واکاوی نقش مقاوم سازی در کاهش آسیب های زمین لرزه در گزارش «اقتصادسرآمد»

«مقاوم سازی» حلقه مفقوده ایرانِ زلزله خیز

گروه راه و مسکن-  ساختمان هایی كه در برابر وقوع زلزله و پس لرزه های قدرتمند ایستادگی می كنند، گاه با علایمی در ظاهر خود، از كاهش استقامت و ایستادگی در برابر فشارهای زمین خبر می دهند كه زنگ هشداری برای مقاوم سازی و شاید هم نوسازی آنها به حساب می آید.با وقوع هر زلزله و پس لرزه قدرتمند و ایجاد ترك های كوچك و بزرگ بر بدنه بنا، استحكام و مقاومت سازه مورد سوال قرار می گیرد كه نباید به سادگی و به عنوان یك حالت عادی از كنار آن عبور كرد.مشخص است كه خانه های قدیمی و با قدمت بالا نمی توانند، در برابر بی تابی های متعدد زمین تاب آورند و باید با بهره گیری از دانش فنی روز و مشاوره از مهندسان توانمند و متخصص تصمیماتی برای مقاوم سازی و یا نوسازی آنها گرفته شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، ساختمان مرمتی ساختمانی است كه عمر زیادی از آن گذشته، اسكلت آن آجری و سقف آن تیرآهن است، عمرمفید مشخصی دارد كه پس از 30 سال باید به فكر مقاوم سازی آن بود.
ساختمان هایی كه اسكلت فلزی و بتنی دارند از مقاومت بیشتری برخوردارند و عمر مفید آنان معمولا به 50 سال هم خواهد رسید.گاه در صورت امكان ساختمان های قدیمی به جای اینكه مقاوم سازی شوند به صرفه تر است كه تخریب و نوسازی شوند تا سازه با اطلاعات جدیدتری مقاوم سازی شود.
بحث مقاوم سازی با تغییر آیین نامه و كاربری ضرورت می یابد كه اكنون بحث زلزله مزید بر علت شده و مردم تمایل دارند از سازه ای كه در آن زندگی می كنند، اطمینان یابند.برای تحقق این امر مردم می توانند به سازمان نظام مهندسی مراجعه كنند و از یك مهندس متخصص مشورت بگیرند تا ساختمان مورد بررسی و مدل سازی قرار گیرد و مشخص شود كه آیا می تواند براساس آیین نامه های روز در برابر زلزله مقاوم باشد؟اگر ساختمان قدیمی ساز باشد در برابر زلزله و پس لرزه مقاوم نیست و باید المان هایی كه می تواند بار زلزله را تحمل كند به ساختمان اضافه شود.در عین حال در این ماین خانه های روستایی تاب آوری کمتری در مقابل زلزله دارند که با زمین لرزه های مقیاس پایین نیز به راحتی تخریب می شوند. در این خصوصو، مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه طرح مقاوم سازی مسکن روستایی در بسیاری از نقاط کشور در حال اجرا است گفت: مطابق برنامه طرح جامع مسکن و ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تا افق ۱۴۰۵ در دستور کار است تا ضریب مقاوم سازی در این حوزه به ۷۰ درصد برسد.
 حمید رضا سهرابی اظهار داشت : مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی یکی از طرح‌های موفق نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که هر ساله با قوت و قدرت در کشور ادامه پیدا کرده است.
مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور افزود: حدود ۵۷ درصد از واحدهای مسکونی روستاها نیاز به مقاوم سازی برای کاهش خطر تخریب در حوادث طبیعی دارند از این رو افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه بهسازی و نوسازی امری ضروری است.
سهرابی از مقاوم بودن ۴۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی در کشور خبر داد و گفت: طرح مقاوم سازی مسکن روستایی سال ۱۳۸۴ در حالی کلید خورد که در کشور تنها  هفت درصد واحدهای روستایی مقاوم بود.
مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه مقاوم سازی بافت های فرسوده  ضروری ترین اقدام در جهت توسعه روستایی است گفت: بنیاد مسکن با اعطای تسهیلات دراین حوزه خوش درخشید و اقدامات اساسی برای مقاوم سازی بافت های فرسوده روستایی انجام داده است.
وی تشویق روستاییان به استقبال از تسهیلات مقاوم سازی را خواستار شد و گفت: توسعه مقاوم سازی بافت های فرسوده موضوعی است که در حوادث و زلزله های ویرانگر کارکرد آن بیشتر مشخص می شود ، در اکثر زمین لرزه های بالای ۵ ریشتر و حتی ۶ ریشتر که منجر به خسارت شده است بافت های بهسازی شده در روستاها کمترین آسیب را دیده اند و بنیاد مسکن دراین حوزه کارنامه درخشانی دارد.
مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور خاطر نشان کرد : تسهیلات مسکن روستایی از سال ۱۳۸۴ در روستاهای کشور اجرایی شده  و هم اکنون سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با این سازو کار در مناطق روستایی ساخته می‌شود.
«مقاوم سازی»  حلقه مفقوده ایرانِ زلزله خیز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه