گزارش «اقتصادسرآمد» از دلایل جمع آوری امضا برای استیضاح هیات رییسه

زیر تیغ

گروه مجلس- چند روز پیش اعتمادآنلاین نوشت: تعداد امضاءکنندگان استیضاح هیات‌رییسه مجلس به یکصد نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود از این تعداد نیز بگذرد. چیدمان خاص نمایندگان در کمیسیون‌ها و مداخله برخی اعضای هیات‌رییسه در انتخابات هیات‌رییسه کمیسیونها عمده‌ترین دلیل این استیضاح ذکر شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، یک نماینده مجلس گفت هیات‌رییسه مجلس درکمتر از یکماه پس از استقرار عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشت.او گفت قطعا رفتار اینچنینی در انتخابات سال دوم‌ هیات‌رییسه تاثیر بسزایی خواهد گذاشت وبسیاری از افراد موثر در اجرای این شیوه حذف خواهند شد.او گفت قرار رود رییس مجلس هرکاری می‌کند با نمایندگان‌ مشورت کند و نظر استمزاجی آنها را بگیرد؛ اما این کار نشد.او  تاکید کرد که این رفتارها با سوگند هیات‌رییسه در رعایت بی طرفی منافات دارد.
«استیضاح هیات رئیسه مجلس عملاً امکان‌پذیر نیست.» این را احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس درحالی می‌گوید که برخی از رسانه‌ها سرگرم پر‌ و بال دادن به این دروغ هستند. این خبر غیر دورغ از آنجا شروع شد که سایت «اعتماد آنلاین» به نقل از یک نماینده‌ای که نامش را هم نگفت، از جمع شدن صد امضا برای استیضاح هیات رئیسه مجلس یازدهم خبر داد.
بر اساس این خبر دلیل این امر دخالت هیات رئیسه در چینش کمیسیون‌ها بوده است.
 امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه اما اساسا خبر را تکذیب کرده و توضیح ماجرا می‌گوید: برخی همکاران نسبت به چینش کمیسیون‌ها گلایه‌مندند در حالیکه این امر بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس صورت گرفته است. به عنوان مثال برخی همکاران در دوره‌های قبل در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بودند و حالا می‌خواهند به کمیسیون عمران یا برنامه و بودجه بروند که طبیعتاً آیین‌نامه اجازه این کار را نمی‌دهد. برخی نمایندگان معترض به روند انتخاب اعضای کمیسیون‌ها در پی جمع‌آوری امضا هستند تا هیئت رئیسه مجلس را استیضاح کنند در حالیکه این مسئله باید پس از بررسی در کمیسیون آیین‌نامه داخلی در صحن علنی و توسط نمایندگان رأی بیاورد.
امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: استیضاح همه اعضای هیئت رئیسه مجلس عملاً امکان‌پذیر نیست و نمایندگان تنها می‌توانند از یک فرد شکایت کرده و در ضمن باید دلیل موجهی برای آن بیاورند.
از سوی دیگر اما  یک عضو فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم به فردانیوز گفت: جمع آوری ۱۰۰ امضا در مجلس برای استیضاح قالیباف کذب است.
نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیین نامه داخلی مجلس ۲۴۱ ماده دارد، اظهار کرد: هیچ ماده ای در آیین نامه داخلی مجلس برای استیضاح هیأت رئیسه وجود ندارد. چند نماینده معترض به هیأت رئیسه می توانند در انتخابات سال دوم هیأت رئیسه به ترکیب فعلی رأی ندهند.
سیدغنی نظری درباره خبر جمع آوری ۱۰۰ امضا در مجلس برای استیضاح محمدباقر قالیباف افزود: این خبر از اساس کذب است. به هیچ عنوان موضوع استیضاح رئیس مجلس صحت ندارد و کسی هم در مجلس این مسئله را دنبال نمی کند.
وی عدد ۱۰۰ نماینده معترض به نحوه تعیین ترکیب کمیسیون های تخصصی را بزرگنمایی غیرواقعی خواند و افزود: اگر این آمار صحت داشته باشد یک جو عمومی در مجلس ایجاد می شود حال آنکه چنینی وضعیت اصلا وجود ندارد.
عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس یادآور شد: چندنفری از نمایندگان دنبال عضویت در کمیسیون های خاص بودند اما نتوانستند به خواسته خود برسند و مدعی شدند «تعیین ترکیب کمیسیون ها مهندسی شده بود». حالا از میان آنها ۲ یا ۳ نفری که بیشتر به قرار نگرفتن در ترکیب کمیسیون مدنظرشان معترض بودند، می خواستند طرح استیضاح هیأت رئیسه مجلس را مطرح کنند اما اساسا این کار شدنی نیست.
در این خصوص، دستیار سیاسی و رسانه ای رئیس مجلس در واکنش به این خبر تاکید دارد اگر خبر درخواست استیضاح هیات ‏رئیسه مجلس یازدهم دروغ نیست، نام نماینده متقاضی را اعلام کنید.‏
محمدسعید احدیان دستیار سیاسی و رسانه ای رئیس مجلس در حساب توئیتر خود در خصوص خبری مبنی بر استیضاح هیات ‏رئیسه مجلس یازدهم واکنش نشان داد و تاکید کرد نام نماینده درخواست کننده استیضاح اعلام شود.‏
او در صفحه توئیتر خود نوشته است: رسانه های اصلاح طلب از قول نماینده ای مجهول الهویه خبر استیضاح هیات رئیسه مجلس ‏را می دهند.‏
اگر این خبر دروغ نیست و هدف واسطه گری برای فشار به مجلس نیست، اسم آن نماینده را اعلام کنند تا مردم بدانند علت ‏اعتراض آن نماینده نرسیدن به کدام کمیسیون و به چه علتی بوده است.‏
زیر تیغ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه