریزی که در فاز نقشه های مهندسی و ریز متریال انجام شده، خوشبختانه در حال جبران شدن هست. برنامه ای را امروز ارائه کردم که مورد توجه شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفت  به آنان اطمینان خاطر دادیم که در پایان قرارداد سکو را خواهیم داشت. بنابراین، هیچ گونه نگرانی برای اینکه ایزوایکو دچار تأخیر بشود، وجود ندارد.
ما همچنان در حال آماده سازی یارد (محوطه) خود را هستیم. ما قبل از این پروژه توسعه میدان فروزان را داریم. در حال برنامه ریزی هستیم که دو جکتی که برای میدان فروزان ساختیم و در مرحله پایانی کار قرار دارند و ان شاء الله تا عید آن‌ها را باید به روی بار جهت انتقال به میدان فروزان منتقل کنیم و بلافاصله بعد از آن، مرحله ساخت تک سکوی 11 آلفا را شروع خواهیم کرد؛ تقریباً یکی از سکوهای بزرگ است که دو برابر سکوهای فاز 14 خواهد بود.
روزنامه دریایی سرآمد: الان براساس جدول زمان بندی، چند درصد پیشرفت برنامه ای دارید؟
سلمان ضربی: پیشرفت مهندسی، خوشبختانه پیشرفت قابل توجهی دارد، در بخش مهندسی که هم وقت گیر است و هم اینکه تا پایان مرحله آن، اقدام دیگری میسر نیست، خوب پیش رفته است. در پروژه های نفت و گاز، ابتدای پروژه و انتهای پروژه معمولاً درصد پیشرفت کاهشی است و در بخش میانی پروژه که بخش خرید است، سرعت بالاتری دارد. حدود 60 تا 70 درصد این نوع پروژه ها بخش خرید آن است که ما این در حال آغاز این مرحله هستیم. امروز کارفرما پیشرفت کلی را بالغ بر 5 درصد اعلام کردند که مطابق با برنامه ماست، ولی در بخش مهندسی ما مدل های سکو را کارفرما بازبینی کرده است و مورد تأیید قرار گرفت. با شروع فاز خرید منحنی پیشرفت صعودی خواهد شد و پیش بینی ما این است که می توانیم تعهد خود را انجام دهیم و نگرانی از این بابت نداریم.
روزنامه دریایی سرآمد: در بحث کمک رسانی به سهم ایران در صنعت بانکرینگ نقش ایزوایکو چقدر می تواند چشم گیر باشد؟
سلمان ضربی: متأسفانه صنعت بانکرینگ در ایران دچار یک سری تصمیم گیری های پراکنده شده است. اخیراً شرکت ملی نفت کش مذاکراتی را با ما شروع کرده است که طرح  دو فروند بانکرشیپ 7500 تنی ـ کشتی سوخت رسان ـ را برای ساخت آماده کنیم. فکر می کنیم این مسیر مسیر درستی است. شما برای اینکه بانکرینگ درستی داشته باشید باید کشتی بانکر مناسبی داشته باشید. شرکت ملی نفت کش به درستی جهت و رویکرد مناسب را پیش گرفته است. ما به عنوان سازنده کشتی های بانکر می توانیم نقش خود را ایفا کنیم و فضاهایی را در منطقه ویژ اقتصادی در اختیار داریم که اگر کسی به عنوان بانکرشیپ متقاضی باشد، می توانند تز محوطه ما بانکر را بگیرند و تحویل کشتی در دریا بدهند. این هم پروژه ای است که ما در حال کار بر روی آن هستیم و اگر متقاضی باشد، حاضریم اسکله و زمین را واگذار کنیم.
در حال آماده سازی طرح  ساخت دو فروندکشتی سوخت رسان 7500 تنی هستیم 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه