بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی کم شد بدهی دولت زیاد

طبق اعلام بانک مرکزی بدهی بانک‌ها به این بانک معادل ۱۹.۸ درصد کاهش یافته اما بدهی دولت به بانک مرکزی ۴.۴ درصد افزایش یافته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، بررسی گزیده‌ آمارهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در اسفند سال گذشته که معادل ۱۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده نسبت به سال ۱۳۹۷ که معادل ۱۳۸ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان بوده، ۱۹.۸ درصد کاهش یافته است.
درحالیکه طبق این گزارش، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در اسفند پارسال معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال قبلش معادل ۴.۴ درصد افزایش داشته است.
گفتنی است که طبق اعلام بانک مرکزی، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ معادل ۹۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است‌.
مجموع بدهی‌ بخش دولت به سیستم بانکی تا پایان سال 97 با افزایش بیش از ۲۸ درصدی به ۳۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. بدهی دولت به بانک‌ها رو به رشد حرکت می‌کند. این در حالی است که طبق آخرین آمار بانک مرکزی از وضعیت دارایی و بدهی سیستم بانکی در پایان سال ۱۳۹۷، مجموع بدهی‌های بخش دولتی به سیستم بانکی به ۳۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۶ معادل ۲۸.۶ درصد افزایش دارد.
از مجموع بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی حدود ۳۰۴ هزار میلیارد تومان مربوط به خود دولت است که رشد ۳۲.۶ درصدی داشته و ۲۸ هزار میلیارد دیگر به شرکت‌ها و مؤسسات دولتی اختصاص دارد که البته حدود ۲.۷ درصد از آن کم شده است.
بدهی بخش دولتی در پایان سال ۱۳۹۶ معادل ۲۵۸ هزار میلیارد تومان بود که با رشد ۷۴ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته همراه شده است.
براساس گزارش بانک مرکزی میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان اسفند پارسال با کاهش مواجه شده و به رقم ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار رسیده است.
طبق جدیدترین گزارش بانک مرکزی در پایان اسفند ۱۳۹۸ میزان بدهی خارجی کشور به میزان ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار رسیده که نسبت به ماه‌های گذشته در این بازده زمانی کاهش یافته است.
علاوه بر این، میزان بدهی‌های کوتاه مدت کشور حدود ۱.۵ میلیارد دلار و بدهی‌های بلند مدت ایران نیز ۷.۴ میلیارد دلار اعلام شده است.
طبق این گزارش، معادل یورویی بدهی خارجی ایران حدود ۸.۱ میلیارد یورو است که شش میلیارد و ۷۹۳ میلیون یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان‌ مدت و بلندمدت بوده و یک میلیارد و ۳۹۵ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌ مدت است.
بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی کم شد  بدهی دولت زیاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه