افزایش ساعات کمیسیون‌های تخصصی یکی از محورهای تحولگرایی

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس گفت: زمان حضور در مجلس باید به طور مساوی میان جلسه صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی تقسیم شود به نحوی که نمایندگان مجلس بتوانند زمان کافی برای بررسی کارشناسانه مسایل در کمیسیون‌ها داشته باشند و در آینده هم زمان حضور در صحن را بیشتر کاهش داد.
به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از خانه ملت، احمد دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی در مجلس ،ضمن تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری درباره لزوم تحول‌گرایی در مجلس یازدهم گفت:در ده دوره گذشته مجلس با توجه به شرایط زمانی خود آثار کارکردی مختلفی داشته است، اما امروز باید تحولی در رویه‌های مرسوم ایجاد شود و از ارائه مباحث کوچک به فرایندگرایی برسیم.
وی با بیان اینکه اساس پارلمان‌های کشورهای دیگر بر برگزاری نشست‌های تخصصی است، افزود: اکنون کمیسیون‌های تخصصی تنها چهار ساعت برای بررسی مسایل نشست برگزار می‌کنند در صورتی که وقت نمایندگان مجلس به مدت سه نیم روز کاری در صحن علنی می‌گذرد، این موضوع نسبت مناسبی با یکدیگر ندارد.
دنیامالی تصریح کرد: در گام اول باید زمان حضور در مجلس به طور مساوی تقسیم شود به نحوی که نمایندگان مجلس بتوانند زمان کافی برای بررسی کارشناسانه مسایل در کمیسیون‌های تخصصی داشته باشند. در آینده هم می‌توان زمان حضور در صحن را بیشتر کاهش داد زیرا هر چقدر زمان حضور در کمیسیون‌ها برای بررسی طرح‌ها و لوایح گذاشته شود، کیفیت قانونگذاری بیشتر خواهد شد.
نماینده مردم بندرانزلی در مجلس تاکید کرد: همچنین ابعاد نظارتی مجلس باید افزایش پیدا کند و این موضوع در صحن علنی امکانپذیر نیست، معمولا در بسیاری از پارلمان‌های دنیا جلسات علنی نتیجه کارکرد کمیسیون‌های آنهاست.
وی بیان کرد: در مجالس گذشته شاهد بودیم، نمایندگان به شدت دنبال تهیه طرح‌ هستند و این موضوع یک عارضه‌ای است که در صورت عدم مدیریت، قوانین دیگر آن قوام لازم را نخواهند داشت و اثر نامناسبی هم بر زندگی مردم و مسایل عمومی کشور خواهد داشت. بنابراین هرچه بر روی لوایح ارسالی از سوی دولت کار کنیم، بسیار بهتر است زیرا این لوایح کارشناسی شده و چهارچوب‌های لازم را در بر دارند.
دنیامالی با تاکید براینکه مجلس یازدهم باید یک سری مسایل مهم و استراتژیک در کشور را مانند مسکن، آب و ... در اولویت کاری خود قرار دهد، گفت: اگر مجلس در ابتدای کار خود بحث تحول‌گرایی را به صورت جدی دنبال کند در حل بسیاری از مشکلات کشور موفق خواهد شد. فرایند این مجلس باید فرهیختگی و ارائه طرح‌ها و لوایح کارگشا باشد و این انتظار به حق مردم است و امیدوارم همه نمایندگان برای ایجاد این تحول کمک کنند.
افزایش ساعات کمیسیون‌های تخصصی  یکی از محورهای تحولگرایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه