حبس کودکان کار؛ حذف چهره ی فقر به جای فقر

گروه جامعه- پنجشنبه (۱۳ شهریورماه) تعدادی از شهروندان شاهین شهر متوجه فریادها و درخواست کمک کودکان از زیر زمین اداره بهزیستی این شهر شدند. شهروندان شاهین شهر با پلیس و سازمان آتش نشانی تماس گرفتند و زمانی که ماموران توانستند وارد زیر زمین اداره بهزیستی شوند با صحنه عجیبی مواجه شدند؛ تعدادی از کودکان کار و خیابانی که ساعاتی قبل از سطح شهر جمع‌آوری شده بودند، در زیرزمین این اداره محبوس شده و درخواست کمک می‌کردند!
ماجرا از این قرار بود که، چند کودک و نوجوان کار پس از جمع‌آوری از سر چهارراه‌ها توسط مأموران در زیرزمینی حبس می‌شوند که حتی کمترین امکانات هم در آن وجود ندارد.10 کودک و نوجوان محبوس شده در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین شهر، کودکان سر چهارراه‌ها بودند که از قرار معلوم توسط ماموران جمع‌آوری شده و تحویل این اداره شده بودند، اما اداره بهزیستی شاهین شهر آنها را بدون مراقب و کوچکترین امکاناتی در این زیرزمین محبوس کرده بود.
در واکنش به این رفتار غیر انسانی، حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از برخورد قاطعانه با مسئولان نگهداری کودکان کار و خیابان در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین شهر خبر داد و گفت: بر این اساس حکم عزل رئیس و معاون بهزیستی این شهرستان صادر شد و تخلف اداری آنان پیگیری می‌شود.
امین عسگری، مدیر اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه، نیز با اشاره به مصوبات کارگروه ساماندهی تکدی‌گری در شاهین شهر، اظهار کرد: بر اساس مصوبات کارگروه ساماندهی تکدی‌گری، نیروی انتظامی و شهرداری‌ موظف به جمع‌آوری کودکان و نوجوانان متکدی که عمدتا از اتباع خارجه هستند در معابر و اماکن عمومی شاهین شهر شدند، همچنین اداره بهزیستی شهرستان موظف شد به مدت ۲ تا ۳ ساعت پذیرای این کودکان بوده و نیروی انتظامی نیز با استقرار مامور در محل اداره بهزیستی، کودکان را به والدینشان در مقابل دریافت گذرنامه، اوراق هویتی و کارت اقامت آنها تحویل دهد.
عسگری تصریح کرد: به کار بردن کلمه "کودکان کار" برای این افراد صحیح نیست و واژه "متکدی" مناسب‌تر است. کودک کار به کودکانی که در کارگاه‌ها، مراکز تولید و خدماتی به اشتغال دائم مشغول اند اطلاق می‌شود و تمیز کردن شیشه خودرو، فروش فال، آدامس، جوراب، دودکردن اسپند و ... کار نبوده و کودکان و نوجوانان، مشغول به این امور متکدی هستند.
وی با اشاره به اینکه هیچ مکان استانداردی برای قرنطینه و نگهداری کودکان کار در سطح استان اصفهان نداریم، گفت: نیروی انتظامی و ستاد رفع تخلفات شهرداری فقط مجوز جمع آوری کودکان کار را دارند اما پس از جمع آوری این کودکان را تحویل اداره بهزیستی می‌دهند، درحالی که اداره بهزیستی شاهین شهر مکانی برای نگهداری کودکان جمع آوری شده نداشته و تنها راهکاری که به ذهن آنها رسیده محبوس کردن کودکان در زیرزمین اداره بوده است!
حبس کودکان کار؛ حذف چهره ی فقر به جای فقر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه