بررسی «اقتصادسرآمد» از برخورد با افزایش قیمت تخم مرغ توسط دولت

دستور 20000تومانی برای تخم مرغ

گروه صنعت، تولید و تجارت- دیروز سازمان حمایت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته به وزن آن، حدود ۲۰.۰۰۰ تومان تعیین شده و با هرگونه افزایش قیمت تخم مرغ بیش از نرخ مصوب برخورد قانونی خواهد شد.در این اطلاعیه علت افزایش قیمت تخم مرغ، افزایش هزینه‌ها از جمله حقوق ودستمزد، حمل ونقل، خوراک و غیره و همچنین حفظ و استمرار تولید، عنوان شده که بر این اساس سقف قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری حداکثر ۹۵۰۰۰ ریال قیمت مصرف کننده هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته به وزن آن در حدود ۲۰.۰۰۰ تومان تعیین شد.همچنین سازمان حمایت تاکید کرده که فروش تخم مرغ با قیمت‌های بالاتر از قیمت مصوب تخلف و در صورت مشاهده برخورد قانونی لازم با متخلفان، توسط بازرسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان‌های صمت استانی صورت می‌گیرد. این در حالی است که در روزهای اخیر قیمت هر شانه تخم مرغ در سطح خرده فروشی‌ها به ۳۲ هزار تومان هم رسیده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، همچنین براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار به منظور استفاده از ظرفیت تشکل‌های و اتحادیه‌های تولیدی، تنظیم بازار تخم مرغ بر عهده اتحادیه مرکزی مرغداران میهن قرارگرفته و در شرایطی که قیمت تخم مرغ در کشور روند افزایشی داشته است، با هماهنگی صورت گرفته با اتحادیه ذیربط صادرات تخم مرغ تا زمان تنظیم بازار داخلی متوقف شد.
این روزها حال مرغ و تخم مرغ خوب نیست. از معدوم کردن جوجه های یکروزه ای که تولید کنندگان از پس هزینه های آنها بر نمی آیند تا قیمت مرغی که پشت پرده دستکاری می شود و مردم همچنان ناتوان از خرید!این روزها همه چیز با دستور و بخشنامه و اطلاعیه قیمت گذاری می شود از شیر مرغ تا جان آدمیزاد! تخم مرغ هم دیروز با دستور دیگری قیمت گذاری شد. اجاره مسکن هم با دستور 25درصد گران شد. اقتصاد دستوری نشان از بیماری لاعلاجی می دهد که می تواند به مرور حال این بیمار را به سمت موت هدایت کند!
اقتصاد دستوری اقتصادی است که درآن دولت به جای بازار آزاد، تعیین می کند که چه محصولی به چه میزانی تولید شود و با چه قیمتی به فروش برسد. همچنین دولت نحوه ی سرمایه گذاری و میزان درآمد را تعیین می کند. اقتصاد دستوری ویژگی بارز اقتصادهای کمونیستی است. کوبا و کره شمالی و اتحاد جماهیر شوروی سابق، نمونه های روشنی از کشورهای دارای اقتصاد دستوری هستند. درعین حال چین قبل از انتقال به یک اقتصاد مختلط که دارای عناصر کمونیستی و سرمایه داری است، چندین دهه اقتصاد دستوری خود را حفظ کرده بود.
دراقتصاد دستوری که با نام اقتصاد برنامه ریزی شده نیز شناخته می شود، برنامه 
ریزی های اصلی اقتصادی برعهده ی دولت است که ابزارهای لازم تولید یا نظارت بر تولید را در سطح جامعه در اختیار دارد. مالکیت خصوصی زمین، کار و سرمایه یا وجود ندارد و یا به شدت محدود برای استفاده در حمایت از برنامه های اقتصادی دولت مرکزی است. بر خلاف اقتصاد آزاد که درآن بهای کالاها و خدمات بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، در اقتصاد دستوری نه تنها دولت تعیین قیمت ها و کنترل و نظارت بر فرآیند تولید را بر عهده دارد، بلکه حتی در مواردی به محدود کردن یا به طور کلی منع رقابت در بخش خصوصی نیز اقدام می کند. در یک اقتصاد کاملا دستوری رقابت به طور کلی وجود ندارد چرا که اقتصاد و تجارت در انحصار و کنترل دولت مرکزی است.
مسئولان اقتصادی دولت تا پیش از مسئولیت کنونی و در دوره دولت سابق، اقدامات احمدی‌نژاد در کنترل قیمت‌ها را نقد می‌کردند؛ ‏اما اینک خود به آن مبتلا شده‌اند. آنها همچنین از طرح تثبیت قیمت‌ها که در مجلس هفتم تصویب شد نیز به عنوان مصداق ‏مدیریت دستوری اقتصاد قلمداد کرده و به شدت از آن انتقاد می‌کردند.‏
قیمت هر شانه تخم‌مرغ همچنان بین ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان در بازار به فروش می‌رسد این در حالی است که هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی نه تنها افزایش قیمت تخم‌مرغ را منطقی ندانست بلکه به عرضه شانه‌ای این محصول در میادین با نرخ ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان اشاره کرده بود.
شهروندان طی سه هفته اخیر هر عدد تخم‌مرغ را به مبلغ ۱۰۰۰ تومان، هر شانه ۳۰ تایی تخم‌مرغ باز را بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزارتومان و هر شانه تخم‌مرغ بسته‌بندی ۲۰ تایی شرکتی را بین ۲۶ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار خریداری می‌کنند.
این درحالی است که پیش از این به طور متغیر نرخ هر عدد تخم‌مرغ کمتر از ۷۰۰ تومان، هر شانه تخم‌مرغ باز ۳۰ تایی بین ۱۷ هزار تا ۲۱ هزار تومان، تخم‌مرغ بسته‌بندی ۲۰ تایی بین ۱۸ هزار تا ۲۱ هزار تومان به فروش می‌رسید.
حتی سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک نیز که هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی باز را با قیمت‌هایی نزدیک ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند از کمبود عرضه این محصول می‌گویند که همانند گذشته تخم‌مرغ تحویل داده نمی‌شود.
دستور 20000تومانی برای تخم مرغ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه