مرهمی بر زخم کم‌آبی جنوب استان مرکزی با سرمایه ۹۵۹ میلیاردی

کم آبی همواره در سال‌های اخیر ابرمعضل مردم خمین در گرمترین فصل سال بود که این جراحت کهنه با مرهم اجرای طرح‌های شاخص آبرسانی دولت تدبیر و امید در جنوب استان مرکزی درمان شد.هرسال با شروع فصل تابستان مهمترین دغدغه مردم ساکن در خمین به ویژه مناطق روستایی آغاز قطعی‌های آب بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، جیره‌بندی و ذخیره آب در ظروف پلاستیکی برای زمان‌های بی آبی و یا توزیع آب با تانکر در مناطق روستایی تنها کاری بود که مردم و مسئولان می توانستند انجام دهند.در سال ۱۳۹۲ عملیات اجرایی انتقال آب از سد کوچری به خمین براساس طرح آبرسانی کشور توسط بخش خصوصی در این خطه از استان مرکزی که درگیر خشکسالی شده بود، آغاز شد.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی، طرح آبرسانی به‌ شهرهای خمین، دلیجان، محلات، نیمور و ساوه از سد و خط انتقال کوچری با اعتبار ۹۵۹ میلیارد ریال از محل منابع ملی اجرا  شد.« عزت الله آمره ای» گفت: با اتصال شبکه آب به سامانه انتقال آب سد کوچری به خمین در سایه پیگیری و جدیت دولت تدبیر و امید، مشکل کمبود آب آشامیدنی و صنایع این شهرستان تا ۲۰ سال آینده حل شد.
به گفته فرماندار خمین، ۱۸۲ لیتر آب برای بخش صنعت و آشامیدنی وارد مدار شبکه آب این شهرستان شده است.
« احمد طهرانی » ادامه داد:  طرح آبرسانی از خط کوچری به خمین در سه مرحله اجرا شد و خط اصلی آن برای تامین آب شهر خمین در  بهمن ماه سال ۹۶ بهره برداری شد.
وی ادامه داد: مرحله دوم و سوم این طرح نیز به روستاهای مسیر خط انتقال اختصاص دارد که با اجرای این فازها، ۴۰ روستا آبرسانی می‌شود.
فرماندار خمین اظهارداشت: با توجه به محدودیت‌های مالی با مجوزهای قانونی صادر شده از بند الف ماده ۱۴۲ قانون برنامه پنجم توسعه کشور که امکان خرید محصول در بخش آب وفاضلاب را فراهم کرده و این طرح از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد تاسیسات به روش B.O.T و خرید تضمینی آب به مدت ۲۰سال اجرا شد.
وی گفت: روش B.O.T قراردادی است که در آن شرکت یا شرکت‌هایی درقبال امتیازاتی، اجرای طرح های سنگین (به لحاظ مالی) را برعهده می‌گیرند و سپس طرح را بلاعوض به کارفرمای طرح انتقال می‌دهند.وی ادامه داد: سرمایه گذار این طرح بر اساس قرارداد بی او تی، متعهد شده است خرید تضمینی آب در ۲۰ سال توسط وزارت نیرو را اجرا و سپس آن را بلاعوض به این وزارتخانه منتقل کند.
رئیس منابع آب خمین نیز می‌گوید: پنج میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب در طول یک سال در خمین تامین شده است.
« حمید رنجبری» افزود: انتقال آب از سد کوچری به این شهرستان و احداث یکی از کاملترین تصفیه خانه‌های آب شرب  این مقدار آب را تامین می‌کند.
مرهمی بر زخم کم‌آبی جنوب استان مرکزی با سرمایه ۹۵۹ میلیاردی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه