پیام رسان ها قرار است ساماندهی شوند؟ «اقتصادسرآمد» گزارش بررسی می کند

سرانجام فیلترینگ در مجلس یازدهم؟

گروه مجلس- هنگامی که سال گذشته تصمیم بر فیلتر تلگرام گرفته شد برخی از نمایندگان مجلس با این روند مخالفت کردند.در پی حکم دادستانی تهران مبنی بر مسدودسازی تلگرام در روز گذشته، این پیام‌رسان برای اکثریت مخاطبان از دسترس خارج شد.
فیلترینگ یک پیام‌رسان ارتباطی آن هم در شرایطی که گوشی‌های هوشمند امکان برقراری ارتباط اینترنتی بین افراد را به سادگی و با نرم‌افزارهای متعدد میسر می‌کنند به نظر تحلیلگران چندان منطقی نیست؛ چون افراد بنا به نیازشان به پیام‌رسان‌های دیگر کوچ می‌کنند و امکانات مورد نیازشان در تلگرام را در آن پیام‌رسان‌ها جستجو می‌کنند.
در این بین صاحب نظران معتقدند که نباید انحصار در یک پیام رسان محدود شود و باید با رقابتی عادی همه پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی بتوانند از مزایا برخوردار شوند.
نهایتا علیرغم تمامی این نظرها، روز گذشته دادستانی تهران حکم فیلتر شدن تلگرام را صادر کرد که مورد انتقاد اقشار مختلفی از مردم از جمله نمایندگان مجلس و در مقابل استقبال برخی دیگر از مردم و نمایندگان قرار گرفت.
 در همان زمان طیبه سیاوشی نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در این خصوص گفت: فضای مجازی دارای فرصت‌ها و چالش‌هایی است که باید با مقابله با تهدیدات آن از فرصت‌هایش استفاده کرد؛ یعنی بر روی فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم نه اینکه با تکیه بر تهدیدها آن را فیلتر نماییم.کاش نظام به جای فیلتر کردن، جایگزین‌های دیگر مناسب‌تری از تلگرام را به مردم معرفی می‌کرد نه اینکه با فیلترینگ از آنها بخواهد که از این پیام‌رسان استفاده نکنند، این شکل تنها بازتاب منفی بین مردم خواهد داشت. مردم نمی‌پذیرند که تلگرام صرفا یک تهدید امنیتی است.»
محمدرضا بادامچی نماینده تهران و نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس هم گفت: آقای روحانی قول داده بود فضای مجازی هیچگاه محدود نشود با این قول ما انتظار نداشتیم که تلگرام فیلتر شود. نباید از فضای مجازی اینقدر وحشت داشت و تبلیغات علیه آن صورت گیرد.انتظار می‌رود در مقطع کنونی که جوانان با تلگرام کار می‌کنند و دلخوشی آنها ارتباطات از طریق تلگرام و انجام کسب و کار است آن را محدود نکنند. متاسفیم که این اتفاق در دولت روحانی رخ می‌داد، انتظار می‌رفت که حداقل در این باره توضیح دهد.»
اکنون با گذشت دوسال از فیلتر تلگرام ، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در صفحه رسمی توییترش، مخالفت خود را با طرح مجلس برای ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی ابراز کرده و می گوید: اولویت مجلس انقلابی‬بهبود اوضاع معیشتی و دوری از حاشیه‬است.اردشیر مطهری در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «من با طرح انسداد کلیه پیام رسان‌های خارجی مخالفم. این طرح‌ها اولویت کشور نیست. معیشت بد فعلی را بدتر هم می‌کند. اولویت مجلس انقلابی‬بهبود اوضاع معیشتی و دوری حاشیه‬است.
در عین حال، نماینده مردم تهران در مجلس ضمن اعلام مخالفت خود با طرح مجلس برای ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، احراز هویت کاربران را در تضاد با حریم خصوصی شهروندان دانست و گفت: مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی راهکاری سازنده‌ یا دست‌کم بهترین راه‌حل نیست.
مجتبی توانگر در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ‏«این‌جانب به عنوان نماینده مردم، ضمن تاکید بر گسترش اقتصاد دیجیتال، توسعه شبکه ملی اطلاعات و گسترش توان حاکمیتی جمهوری اسلامی در فضای مجازی‬، با طرح ارایه شده در مجلس مخالفم.‏مسأله مجلس‬اقتصاد‬است و دنبال اقتصاد دیجیتال‬است.
‏امروز شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌‬ها محل ارتباط و ابزار کار مردم هستند و بخصوص کسب و کارهای خرد و معاش افراد زیادی به این فضا وابسته است، مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی راهکاری سازنده‌ یا دست‌کم بهترین راه‌حل نیست، تعامل و پاسخگو نمودن پلتفرم‌های خارجی دستورکار درست‌تری است.
طبق فتوای روشن مقام معظم رهبری مورخ ۲۰ فروردین ۹۸ نقض حریم خصوصی کاربران درفضای مجازی حرام شرعی است، لذا بخشی از طرح که به احراز هویت کاربران ارتباط دارد در تضاد با آزادی و حریم خصوصی شهروندان قرار دارد. در عین حال که با اصول قانون اساسی نیز در تضاد
 آشکار است.
‏همچنین بی‌توجهی وزیر ارتباطات‬و دستگاه فرهنگی در این زمینه حتما پیگیری می‌شود.»
سرانجام فیلترینگ در مجلس یازدهم؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه